Självporträtt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Självporträtt

Inlägg av jojonas » 12 maj 2014, 07:22

Försökte men jag kan inte säga det bättre än käre Phil :)
I have no idea if this has ever been done before.

Anyway, it's all about self portraits. Do you take them, have you ever taken them? Do you find the process interesting?

So, if you have taken them then show us versions of you that you like and if you haven't taken them, please do. Let's see who we talk to on a daily basis. We get to see great photos and see our friends. It's a no brainer really.

/Phil Bebbington
källa: http://www.filmwasters.com/forum/index.php?topic=3299.0

Jag kom at tänka på att jag ville skapa en sån här tråd när jag genom en diskusion hittade tillbaks till en bild från en utav mina första självframkallade rullar 2009:
Bild
me and mami by jojonas~, on Flickr

och här är en lite mer dagsaktuell när vi ändå håller på:
Bild
mirror by jojonas~, on Flickr

jag tycker det är intressant med självporträtt då man kan skönja lite av personens självbild eller lek med densamma. och till skillnad från vanliga porträtt har man bara sig själv att styra och ställa över.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Självporträtt

Inlägg av johan_lindgren » 12 maj 2014, 13:47

Kul! Jag gillar helt klart tanken om självporträtt även om jag har en tendens att misslyckas med dem i form av alla möjliga saker som man hade sett om man haft ögat i sökaren istället :roll:

I helgen tog jag däremot en selfie som jag blev riktigt nöjd med - då med min kära ryska Zenitar fisheye, me den togs digitalt och matchar inte riktigt här ;)

Här är istället ett lite äldre självporträtt från när jag precis fått händerna på samma glugg!

Bild
Nikon FA @ 2sek
Zenitar-N 16mm f/2.8 @ f/3.5
Kodak T-Max 400
Developed in D76
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Självporträtt

Inlägg av Jönsson » 17 maj 2014, 17:10

Här är en bild jag tog i höstas.
Tagen nattetid. Satte kameran på A, f16 och självutlösare och hoppades på det bästa. Har inget minne av att jag flyttade på mig efter en stund, men det hoppas jag att gjorde ;)
Bild

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Självporträtt

Inlägg av RikardL » 22 maj 2014, 14:55

Kul ide. Det är ju inget man ser så där jätteofta i icke-digitala sammanhang :) Jag gillar verkligen den mörka stämningen i Jönssons bild. Gjorde ett par försök till självporträtt med holgan för ett par dagar sedan. Ska se till att skjuta slut på rullen och framkalla så snart som möjligt.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Självporträtt

Inlägg av johan_lindgren » 23 maj 2014, 10:28

Postade just en print på flickr och tänkte att den kunde passa här också,

Bild
Super Ikonta (print) 04 by rubbernglue, on Flickr
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
konvalescens
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juni 2014, 14:47

Re: Självporträtt

Inlägg av konvalescens » 13 juni 2014, 13:41

jag tyckte att denna husvägg var ganska fin. det blev ingen jättebra skärpa eller så men tycker att bilden ser lite mysig ut ändå.

Bild

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Självporträtt

Inlägg av NiklasG » 14 juni 2014, 14:09

Roliga självporträtt. Har endast fotat mig i spegeln men nu fick jag inspiration att göra något annat.

@Johan: Hur funkar Zenitaren tycker du? Jag har hört mycket negativt om den men du verkar gilla den och det blev ett skönt självporträtt med den.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Självporträtt

Inlägg av johan_lindgren » 15 juni 2014, 04:30

NiklasG skrev:@Johan: Hur funkar Zenitaren tycker du? Jag har hört mycket negativt om den men du verkar gilla den och det blev ett skönt självporträtt med den.
Jag är väldigt nöjd med den gluggen! Jag har hört ett par som vittnat om sämre resultat men som beställt sina via ebay, jag köpte min direkt från lomography, vet inte vad/om det har någon betydelse. Den har skruvbara bakfilter som är väldigt uppskattat också. Tycker min är riktigt skarp redan på 2.8 i mitten då förståss) och jag kan nog ladda upp någon sample isf.

Om man inte köpt något tidigare från lomography så kan man utnyttja ett par rabatter samtidigt för att få gluggen billigare, jag fick nog hem den för ca 1550kr tillslut.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Självporträtt

Inlägg av jojonas » 18 juni 2014, 08:40

konvalescens skrev:jag tyckte att denna husvägg var ganska fin. det blev ingen jättebra skärpa eller så men tycker att bilden ser lite mysig ut ändå.
ja, och kläderna passar miljön tycker jag så det vart en fin helhet. känns som en bild ihop med ett närporträtt skulle passa fint som stoff till en intervjuartikel av en musiker eller så. vart bra som avatar också :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Självporträtt

Inlägg av RikardL » 5 juli 2014, 19:20

Ok så nu har jag äntligen kommit mig för att framkalla den där rullen :)
Här är jag (dubbelexponering med holgan)
gsd_3857_small.jpg

Posta ett svar