Gamla fotopapper

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
ketri
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 augusti 2017, 11:03
Ort: Växjö, Småland

Gamla fotopapper

Inlägg av ketri » 24 augusti 2017, 12:11

Vaktmästaren på jobbet lät mig följa med till ett hyreshus som hans fru (och några syskon till henne) ärvt av ngn släkting. Släktingens man har sysslat med foto åt tidningen här i Växjö men hade också lite grejer hemma. Utan att veta vad det handlade om mer än att det skulle finnas en hög med papper så åkte vi dit idag.

Det var väl ingen guldgruva direkt och jag hade väl skruvat upp förväntningarna lite för högt då "gubben" hade en gammal Hasselblad-kamera i superfint skick. Hur som så fanns det ett litet mörkrum i ett pentry i en av lägenheterna. Det som fanns där var en kopieringsapparat, lite gammal kemi och ett gäng med förpackningar fotopapper av modell äldre.

Alla lådor/kuvert med fotopapper är numera mina och jag har nu några timmars pyssel med att gå igenom dem och se om det är något som går att använda. Finns en uppsjö olika pappersformat och några är riktigt små (6,5x6,5 cm) som kanske går att göra kontaktkopior från mellanformat. Mycket är öppnat men det finns ändå en del som är oöppnat.

Hur ska jag gå tillväga för att se om de är användbara? Bara att köra på känsla och hoppas på det bästa eller finns det ett utarbetat system? :) Kör med Tetenalframkallare...


Bild

Bild

Bild

ketri
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 augusti 2017, 11:03
Ort: Växjö, Småland

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av ketri » 24 augusti 2017, 12:32

Bild

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av jojonas » 25 augusti 2017, 16:19

Nice! Jag brukar ha gjort så här: ta en frimärksstor bit av papperet (eller hur stor du vill) he under förstoringsapparaten och täck för hälten med nånting tunt men som inte släpper igenom ljus (kreditkort eller tidning funkar bra) sen belys en god mängd eller vad du tror är för mycket.
Framkalla sen i den tid du brukar o gör som vanligt. Då har du ett exempel på svärta och om den har nån slöjninj (fogging)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av tinfoiljesus » 27 augusti 2017, 18:05

Du kan även ta två bitar papper och köra den ena genom framkallning/stopp/fix och den andra i endast fix. Då får du se papprets äkta vithet.

Gissningsvis är de slöjade. Då kan du antingen försöka med kaliumbromid eller annan restrainer i framkallaren, eller köra igång med lithprinting. Jag och många andra tycker lith med gamla papper är skoj, så släng de inte vad du än gör. :-)
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av vicnor » 28 augusti 2017, 00:53

ketri skrev:Det var väl ingen guldgruva direkt och jag hade väl skruvat upp förväntningarna lite för högt då "gubben" hade en gammal Hasselblad-kamera i superfint skick.
Ingen Hasselbladare, eller?

Personligen så är jag en smula skeptisk till att ärva riktigt gamla kameror, då det är sällan som de funkar som de ska efter alla dessa år på hyllan.

ketri
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 augusti 2017, 11:03
Ort: Växjö, Småland

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av ketri » 28 augusti 2017, 10:37

Kameran var det en släkting som ville ha så det är inte mycket att göra åt det.

Har testat att exponera några papper (Gevaert) och kört i kemi. De jag testat har funkat förhållandevis bra men de är otroligt tunna och sköra men har i mina ögon en superfin yta som jag inte sett på de papper jag testat som är nyköpta. Ska ta mig tid och faktiskt arbeta lite med ngn bild framöver.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av vicnor » 28 augusti 2017, 13:17

ketri skrev:Kameran var det en släkting som ville ha så det är inte mycket att göra åt det.
Surt! Men gamla kameror är som sagt rätt mkt hit or miss. Det kommer fler chanser i livet för att göra kap och bra deals. :)

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av Jönsson » 4 september 2017, 16:52

Många av papperna kan nog bli riktigt fina i lith-framkallare. Papper som är foggade och inte funkar i vanlig framkallare kan bli fina i lith. Har du inte testat är det ännu är det kanske tillfälle nu.

ketri
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 augusti 2017, 11:03
Ort: Växjö, Småland

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av ketri » 14 september 2017, 10:37

Nu visade det sig att det fanns mer grejer i gömmorna. Bland annat oöppnad 120-film, några små filter till kamera, blixt + lampor och mer fotopapper fast av lite större mått (30x40 cm). Ska ev dit idag igen och rota lite. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Gamla fotopapper

Inlägg av jojonas » 15 september 2017, 23:12

mumma! keep us posted :)

Posta ett svar