Vart skickar ni er film för framkallning?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av vicnor » 20 oktober 2014, 00:32

jojonas skrev:nån som provat Qpix?

http://www.qpix.se/framkallning/
En kompis har testat dem några gånger och har fina och rena negativ tillbaka. Han har även låtit dem skanna, vilket han blev nöjd med. Men det ska inte vara ngra sjudundrans skanningar utan genomsnittligt. Bilderna ser bra ut.

Jag har framkallat två ggr hos Mattssons foto i Lund (en av Sveriges få Leica-återförsäljare), men deras labb är väldigt mkt lekstuga. När jag sysslade mkt med digitala printar så var ngt fel eller galet (fel storlek, oönskade vita kanter, oönskad autokorr etc) i ca hälften av beställningarna. De två Kodak BW400CN-rullar jag lämnat in där har kommit ut i fint skick (vad jag minns, de är nedpackade ngnstans och jag har inte sett dem sen 2012), men jag vet flera som fått sina negativ klippta mitt i bildrutorna eller fått repor över hela negativen. Deras plus är att de bara vill ha 50 kr och gör både C-41 och E-6, och fuckar de upp så kompenserar de om man klagar. Att de är ett "proffslabb" ska man väl ta med en nypa salt. Visst har de kompetent folk som vet vad de gör, men den andra hälften är ju bara vanliga ungdomar.

Jag lämnade in min rulle Kodak Gold hos BA Foto (fd Expert) i Lund (på samma gata som Mattssons), och jag vill verkligen inte rekommendera dem till ngn. Lämnade in rullen för framkallning och för printar (det var en födelsedagspresent) och inte nog med att de blev två timmar försenade när jag skulle hämta ut dem, utan de ville ha fullt pris för printar som såg ut som något med ett galet instagramfilter (för att deras Fujifilm-skanner inte har färgprofiler för Kodak), så jag var tvungen att argumentera i en kvart innan jag fick pengarna tillbaka. Fick ändå betala 60 kr för framkallningen, och de var fulla av fingeravtryck som inte går att torka bort med mikrofiberduk (dålig sköljning av fixern?) och massor med repor. Käckt!

Jag har, via ryktesvägar, hört om ett ställe i ett köpcentrum mellan Lund och Landskrona där de alltid har en blankrulle under disken för att framkallningsmaskinen ibland äter upp filmerna så de visar upp blankrullen och säger "Tyvärr, det var inget på rullen!" istället för att säga att maskinen åt upp filmen.

Så jag är lite skeptisk till att lämna in filmer för framkallning på "det lokala stället", då det verkar finnas en hel del inkompetens där ute. Ska man framkalla så bör man nog helst göra det där de har en hyfsad volym på beställningarna, så de har rutin och erfarenhet av hur man ska avhjälpa fel.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av RikardL » 19 november 2014, 11:40

Använde carmencita film lab nu senast. 14 rullar Kodak Portra 120. Resultatet var helt ok. Möjligtvis att jag var lite mer nöjd med filerna jag fick från ukfilmlab. De senare tyckte jag hanterade högdagarna något bättre. På några av filerna från carmencita var de nästan "digitalt" utfrätta. Det går att välja lite olika scanninginställningar när man beställer, och nästa gång ska jag välja "low contrast".
Ska skicka lite diafilm till dem nu i veckan har jag tänkt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 19 november 2014, 12:39

Pa tal om billiga stallen sa provade jag audio video har I unea.
49kr for endast framkallning och vanta tre dagar.
Fina negativ tillbaks men kanske lite underframkallade.
Men jag funderar pa om det ar ett aLlmant pris de har I kedjan over hela sverige?

Ps, skriver pa blackberry :p

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 7 januari 2015, 14:16

audio video som jag går till har höjt priset till 59kr
och filmerna är fortfarande konsekvent underframkallade... :evil:

kanske dags att prova team framkallning? http://www.teamframkallning.se/
vilka här hade erfarenheter från dom?
jag såg att dom börjat med detta: 5-DAGARS PROJEKTPRIS (MINST 5 ARBETSDAGARS LEV) 50:- 8x10=67,50:-

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av Siompa » 7 januari 2015, 19:17

Jag har bara goda erfarenheter, inte skitbilligt dock. Tror det ligger på 58 :- per rulle + moms. Blir bra iallafall, framöver kommer jag dock framkalla det mesta själv :p

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av ostenh » 7 januari 2015, 19:24

jojonas skrev: kanske dags att prova team framkallning? http://www.teamframkallning.se/
vilka här hade erfarenheter från dom?
jag såg att dom börjat med detta: 5-DAGARS PROJEKTPRIS (MINST 5 ARBETSDAGARS LEV) 50:- 8x10=67,50:-
Jag har framkallat en 10-15 rullar svartvitt hos Veikko på Team framkallning. Alltid varit helt nöjd med resultatet, det blir konsistent och bra. Jag är ju ingen expert dock.

Vad man dessutom får på Team framkallning är personligt bemötande! Veikko står alltid i butiken och är ju fotoentusiast själv. Rekommenderas! :)

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av panna » 7 januari 2015, 19:41

Håller med föregående talare - har bara bra erfarenheter från Team framkallning, och Veikko är mkt kunnig och trevlig! Framkallar så gott som all min färgfilm där, svartvitt kör jag själv.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 7 januari 2015, 22:11

låter bra :) nästa beställningsjobb skall få postas till hufvudstaden

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av haga » 12 september 2015, 23:12

Kan någon här svara på hur filmerna levereras från Team Framkallning? Är de klippta sex och sex - och levereras de i transparenta negativfickor precis som från Crimson? Är priserna på hemsidan inklusive moms? Har 98 färgrullar liggande, så jag vill försöka komma undan så billigt som möjligt, utan att tumma på kvaliteten. Vore jättetacksam för svar.
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 13 september 2015, 10:08

har för mig att de skickade klippta i sex rutor? hittar inte neggen just nu men rätt så säker att det var det då de kom i transparenta negativfickor (med pärmhål) som var fyllda från kant till kant.

förhoppningsvis kan nån dementera eller konfirmera detta :P

Posta ett svar