Vart skickar ni er film för framkallning?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av luminousoctaves » 8 december 2015, 18:18

Ring och kolla med Gert på Svenska Kort (Fotografiska Stockholm) på Hornsgatan i Stockholm om ni kan skicka ner rullarna med ett frankerat kuvert (som har plats åt negativen) så kan han troligen skicka tillbaka när det är framkallat.
Han brukar ta 55 spänn per rulle färg och 45 spänn för s/v... om han inte har höjt. Bor ju inte i stan längre så har inte stenkoll.
Han är billigast OCH snabbast i Stockholm.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av vicnor » 20 december 2015, 18:06

Hade vägarna förbi Sthlm och Team Framkallning! Lämnade in min sista rulle Portra 160 (som jag behållit av nostalgiska skäl). 94 kr (75 kr exkl moms). Trots att jag störde Veikko mitt i lunchen :shock: så behövde jag bara vänta 1½ timme på att få neggen. Förträffligt trevlig herre! När jag kom tillbaka för neggen så var han mitt uppe i att skicka ut 1600 handskrivna julkort! Jag ser fram emot att få skanna bilderna efter nyår.

PS Jag hörde dagen efter av en kompis som läser till fotojournalist att han hade lämnat in en rulle till Crimson och att det hade vikt sig dubbelt under framkallningen så det var perforeringar tvärs över hela filmen (och såklart underframkallad!), och fått ett väldigt snorkigt svar tillbaka när han påpekade detta.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av johan_lindgren » 21 december 2015, 08:54

vicnor skrev:PS Jag hörde dagen efter av en kompis som läser till fotojournalist att han hade lämnat in en rulle till Crimson och att det hade vikt sig dubbelt under framkallningen så det var perforeringar tvärs över hela filmen (och såklart underframkallad!), och fått ett väldigt snorkigt svar tillbaka när han påpekade detta.
Ja för det var förstås din kompis's fel! (Obs. sarkasm!)
Dom har en väldig tendens att skylla sina fel på sina kunder.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av vicnor » 21 december 2015, 12:01

johan_lindgren skrev:
vicnor skrev:PS Jag hörde dagen efter av en kompis som läser till fotojournalist att han hade lämnat in en rulle till Crimson och att det hade vikt sig dubbelt under framkallningen så det var perforeringar tvärs över hela filmen (och såklart underframkallad!), och fått ett väldigt snorkigt svar tillbaka när han påpekade detta.
Ja för det var förstås din kompis's fel! (Obs. sarkasm!)
Dom har en väldig tendens att skylla sina fel på sina kunder.
Haha! så klart! han måste väl ha spolat tillbaka filmen för snabbt eller nått :lol:

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av johan_lindgren » 21 december 2015, 12:27

vicnor skrev:Haha! så klart! han måste väl ha spolat tillbaka filmen för snabbt eller nått :lol:
Har på känn att han också kommer gå till teamframkallning i fortsättningen? ;)

Två kompisar som blivit offer för crimson, den ena fick sina neg häftade och den andra hade skjutit sin film i en GX680 (6x8) men fick det klippt som 6x9, vilket förstås inte var så optimalt... Och bägge var förstås kundens fel.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av vicnor » 21 december 2015, 14:23

johan_lindgren skrev:Har på känn att han också kommer gå till teamframkallning i fortsättningen? ;)

Två kompisar som blivit offer för crimson, den ena fick sina neg häftade och den andra hade skjutit sin film i en GX680 (6x8) men fick det klippt som 6x9, vilket förstås inte var så optimalt... Och bägge var förstås kundens fel.
I den mån han fortfarande behöver saker framkallade, så ja! (Fotojournalistik är dessvärre relativt digitalt nuförtiden)

Obehagligt att de är så pass otrevliga. :x Visst, alla gör ju fel ibland, men storheten ligger ju i att erkänna det.

sara
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 september 2015, 13:13

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av sara » 22 december 2015, 20:39

vicnor skrev:Hade vägarna förbi Sthlm och Team Framkallning! Lämnade in min sista rulle Portra 160 (som jag behållit av nostalgiska skäl). 94 kr (75 kr exkl moms). Trots att jag störde Veikko mitt i lunchen :shock: så behövde jag bara vänta 1½ timme på att få neggen. Förträffligt trevlig herre! När jag kom tillbaka för neggen så var han mitt uppe i att skicka ut 1600 handskrivna julkort! Jag ser fram emot att få skanna bilderna efter nyår.

PS Jag hörde dagen efter av en kompis som läser till fotojournalist att han hade lämnat in en rulle till Crimson och att det hade vikt sig dubbelt under framkallningen så det var perforeringar tvärs över hela filmen (och såklart underframkallad!), och fått ett väldigt snorkigt svar tillbaka när han påpekade detta.
+1 på Team Framkallning, som har framkallat alla mina svartvita och C41 sen i somras. Grymt nöjd med både resultat och service. Använde Crimson för mina första rullar i våras och det gick också bra, men det känns på nåt sätt roligare att stödja en eldsjäl som Veikko.
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 27 december 2015, 22:28

vicnor skrev:Hade vägarna förbi Sthlm och Team Framkallning! Lämnade in min sista rulle Portra 160 (som jag behållit av nostalgiska skäl). 94 kr (75 kr exkl moms). Trots att jag störde Veikko mitt i lunchen :shock: så behövde jag bara vänta 1½ timme på att få neggen. Förträffligt trevlig herre! När jag kom tillbaka för neggen så var han mitt uppe i att skicka ut 1600 handskrivna julkort! Jag ser fram emot att få skanna bilderna efter nyår.
och vilka roliga julkort det var sen också! mycket uppskattat :)

noyart
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 november 2014, 13:20

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av noyart » 14 januari 2016, 00:35

Hur gör ni som inte bor i Stockholm o skickar er film till http://www.teamframkallning.se/ ?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vart skickar ni er film för framkallning?

Inlägg av jojonas » 14 januari 2016, 09:15

noyart skrev:Hur gör ni som inte bor i Stockholm o skickar er film till http://www.teamframkallning.se/ ?
välkommen till forumet noyart :)

jag har postad till adressen på deras hemsida

Adress:Team Framkallning AB, Maria Prästgårdsgata 12, 118 52 STOCKHOLM

då har jag såklart bifogat min egen adress, telefonnummer och hur jag vill ha framkallningen. jag sa till innan att jag skulle skicka också men jag tror inte att det behövs. han framkallar och postar sen tillbaks med en faktura.

just det, läste ang porto på deras facebook nyligen

Det kostar 55 + moms för post när det inte är brådis, order över 500 ex moms portofritt! Ha det fint så hörs vi! Veikko

jag tror att det var för en order av 4x5 film dock så det kan bli billigare för film. negativen får man tillbaks i ett sånt där hårt fotokuvert. filmen ligger i en negativfickark av akryl/plast (sånt man kan sätta i ringpärm) om de kör på samma.

Posta ett svar