Fram med filmen!

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Fram med filmen!

Inlägg av jojonas » 14 april 2014, 22:44

Jag sorterade om lite i frysen imorrse och tänkte det vore intressant o se hur ni andra på forumet förvarar era filmer medans de väntar på att matas in i lämplig kamera :mrgreen:

Hos mig är det friskt blandat gammalt och nytt. Det mesta i mellanformatsväg är nyköpt dock. Lättare att snubbla över gammal 35mm.

Svartvitt kör jag med bulk och laddar mina kasetter själv. Vardagsfilmen är Polypan F som jag matar från en 90 metersrulle in i ena dayloadern där. Andra har Kodak Vision film som jag ska prova och framkalla i C-41.
Underst ligger en öppnad ask Efke Ortho 25 som väntar på rätt tillfälle. I mörkrummet har jag 17 meter Rollei 400S som väntar på att laddas i en dayloader jag nyss införskaffat.


Se så, var inte blyga nu. Ta o visa era gömmor ;)
Bilagor
presenter och prismapromenad i frölunda 065 (Custom).JPG
presenter och prismapromenad i frölunda 065 (Custom).JPG (85.72 KiB) Visad 12670 gånger

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Fram med filmen!

Inlägg av johan_lindgren » 15 april 2014, 00:15

Det jag har hemma har jag i kylen. Detta dels då det ändå håller bra mycket bättre än i rumstemp (förståss) men även riktigt temp-stabilt i en stor kylbag och filmen påverkas inte av alla gånger man öppnar dörren. Jag har dessutom mycket mer plats där :-)

Här är ett par bilder från när jag laddade den nya kylbagen (Vann den via en bildtråd på ett annat forum)

Bild

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av jojonas » 15 april 2014, 11:16

ja, bra med utrymme! fast jag tror min sambo skulle bli tokig om hon såg all min film hela tiden. det är nog med de exponerade rullarna som vilar i ägghållaren :P

snygg väska förresten! :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Fram med filmen!

Inlägg av johan_lindgren » 15 april 2014, 11:39

jojonas skrev:ja, bra med utrymme! fast jag tror min sambo skulle bli tokig om hon såg all min film hela tiden. det är nog med de exponerade rullarna som vilar i ägghållaren :P

snygg väska förresten! :)
Haha ja jo det kan ju vara ett problem förståss :-) Har tänkt ganska länge att skaffa mig en vettig tempererad vinkyl att ha film i men tillsvidare får kylen duga.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av jkarlsson » 15 april 2014, 18:03

Här är min något ospännande stash. Får bo längst ned i frysen bredvid köttfärsen och ärtorna. Rullarna utan kartong är Portra 400.

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av vicnor » 20 november 2014, 17:01

Bild

Min filmstash som den såg ut i September. Nu har jag 7 st Tri-X och 5 st Portra kvar. Jag har läst, via en länk här på FFF (tror jag), om att Portra 400 gärna vill bli överexponerad 3-4 stopp för att få den där rätta "bröllopskänslan". ISO 160 blir väl då ISO 20 resp 10? :p

Borde fota mer färg, men det verkar så krångligt att skanna på ett vettigt sätt. Väntar fortfarande på att Silverfast ska återkomma med hur man ska scanna Velvia 50 utan att det ser ut som om det är tre stopp underexponerat.

PS Ber om ursäkt för valet av instafilter. Jag svär på att det såg bra ut på mobilen!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av jojonas » 20 november 2014, 18:57

om du inte måste ha bröllopskänslan så funkar det att exponera filmen efter 160. jag har kört 100 när jag haft det i en kamera som inte kunde ställa in på sådana mellanison.
om du vill ha lite mer mättnad utan att exponera nära mörkrumspappernivå så kan du bara mäte ljuset i skuggorna. men det kanske du gör redan? :)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av vicnor » 20 november 2014, 20:07

jojonas skrev:om du inte måste ha bröllopskänslan så funkar det att exponera filmen efter 160. jag har kört 100 när jag haft det i en kamera som inte kunde ställa in på sådana mellanison.
om du vill ha lite mer mättnad utan att exponera nära mörkrumspappernivå så kan du bara mäte ljuset i skuggorna. men det kanske du gör redan? :)
haha! man bör ju prova det iaf lite för att se hur CRAZY det blir. Det påverkar ju inte framkallningstiden så det går ju att blanda friskt på samma rulle.

Generellt, om jag har både solsken och mörk skugga i bilden, så brukar jag referensmäta ljuset i skuggorna och ta ungefär ett eller ett och halvt stopp snabbare så det fortfarande blir lite mörkt.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av vicnor » 11 mars 2015, 15:07

Har fyllt på min film-stash med det som gör mig glad. Jag borde klara mig våren ut. Ska troligen skaffa ngn rulle PanF+ till sommaren då det finns ljus i överflöd så man kan våga köra f/5,6 även vid ISO 50.

Bild

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fram med filmen!

Inlägg av vicnor » 24 april 2015, 11:14

DSC_2817_s.jpg
Jag har äntligen fått min Ilford PanF+ och Fujifilm Acros! Finns både för och nackdelar med att sambeställa med ngn annan, mest fördelar! Acros är jag väldigt nyfiken på! Jag har mest sett mellanformatbilder med den filmen. Finns det ett skäl till det?

Fyra rullar blev det totalt. 3 st PanF+ och 1 st Acros. Jag ska nog använda Acros för porträtt och åtminstone en PanF+ till porträtt. En sak är säker och det är att jag tänker nog ha PanF+ i kameran om jag kan hänga med på analogfotopromenaden i Malmö den 16:e maj.

Posta ett svar