Halvformatstråden

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Halvformatstråden

Inlägg av jojonas » 6 mars 2016, 20:22

Samurai! ska bli kul o höra vad du tycker om den :D

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Halvformatstråden

Inlägg av luminousoctaves » 7 mars 2016, 06:40

haga skrev:Såg ett par Ricoh GR1v och GR1s, som tillhört Tunbjörk gå för runt tusenlappen stycket. En Contax T3 för knappa två tusen. Vilka fynd!
Många av Tunbjörks kameror var slitna och defekta, vilket ju är ett gott betyg på något sätt. Han var en aktiv fotograf.
Ricoh-kompakterna hade trasiga displayer, men visst är det vanligt på dem? Och kanske inget avgörande fel?
T3:an var listad som "defekt", vilket jag tolkar det som att det var mer än ett enklare displayfel, som alltså kräver åtskilliga tusenlappar för att generera en möjligen fungerande kamera.

Man kan fortfarande fynda, typ, på LP-foto, men det beror på en rad faktorer, bland annat hur många av samma produkt som ligger ute, i vilken ordning de hamnar, och så vidare. Det är i allfall min teori.
Jag har köpt min Leica M 4-2, Leica M3 och Summicron 35/2 på LP-foto för riktigt bra priser.
Den här gången bjöd jag först på en rätt sliten 16-mm kamera som till slut gick till någon annan för 3.000+ provision, för att sedan plocka hem en likadan i finare skick för 2.000+provision. Helt ologiskt.

Angående Samuraien... kan säga redan nu att den knappast kommer ingå i min vanliga stab! :lol:

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Halvformatstråden

Inlägg av haga » 9 mars 2016, 22:48

luminousoctaves skrev:
haga skrev:Såg ett par Ricoh GR1v och GR1s, som tillhört Tunbjörk gå för runt tusenlappen stycket. En Contax T3 för knappa två tusen. Vilka fynd!
Många av Tunbjörks kameror var slitna och defekta, vilket ju är ett gott betyg på något sätt. Han var en aktiv fotograf.
Ricoh-kompakterna hade trasiga displayer, men visst är det vanligt på dem? Och kanske inget avgörande fel?
T3:an var listad som "defekt", vilket jag tolkar det som att det var mer än ett enklare displayfel, som alltså kräver åtskilliga tusenlappar för att generera en möjligen fungerande kamera.

Man kan fortfarande fynda, typ, på LP-foto, men det beror på en rad faktorer, bland annat hur många av samma produkt som ligger ute, i vilken ordning de hamnar, och så vidare. Det är i allfall min teori.
Jag har köpt min Leica M 4-2, Leica M3 och Summicron 35/2 på LP-foto för riktigt bra priser.
Den här gången bjöd jag först på en rätt sliten 16-mm kamera som till slut gick till någon annan för 3.000+ provision, för att sedan plocka hem en likadan i finare skick för 2.000+provision. Helt ologiskt.

Angående Samuraien... kan säga redan nu att den knappast kommer ingå i min vanliga stab! :lol:
Gillar också att utrustningen var välanvänd! Det ska den vara. Kameror är verktyg, inga museiföremål. Missade att Även Contaxen var listad som defekt.

Köpte 2012 en Ricoh GR1v med defekt display på fotosidans köp- och säljforum för 1000 spänn. Har funkat utmärkt fram tills nu. Har nog tagit omkring 500 rullar med kameran. Vet att Ricoh i Tyskland kan göra ett displaybyte för omkring 100 euro. Inga problem att fota med defekt display, men man går miste om ett par inställningsfunktioner, som att ställa fokus och ISO manuellt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Halvformatstråden

Inlägg av panna » 18 mars 2016, 23:00

haga skrev:Den är riktigt fulsnygg alltså... Det är de där små avarterna som puritanerna och samlarna fnyser åt, som alltid går för ingenting i dessa sammanhang. Har försökt att köpa Hasselblad och Leica-prylar från LP. Helt omöjligt. Tidigare har allt jag bjudit på gått för fantasipriser, mer än vad folk betalar på Tradera.

Missade helt att det var auktion idag. Verkar som de auktionerade ut delar av Lars Tunbjörks dödsbo. Är på jakt efter en ny kompakt, då i princip alla mina kompakter har gett up. Såg ett par Ricoh GR1v och GR1s, som tillhört Tunbjörk gå för runt tusenlappen stycket. En Contax T3 för knappa två tusen. Vilka fynd! Kamerorna såg välanvända ut, men man köper ju alltid på nåt sätt grisen i säcken när man handlar på auktion. Blivit blåst så många gånger på ebay att jag nästan gett upp. Är det någon här som vill avyttra en kompaktkamera, modell bättre, är det bara att hojta!
Jag har en Gr1v med trasig display som jag funderar på att sälja, men har lite svårt att skiljas från den.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Halvformatstråden

Inlägg av haga » 18 mars 2016, 23:16

panna skrev:
haga skrev:Den är riktigt fulsnygg alltså... Det är de där små avarterna som puritanerna och samlarna fnyser åt, som alltid går för ingenting i dessa sammanhang. Har försökt att köpa Hasselblad och Leica-prylar från LP. Helt omöjligt. Tidigare har allt jag bjudit på gått för fantasipriser, mer än vad folk betalar på Tradera.

Missade helt att det var auktion idag. Verkar som de auktionerade ut delar av Lars Tunbjörks dödsbo. Är på jakt efter en ny kompakt, då i princip alla mina kompakter har gett up. Såg ett par Ricoh GR1v och GR1s, som tillhört Tunbjörk gå för runt tusenlappen stycket. En Contax T3 för knappa två tusen. Vilka fynd! Kamerorna såg välanvända ut, men man köper ju alltid på nåt sätt grisen i säcken när man handlar på auktion. Blivit blåst så många gånger på ebay att jag nästan gett upp. Är det någon här som vill avyttra en kompaktkamera, modell bättre, är det bara att hojta!
Jag har en Gr1v med trasig display som jag funderar på att sälja, men har lite svårt att skiljas från den.
Du får gärna höra av dig om du bestämmer dig för att sälja! Ska till Colombia nästa månad, tills dess måste jag ha en fungerande setup. Skulle du även bestämma dig för att sälja senare, kan jag även vara intresserad, då min GR1v fungerat som familjekamera också. Var med när min son föddes osv. Annars köper jag nog en mörkgrå Contax T2 från Japan.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Min bländaröppning är större än din.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Halvformatstråden

Inlägg av tinfoiljesus » 1 april 2016, 02:09

Kort tanke innan jag somnar..

Just framkallat rulle nr två från Agat 18K:n. Det är något magiskt med den kameran, hur jag använder den. Vilka bilder som fastnar. Det är så fragmenterat, men så bra på något vis. Kanske beror på att den alltid är i fickan och är mycket oseriös?
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Halvformatstråden

Inlägg av jojonas » 1 april 2016, 13:53

skönt o va lite schizofren med sitt fotande. varje kamera delar som med sig av sin personlighet om man är mottaglig för det :)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Halvformatstråden

Inlägg av luminousoctaves » 2 april 2016, 14:53

tinfoiljesus skrev:Just framkallat rulle nr två från Agat 18K:n. Det är något magiskt med den kameran, hur jag använder den. Vilka bilder som fastnar. Det är så fragmenterat, men så bra på något vis. Kanske beror på att den alltid är i fickan och är mycket oseriös?
Vore kul att se lite bilder från din Agat 18K. Jag har funderat ett tag på att köpa in ett antal till skolan. De kostar inte mycket, och är i teorin ett perfekt verktyg för diptyker. Men exponerar de verkligen äkta half frame? Har inte lyckats hitta någon vettig bild på negativ från kameran. Det viktiga är att man kan lägga in negget i en 24x36-hållare och exponera två bilder samtidigt på ett papper. En diptyk helt enkelt!

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Halvformatstråden

Inlägg av tinfoiljesus » 10 april 2016, 14:27

luminousoctaves skrev:
tinfoiljesus skrev:Just framkallat rulle nr två från Agat 18K:n. Det är något magiskt med den kameran, hur jag använder den. Vilka bilder som fastnar. Det är så fragmenterat, men så bra på något vis. Kanske beror på att den alltid är i fickan och är mycket oseriös?
Vore kul att se lite bilder från din Agat 18K. Jag har funderat ett tag på att köpa in ett antal till skolan. De kostar inte mycket, och är i teorin ett perfekt verktyg för diptyker. Men exponerar de verkligen äkta half frame? Har inte lyckats hitta någon vettig bild på negativ från kameran. Det viktiga är att man kan lägga in negget i en 24x36-hållare och exponera två bilder samtidigt på ett papper. En diptyk helt enkelt!
Åh, glömde svara här. Jo det är äkta vara. Men mina har alltid gjort rutan lite sned, vilket jag gillar. Kollade nyss med skjutmått och det är ganska exakt 36 mm mellan kanterna av två bilder, så det lär gå fint!

Bild

Här syns snedheten, men trots det borde du få kant till kant i en hållare som tar 36 mm. Den vinjetterar ju en del också, och har en del skärpesläpp i kanterna. Inget jag ogillar.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

henkeers
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 april 2016, 15:32

Re: Halvformatstråden

Inlägg av henkeers » 19 april 2016, 15:38

Hej! Är helt nu här, men känns som jag hittat rätt med denna tråden.

Har blivit sugen på att införskaffa mig en Olympus Pen-FT med 38mm. Någon som använder just den modellen och vill dela med sig med fördelar/nackdelar? Har haft en gäng analoga kameror innan och framkallar hemma, men just halvformat har jag aldrig testat.

Tack!
/Henrik

Posta ett svar