Sälja bilder?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Sälja bilder?

Inlägg av jojonas » 14 januari 2016, 16:49

Nån som gjort det innan? Jag har hängt bilder för visning men aldrig för att sälja.

Om jag skulle göra det seriöst så vore det handgjorda printar ur mörkrummet... jag har köpt tavlor av en amatör och betalade då runt 500 kr per st så nåt sånt kanske?

iaf, det jag fnurar mest på idag är denna nylanserade sida: http://printler.com/sv/printler-for-fotografer/
men det är ju alltid nånting som man hänger upp sig på när man ska ta hjälp av andra såhär. i det här fallet så:
Vår ersättning till fotograferna är mellan 30-50% på varje försäljning, efter alla kostnader såsom fotolabb och material är betalda. Fotografen äger fortfarande rätten till sina bilder, men Printler kräver ensamrätt på att printa i formaten 50x70 och större. Anledningen till detta är för att kunna garantera att våra exklusiva numrerade serier endast finns i angivet antal exemplar.

vore schysst om de menade specifika printingtekniker, då skulle man kanske komma undan med sina gelatinprintar :P

äh, desto mer jag tänkte på det så desto dummare kändes det.

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Sälja bilder?

Inlägg av Bjorkman » 14 januari 2016, 22:49

Prissättning är alltid ett bekymmer.
Vad är för billigt vad är för dyrt osv..

Personligen tycker jag att man först ska bestämma sig lite vad man vill åstadkomma med att sälja sina bilder..

Ska man kränga så många som möjligt eller vill man vara lite mer "exklusiv" osv....

Jag har tanken att sälja några av mina bilder längre fram, men jag tillhör skaran som vill vara lite mer "exklusiv".
Alltså, jag vill inte "bara" ha betalt för materialkostnad och en symbolisk summa över det.

Utan jag vill lägga ner ganska mycket arbete i bilden, "paketera" den och sätta ett pris som jag anser skäligt.
Anser en ev. köpare att det är för dyrt så ska dom inte ha den heller, utan jag vill att den som köper en bild av mig verkligen ska se att min själ är nerlagd i bilden. Och med att dom köper den så uppskattar dom verkligen bilden också.

Med detta tankesätt så förstår man att jag inte förväntar mig att sälja någon bild...

I slutändan är det ju upp till köparen att bestämma om det är för dyrt eller ej, men det behöver inte innebära att du har satt "fel pris".


(de här va kanske inte svaret du tänkte dig, men de är iallafall värt en tanke =)
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Sälja bilder?

Inlägg av jojonas » 14 januari 2016, 23:09

tack för dina tankar!

ja, jag lutar nog mer att jag tycker det bara är kul om nån vill ha en print att sätta upp.
dock vore det stor skillnad mellan redan färdiga bilder skapade i krativitetens lättsamhet och lusta till en bekant mot ett beställningsjobb av nån okänd som pekat ut en bild de vill ha en kopia av i specifik storlek, process etc.

från köparsidan tror jag ändå att jag skulle uppskatta din variant bättre :) antingen det eller små, enkla kopior till symboliska priser.
nu när jag tänker på det så har jag några av den senare sorten som jag köpte av Alex Veledzimovich (verkligen ett flickrkonto att kika närmre på om man gillar porträtt i 6x6 https://www.flickr.com/photos/veledz/ )

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Sälja bilder?

Inlägg av tinfoiljesus » 14 januari 2016, 23:38

Ach. Det där är så svårt. Men i mitt nuvarande skick marknadsför jag inget mer än några 20x20 Holgabilder jag tänkte sälja på marknader för någon hundring styck, lite som dekorativ mosaik.. :) Har vid tidigare utställning sålt digitala printar (som inte var gjorde på så bra filer direkt) för dubbla materialkostnaden, det kändes fair och jag var glad nybörjare. Idag skulle jag inte ställa ut så dåligt gjorda printar men jag har samtidigt ingen större lust att börja ställa ut eller sälja heller.

Printlers krav på minst 3600 px på långa sidan är ju i underkant. Duger väl bra för 30x40-postersen de säljer men jag är ju inte så sugen på en 70x100 från en sådan fil. ~90 dpi, då får man väl stå en bit bort. Men visst lär det funka för en del grejer.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Sälja bilder?

Inlägg av Bjorkman » 14 januari 2016, 23:52

När det kommer till nära å kära så håller jag helt me dig, att det är kul att det uppskattas.
Så där har jag gett bort flera flera ggr, både spontant och som nån form av present.

Jag förstår charmen med mindre bilder och symboliska priser också, och jag ska "aldrig säga aldrig" att jag inte skulle göra något sånt någon gång.

Det hänger ju på vad det är för motiv och hur det ska användas.



Intressant länk! 6x6 porträtt är bland de bästa som finns!

Även den första länken du la med, Printler. Va ett intressant koncept, men lite för opersonligt för mig, det blir samtidigt lite känsla av att försöka ta "säljbilder" och jag föredrar å ta mina bilder och erbjuda att sälja dem, om du förstår mitt svammel ;)


Men när vi är inne på ämnet, är det någon har som provat att sätta upp bilder lokalt där man bor, på caféer eller dylikt?
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Sälja bilder?

Inlägg av tinfoiljesus » 15 januari 2016, 00:17

Bjorkman skrev:Men när vi är inne på ämnet, är det någon har som provat att sätta upp bilder lokalt där man bor, på caféer eller dylikt?
Nja. Hade min utställning på ett bibliotek/kulturcentrum men inte där jag bodde. Men de var mycket trevliga att arbeta med och 100% gratis. En konstnärsvän till mig har mer koll på scenen här i stockholm, och tyvärr vill ofta caféinnehavarna ha betalt för detta nöje. De inser väl sin position. Jag vet inte hur det är utanför stan.

Men jag tolkar det lite som att du är intresserad av andra anledningar än att få tag i en lokal för utställning. Snarare jobba med det lokala (antingen i bilderna eller i dig som fotograf) och "bara" visa upp saker. Något sådant skulle jag själv vara lite mer intresserad av själv, visa för visandet skull utan att sätta ut priser. Borde verkligen bli bättre på att följa konsthallen här hemma i Väsby.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Sälja bilder?

Inlägg av luminousoctaves » 15 januari 2016, 08:14

500 kronor för en bild är alldeles för billigt tycker jag. I synnerhet om det är en analog mörkrumskopia och/eller begränsad serie.
Det är lockande att sätta priser så att man säljer mycket på vernissagen, men det vanligaste misstaget bland konstnärer är att undervärdera sitt arbete och sina verk. Då har man satt en ribba som tyvärr kan vara svår att höja i framtiden.

Jag säger minst 1000 kr. Minst.
500 spänn är kompispris.

Mina tips i övrigt är att göra begränsade serier, inte för stora printar och gärna sälja i paket tillsammans med en fotobok.
Människor är inte beredda att betala särskilt mycket för okända fotografers bilder. Därför får man locka med exklusivitet och mervärde.
I Stockholmsområdet har jag upplevt en asburd koppling till bostadssituationen. Människor bor på så små ytor i dag att de knappt har väggplats för större printar. Därför är det lättare att sälja små bilder än stora.

Jag brukar göra en fotobok i begränsad upplaga som är till salu under vernissagen och eventuellt följande utställning. Jag har upptäckt att det är en bra kombo. Produktionskostnaden för boken är oftast flera gånger högre än för bilden, men å andra sidan gör mervärdet att man kan ta bra betalt. Boken blir ju också exklusiv.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Sälja bilder?

Inlägg av jojonas » 15 januari 2016, 11:41

tinfoiljesus skrev:
Bjorkman skrev:Men när vi är inne på ämnet, är det någon har som provat att sätta upp bilder lokalt där man bor, på caféer eller dylikt?
Nja. Hade min utställning på ett bibliotek/kulturcentrum men inte där jag bodde. Men de var mycket trevliga att arbeta med och 100% gratis. En konstnärsvän till mig har mer koll på scenen här i stockholm, och tyvärr vill ofta caféinnehavarna ha betalt för detta nöje. De inser väl sin position. Jag vet inte hur det är utanför stan.

Men jag tolkar det lite som att du är intresserad av andra anledningar än att få tag i en lokal för utställning. Snarare jobba med det lokala (antingen i bilderna eller i dig som fotograf) och "bara" visa upp saker. Något sådant skulle jag själv vara lite mer intresserad av själv, visa för visandet skull utan att sätta ut priser. Borde verkligen bli bättre på att följa konsthallen här hemma i Väsby.
oj, ja jag märkte då inget de gånger jag vart tillfrågad att ställa ut bilder på cafeer i Göteborg. Men jag kan tänka mig om det blir mer reguljärt för dom så kan de komma på tanken att ta betalt.
tinfoiljesus skrev:Ach. Det där är så svårt. Men i mitt nuvarande skick marknadsför jag inget mer än några 20x20 Holgabilder jag tänkte sälja på marknader för någon hundring styck, lite som dekorativ mosaik.. :) Har vid tidigare utställning sålt digitala printar (som inte var gjorde på så bra filer direkt) för dubbla materialkostnaden, det kändes fair och jag var glad nybörjare. Idag skulle jag inte ställa ut så dåligt gjorda printar men jag har samtidigt ingen större lust att börja ställa ut eller sälja heller.

Printlers krav på minst 3600 px på långa sidan är ju i underkant. Duger väl bra för 30x40-postersen de säljer men jag är ju inte så sugen på en 70x100 från en sådan fil. ~90 dpi, då får man väl stå en bit bort. Men visst lär det funka för en del grejer.
lycka till med holgabilderna! det ger mig förresten en idé... men jag tar det i en annan tråd.

jag har inte så bra koll på utskrifter men jo, de sa nåt i den där videon om minst 10megapixel och hellst 14 eller högre, i kvalitet 12 jpg. jag undrar hur färgrymden i utskrifterna blir för dom?
Bjorkman skrev:När det kommer till nära å kära så håller jag helt me dig, att det är kul att det uppskattas.
Så där har jag gett bort flera flera ggr, både spontant och som nån form av present.
jo, det blir fina julklappar eller dylikt :)

Bjorkman skrev:Även den första länken du la med, Printler. Va ett intressant koncept, men lite för opersonligt för mig, det blir samtidigt lite känsla av att försöka ta "säljbilder" och jag föredrar å ta mina bilder och erbjuda att sälja dem, om du förstår mitt svammel ;)
jo, lite liknande mitt eget svammel om att lägga kreativiteten och lustan först :)
konceptet med att försöka saluföra lokala motiv är ändå inte så dumt. det ger ändå folk tanken och en idé om vad de kan ha på väggen. och många är vi hemkära ;)


luminousoctaves: bra tips. 500 pix som du säger kanske var mer kompispris för den där tavlan way back också. vet inte vad hon sålde dem för utåt.

men att fisha en bok att ta med kopior tycker jag är en riktigt god idé! när det funnits så har jag gått på att köpa böckerna. jag tycker om det formatet :) så bra kombo och självstående grej med.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Sälja bilder?

Inlägg av jojonas » 15 januari 2016, 14:28

På tal om att sälja bilder då. Här är en Dianalithare som just dragit igång. ser inte dumt ut, vore kul o se dom upphängda där i Skruv.

http://dianasquares.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Sälja bilder?

Inlägg av Bjorkman » 15 januari 2016, 23:00

tinfoiljesus skrev:visa för visandet skull utan att sätta ut priser.
Ja, precis så tänker jag. Det man kan skriva ut är en hemside-adress eller något kontakt medel så att betraktaren kan kontakta en om de skulle vilja köpa. Att man på ett trevligt sätt visar sina bilder och låter köparen komma till en själv om det känns aktuellt för denne.
luminousoctaves skrev:Då har man satt en ribba som tyvärr kan vara svår att höja i framtiden
Detta är så sant så det är otäckt!
Absolut tänkvärt komihåg det pojkar och flickor, det är enormt svårt att börja lågt och höja när man "etablerat sig"!
luminousoctaves skrev:Jag brukar göra en fotobok i begränsad upplaga som är till salu under vernissagen och eventuellt följande utställning
Nu är vi inne på mina tankebanor på riktigt! =D
Paketering och mer värde, riktigt kul approach av dig där!
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

Posta ett svar