Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 24 juli 2014, 21:50

Välkommen Rikard! From idag så är det registreringsstopp på fler personer med ditt namn då det börjar bli för många för mig att hålla ordning på ;) Nädå, skämt å sido, kul att du hittat hit :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

RikNik
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 juli 2014, 14:33
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av RikNik » 25 juli 2014, 18:03

Tack på er för välkomnandet :)

David Jonsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 juli 2014, 22:03

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av David Jonsson » 26 juli 2014, 08:16

Hej alla!
Riktigt kul med ett svenskt forum med den här inriktningen!

Jag heter David Jonsson, 35 år och bor i Stockholm. Började fota med en Canon 40d 2006, sedan 5D (mk 1). Provade ett antal olika objektiv, köpte och sålde... Hade en tendens till G.A.S. ett tag men det har gått över nu tack och lov :)
Kameror är kul, fotandet i sig självt är kul, men framförallt är det bilderna som är grejen.

Jag tröttnade sedan på att ha stora kameror och objektiv, och hela grejen med digitala bilder. Man ser ofta direkt om en bild är tagen med en digitalkamera och det är (oftast) ingen vacker syn. Det ska dock sägas att man kan imitera den analoga looken i photoshop: toner/kontraster, men det är ändå inte alls samma grej. Fördelen med digitalt är ju att man bara tankar över bilderna så fort man kommer hem. Nackdelen är att bilderna inte får någon själ.

Analoga kompakter fick bli min nästa grej så jag provade ett gäng olika: Ricoh GR1S, Yashica T5, Contax T2, Olympus mju2 m.fl.
Det är så skönt med snapshots på film! Jag har kvar alla utom Ricohn och fortfarande har jag nästan alltid med mig en av dessa laddad med färgfilm (Portra eller Ektar). Lämnar in på diabolaget och scannar själv hemma på en Epson V700.

Sedan februari i år kör jag med en Leica M2 med Zeiss 35/2 + Tri-x. Vilken grej alltså, jag älskar den kameran! Jag fuskar dock med en extern ljusmätare för att inte sabba fina bilder. Fördelen med att mäta på det här sättet är ju att man vet inställningarna efter att ha mätt. Så länge ljuset inte ändras kan man utgå från den mätningen man gjorde och kompensera beroende på skuggor/extra ljusa partier osv. Men - trots detta skulle det vara skönt med en inbyggd ljusmätare så det kanske blir en M6'a eller liknande framöver. Jag klämde iofs på en M6 innan jag köpte M2'an och det var inte riktigt samma känsla i den. Kanske att den var för lätt? Eller att sökaren inte var lika bra som på M2?

Nästa level skulle vara att framkalla förstoringar i mörkrum, det har jag aldrig testat bortsett från att farsan visade mig när jag var liten :D

Lite av mina bilder kan man se här: http://www.flickr.com/photos/davidjonsson

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 26 juli 2014, 11:06

välkommen david, kul att höra om din resa in i det analoga :) jag antar att det finns medlemmar här som kan tipsa om nollåtta-mörkrum ifall du vill prova på.
alltid skönt att gömma sig i en sval dunkelkammer i sån värme som vi har nu ;)

David Jonsson
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 juli 2014, 22:03

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av David Jonsson » 26 juli 2014, 11:19

jojonas skrev:välkommen david, kul att höra om din resa in i det analoga :) jag antar att det finns medlemmar här som kan tipsa om nollåtta-mörkrum ifall du vill prova på.
alltid skönt att gömma sig i en sval dunkelkammer i sån värme som vi har nu ;)
Tackar! :) Det skulle vara grymt, provar mer än gärna ifall tillfälle finns.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 5 augusti 2014, 17:38

Välkommen David!
Tveka inte att höra av dig till Analogfotograferna stockholm om du vill få tillgång till mörkrum och fler liksinnade :) Finns på facebook och på analogfotograferna.se :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Tobias_N » 8 september 2014, 22:00

Hej!

Jag heter Tobias Nykänen, 35år och jag jobbar som frilansfotograf i Östersund. Idén med att börja fota analogt kom väl egentligen på allvar för ett par veckor sedan då jag började fundera på vad jag skulle göra efter att mitt 365 dagars projekt (en bild om dagen i ett helt år) tagit slut.

Sagt och gjort så införskaffade jag mig en Rolleicord VA och ett par rullar film och nu är jag nyss hemkommen från att framkallat min första rulle svartvita film, samma dag som mitt 365dagars projekt tog slut :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 10 september 2014, 21:46

Välkommen Tobias! Kul att höra att det är fler som hittar till den här världen :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

photo57
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 september 2014, 08:55
Ort: Sundsvall

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av photo57 » 4 oktober 2014, 13:53

Hej alla !

Jag heter Per Andersson, 57 år från Sundsvall. Amatör fotograf sedan längre än jag kan minnas..........
I alla fall tog jag upp analogt foto igen för cirka ett halvt år sedan jag "upptäckte" mellanformatet. Har sedan dess skjutit 10 rullar 120 film både s/v och färg. Äger för närvarande 7 st Agfa Isolette bälgkameror i skiftande skick, 3 st TLR 2st Yashica Mat och 1 (köpt denna vecka ) Rolleicord Va. Har ännu inte framkallat själv, men kanske i framtiden.
Nog skrivet för nu , går ut o fotar lite istället ...............


/Pelle

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Tobias_N » 4 oktober 2014, 15:20

photo57 skrev:Hej alla !

Jag heter Per Andersson, 57 år från Sundsvall. Amatör fotograf sedan längre än jag kan minnas..........
I alla fall tog jag upp analogt foto igen för cirka ett halvt år sedan jag "upptäckte" mellanformatet. Har sedan dess skjutit 10 rullar 120 film både s/v och färg. Äger för närvarande 7 st Agfa Isolette bälgkameror i skiftande skick, 3 st TLR 2st Yashica Mat och 1 (köpt denna vecka ) Rolleicord Va. Har ännu inte framkallat själv, men kanske i framtiden.
Nog skrivet för nu , går ut o fotar lite istället ...............


/Pelle
Välkommen, hoppas du blev nöjd med kameran. :)

Tobias

Posta ett svar