Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av johan_lindgren » 26 november 2014, 21:30

Trevligt trevligt! Ja nu är det bara att visa var skåpet ska stå :D Välkommen hit Tony!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
TonyFX
Inlägg: 49
Blev medlem: 12 april 2014, 16:26
Ort: Ovanför Sthlm men under Gefle
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av TonyFX » 28 november 2014, 05:50

johan_lindgren skrev:Trevligt trevligt! Ja nu är det bara att visa var skåpet ska stå :D Välkommen hit Tony!
Tack Johan, haha jag har så mycket kvar att lära mig om att fota/framkalla med film har ju bara skrapat på ytan än så länge :)

Verkar vara ett bra ställe detta :)
"Är det en hasselblad?" \{x_x}/
https://flickr.com/tonyfx/

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 30 november 2014, 18:52

Varmt välkommen! :)
TonyFX skrev:Hej hopp, tänkte försöka bli lite aktiv här. Har använt mig av digitalkamera sedan 2009-2010 då jag började med en canon 40D för att sedan snabbt smita över till nikon och en d300 och bytt till en d700 som jag äger nu i skrivandets stund.

Jag snubbla in i analoga/film världen via (moderator) johan lindgren's vänsterfot då han visade mig sina saker sen dess är jag väl mer eller mindre fast i det fast det tar sin tid från start till mål.

Äger i dagsläget en Olympus om1 med gluggarna 24 f/2, 50 f/1.8 och en 135 f/2.8 samt två Yashica 6x6 kameror, A&D varianterna.

Har även införskaffat mig med en skanner och ska så smått framkalla filmen hemma och även skanna in den :)

Glömde bort och presentera mitt namn, Tony och är i från Uppsala men bor nu straxt utanför.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

JennyJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:42

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av JennyJ » 17 mars 2015, 14:20

Hej!

Jag har hängt här anonymt länge nu, men nu när jag vill fråga er alla något så måste jag ju ta steget ut ur skuggan!

Min pappa är mycket fotointresserad och han lärde mig på tidigt åttiotal grunderna i fotografering och mörkrumsarbete med morfars gamla grejor. Farsan har flyttat till lägenhet och jag har flyttat till hus med källare så numer har jag vårdnaden om morfars kameror och mörkrumsutrustning. Så med tiden kommer jag alltså att ha ett eget mörkrum, mer eller mindre exakt som det såg ut på femtiotalet 8-)

Jag använder i huvudsak två kameror, min digitala Sony Nex 6 och min älskade Zeiss Ikon Nettar. I dagsläget framkallar jag själv, men gör inga papperskopior utan digitaliserar mina negativ genom att fotografera dem ... en allt annat än optimerad process. Men i april varje år klipper jag sönder ett flingpaket och bygger en hålkamera till Pinhole Photography Day

Det är mig en stor glädje att det här forumet finns, att det finns andra människor som också nördar på sånt som jag gillar. Det här är verkligen en inspirerande plats!
/Jenny

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av vicnor » 17 mars 2015, 14:40

Välkommen Jenny! Kul att du hittade hit! "Morfars kameror" låter spännande, lite som en nyckelroman.

Min far har en Zeiss Ikon vars slutare funkar så där. Kul att din fars fotointresse uppmuntrade, själv tycker jag tycker jag för egen del att det avskräckte en aning.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 17 mars 2015, 14:59

Hej och välkommen Jenny!
Det låter som att du har goda förutsättningar för att kunna vårda ditt intresse i det analoga.
Jag skall se fram emot o se bilder som du tagit din Zeiss :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 22 mars 2015, 11:13

Välkommen Jenny! Kul att du hittat hit :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Jerry S
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mars 2015, 18:40

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Jerry S » 27 mars 2015, 21:15

Jag heter Jerry bor i Kristadala, Oskarshamns kommun. Jag växte upp på 60-talet och fick min första kamera omkring 1970. Det var en Agfa 110 pocketkamera. I skolan (högstadiet) hade jag foto som som fritt valt arbete och även på kvällstid en gång i veckan. Där gjorde jag mina första mörkrumsupplevelser. Fotointresset kom sedan tillbaka i tjugoårsåldern. Jag byggde ett mörkrum i huset jag och hustrun köpte -83 och tillbringade mycket fritid där. Sedan fick vi barn och de tog den mesta tiden så fotograferandet fick stå tillbaka. När min hustru gick bort (för ett par år sedan) tog jag upp fotohobbyn igen. Jag köpte en digital systemkamera och gick med i Oskarshamns fotoklubb, vilket var kannonkul. Jag söket till Gamleby fotoskola förra våren och kom in på den 1-åriga utbildningen Gestaltande Fotografi. Så nu har jag två månader kvar innan jag är färdig där.
Jag sa i höstas, när de pratade om analogfoto på skolan att jag gjort det och inte tänkte ägna mig åt det igen men, så blev det inte... För två veckor sedan blev jag stolt ägare av en Pentax645 och tre objektiv till denna tingest. Så nu är jag tillbaka där det började och jag tycker det är fantastiskt kul. Vi (klassen) ska ha slututställning i Västervik och Stockholm så det blir analoga bilder för min del på utställningen. I går slabbade jag fram den 6:e filmen som passerat Pentaxen och idag köpte jag faktiskt en "Bessa" 6x9 från en fotoaffär i Nybro.
Hmm det blev lite ostrukturerat men, tack för att jag fick komma med :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 28 mars 2015, 12:05

Hej Jerry! Kul att du delar med dig om din resa tillbaks till det analoga. Jag hoppas du ska trivas med forumet och vi ska se fram emot att se bilder du tagit med din pentax och bessa :)

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av MonkeyShaman » 15 juli 2015, 02:58

Hej allihopa!
Jag heter Elias och jag gör en herransmassa konst och ibland använder jag kameror.
Iaf i teorin, detta ibland har varat i 3 år. :oops:
Kan vara en rätt social forumanvändare när jag sent om natten glömmer att jag inte längre har någon fritid.

När jag konstar går jag och det som är konstat under epitetet MonkeyShaman.
Tänk dock på det mer som Adidas än Prince.
Förmodligen då mitt småborgerliga brukar/bygde arv inte uppmuntrade kreativitet. :cry: :roll:

Skjuter på allt jag kan komma över och jag har gjort en grej av att göra en bok om ca.100 sidor på allt.

Försöker just nu lista ut varför ingen använder den snorbilliga direktpositiva mellanformats filmen som är instax.

Mina grejer ligger på Flickr och ibland på min tumblr och rent av på min hemsida, MonkeyShaman.net där det ibland finns böcker och tryck och andra konstigheter som figurspel och målningar.

Tänkte avsluta eller börja med en kiev 88 bild men min hårddisksladd ligger kvar i sovrummet. :oops:

Posta ett svar