Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Landberg
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 maj 2014, 21:23

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Landberg » 2 juli 2014, 17:01

Tja!
Mitt namn är Rikard Landberg. Jag är 28 år gammal och har fotograferat större delen av mitt liv. När jag var liten så fick jag en riktigt plastig canon av mina föräldrar. Jag älskade att ha med den på semestrar och redan då fotograferade jag så mycket jag hade råd med. Jag älskade att öppna kuvertet med de framkallade fotona någon vecka efter varje semester. Dock slängde jag nästan alltid negativen, vad skulle jag ha dom till?

När jag blev lite äldre så började det dock handla mer och mer om utrustningen och inte själva fotona. Jag tyckte att jag var jäkligt duktig på att fotografera med min då jäkligt exklusiva Canon 5d (version 1) och mitt Canon 50/1.4. Jag hade listat ut att det går att använda bokeh för att få fotografier att se snyggare ut. Så under 5-6 år så gjorde jag som alla andra, jag tog riktigt tråkiga bilder av tråkiga motiv men jag fick jäkligt snygg bokeh. Inte förrän jag 2012 köpte mig en Fuji x100 började jag se en annan sida av fotograferingen. Den berättande sidan. Bilder handlade inte längre om det snyggaste skärpedjupet eller den coolaste utrustningen. Vilken lycka! Jag ägnade mig mer och mer åt att ta så kallade street-bilder. Något jag verkligen älskar. I början var det mycket negative space runt mina objekt men jag kommer närmre och närmre.

I början av 2013 åkte jag åter till ett New York. Ett New York jag sett flera gånger tidigare. Skillnaden denna gången var att jag hade med mig en nyinköpt Leica M2 med ett summicron 35 tillsammans med min Fuji x100. Tanken var att jag skulle prova ett par rullar med min M2 medan x100an skulle vara min huvudkamera. Redan första dagen i New York tog jag bilden nedan. En bild som förändrade mitt sätt att se på fotografering. Min M2 kändes som att den verkligen var gjord för att fånga det jag upplever just där och då. Detta hade jag inte känt med någon kamera sedan min plastiga lilla canon jag hade när jag var grabb. Jag älskade att fotografera med min nya M2. Jag fick springa förbi B&H flera gånger den resan för att fylla på i filmförrådet. När jag kom hem och skulle kika på alla bilder så såg jag till min förvåning att jag bara hade tagit två bilder med min x100. En på flygresan dit och en på times square. Alla andra bilder var tagna med min M2. Framför allt bilden nedan. En bild som kanske inte är så speciell men för mig betydde den mycket. Den är precis det jag såg den dagen på brooklyn bridge.

En månad senare sålde jag min älskade Canon 5d, min fuji x100 och lade pengarna på en bra filmscanner, ett till leica kamerahus och en jäkla massa film. Jag har sedan dess inte använt en digital kamera och saknar det inte det minsta.

Det var lite om mig och min historia.
/Rikard Landberg

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 2 juli 2014, 22:41

härligt o höra hur du blivit som uppslukad och funnit din väg i fotandet!
jag har kikat på dina bilder till och från sen jag hittade dig via japan camera hunter eller om det var flickrgruppen för leica m5.

hur som, välkommen rikard! ska bli kul att inte bara se bilder iutan läsa lite tankar från dig också här :)

Landberg
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 maj 2014, 21:23

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Landberg » 2 juli 2014, 23:18

jojonas skrev:härligt o höra hur du blivit som uppslukad och funnit din väg i fotandet!
jag har kikat på dina bilder till och från sen jag hittade dig via japan camera hunter eller om det var flickrgruppen för leica m5.

hur som, välkommen rikard! ska bli kul att inte bara se bilder iutan läsa lite tankar från dig också här :)
Tackar tackar!;)

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Jönsson » 7 juli 2014, 00:12

Känns som att det är dags för mig att knåpa ihop en presentation jag också.

Martin heter jag, är 26 år gammal och är uppvuxen utanför Helsingborg. Jag har fotat analogt i ungefär 2 år. Jag började egentligen att fotografera när jag var 19. Då fick jag en liten kompakt digitalkamera i studentpresent. Den hade jag nästan alltid med mig på fester, konserter och liknande. Under min uppväxt fotograferades det mest under födelsedagar, fester, resor och liknande så jag tror att för mig så var det sådant man hade sin kamera till. Det hände väll att jag fotograferade annat också men det var inte speciellt ofta.
Ett par år senare (typ 2011) skaffade jag en iphone. Med mobilkameran kunde man ta helt dugliga bilder. Nu hade jag med en kamera överallt, hela tiden. Till den fanns det ju även en massa appar som hipstamatic som gjorde att bilderna fick en äldre look. Det blev nu mycket roligare att fotografera eftersom bilderna blev mycket snyggare. Jag började ta fotopromenader (innan jag kände till uttrycket) och fota allt möjligt. Jag förstod också att apparna var baserade och försökte efterlikna resultatet man skulle få med en äldre kamera.
Så småningom upptäckte jag lomografin. Det var en rätt stor grej för mig tror jag. Att bilder kunde se så annorlunda ut. Att det fanns så många olika sorters kameror och film. Att fotografi kunde vara konst.
Jag kände att det här var något jag ville göra. Att fotografera på riktigt.
Jag rotade också fram en gammal minolta hi-matic jag visste att jag hade hemma i garderoben.Jag fick också en holga i födelsedagspresent strax därpå. Med dessa två lärde jag mig mycket. Dock fotograferade jag ganska sparsamt eftersom det var så dyrt med framkallningen. En dag när jag var hemma hos en bekant började jag prata om fotografi med hennes pappa. Jag berättade att jag tyckte det var kul med gamla kameror och att jag fotade en del. Strax därefter gick han och hämtade en stor kameraväska som han tveklöst gav till mig. I den låg en minolta x-700, en xg-1 och ett par objektiv. -Ta du dom. Bara kul om de kommer till användning, sa han.
Det dröjde rätt länge innan jag vågade mig på att använda nån av dom. De kändes så avancerade.
Då bodde jag i Stockholm. Våren 2013 flyttade jag till Göteborg och kom i kontakt med fotoklubben prisma som jag gick med i. Där lärde Jonas mig att framkalla film och göra mörkrumskopior. Jag hade nu också vågat mig på att börja använda min x-700 som numera är den kameran jag använder mest. Jag fotograferar huvudsakligen svart/vitt men då och då blir det en färgrulle med.

Vad jag fotograferar är nästan lika svårt att svara som på varför jag fotograferar. Jag fotar sällan något specifikt utan det blir mest sådant jag ser och som jag tror kan bli en bra bild. Det kan vara människor, byggnader, träd, djur, stenar, väggar, murar, osv. Jag kan dock ibland snöa in på saker och fotografera ganska mycket av något.
Jag har hört ett citat som lyder "-Jag fotograferar saker för att se hur de ser ut på bild". Lite så är det för mig med.

Mitt andra stora intresse är musik och jag spelar gitarr. Fotografi är lite ibland som musik för mig. Jag tycker att det finns många paralleller i hur man skapar musik och hur man skapar bilder. Båda är sätt att uttrycka olika känslor och att förmedla budskap på.
Bilder är musik för ögonen och vice versa kan man kanske säga :)

Här är min flickr (som skulle behöva uppdateras) https://www.flickr.com/photos/81346270@N07/

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 7 juli 2014, 16:46

nog känner jag dig redan, Martin. Men det var ändå kul att läsa din presentation. kul o ha med dig här på forumet.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Jönsson » 7 juli 2014, 23:03

jojonas skrev:nog känner jag dig redan, Martin. Men det var ändå kul att läsa din presentation. kul o ha med dig här på forumet.
Tack Jonas! :)

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Jönsson » 7 juli 2014, 23:15

Jag tyckte också att det va kul att se dig här Landberg. Dig har jag följt på instagram sedan länge!

RikNik
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 juli 2014, 14:33
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av RikNik » 21 juli 2014, 20:02

Hallå.
Tack jojonas som tipsade om detta forum via Flickr :-)
En kort presentation av mig:
Rikard N, 42 år från Stockholm. Fotade mycket under sent 80-tal och fram till mitten av 90-talet då jag även framkallade och printade i köket. Efter det kom en lång period där andra intressen prioriterades framför foto. Först de senaste åren kan jag hävda att foto är mitt huvudintresse ingen. Motivationen kom tillbaka 2010 först efter att jag började använda mina gamla objektiv via adapter på mina digitalkameror. Det ena ledde till det andra, och våren 2013 gick jag all in och fotar, framkallar och printar sedan dess uteslutande analogt.
Digitalt foto har aldrig lyckats tilltalat mig, jag har verkligen försökt, men det går liksom inte.

På webben hänger jag mest i den trevliga och hjälpsamma Google+ gruppen: Film and Analogue Photography samt givetvis på Flickr.

/Rikard N
https://www.flickr.com/photos/riknik71/
https://plus.google.com/u/0/11343372375 ... osts/p/pub

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 21 juli 2014, 20:23

Välkommen Rikard :)

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av haga » 23 juli 2014, 19:19

Fina bilder Rikard!

Jag heter Henric och är 33 år. Tycker om bilder och att fotografera. Började med musik i tidiga år, spelar fortfarande en del. Farfar målade tavlor, inspirerade mig att börja måla i tonåren. Har nu köpt utrustning för att böja printa med ammoniumdikromat. Solarium och akvarellpapper. Tänkte köpa mig en digital systemkamera våren 2009, läste en massa artiklar. Allt handlade om megapixlar, bilder per sekund - allt annat än fotografi. Ledsnade ur och köpte mig en Holga istället, och en massa film. Lärde mig den sommaren, genom att använda en sådan primitiv kamera som en Holga, mer än jag lärt mig dittills. Trial and error. Hade långt tidigare fotat med en Pentax K1000, fotografi som tillvalsämne en termin i gymnasiet, Tri-X, mörkrum och allt. Köpte mig också en Canon spegelreflexkamera som jag använde tills dess att jag skaffade en digitalkompakt. Slutade dock aldrig att fota med film, då jag då och då tog en del polaroidbilder och även använde mig av en Fuji Instax.

Fotograferar nu det som faller mig in. Tycker att utrustning är intressant till den grad att om jag ser en bild jag tycker om, vill jag veta hur tillvägagångssättet varit. Nakenmodell, storformat och att fotografera med studioljus är några saker som vill testa.
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar