Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
PerH
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 juni 2014, 12:06

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av PerH » 1 juni 2014, 13:00

Hej! Om man inte räknar en liten Kodak instamatic som jag fick när jag fyllde tio har jag fotat sedan slutet av 1970-talet. 1977 tror jag det var för att vara exakt. Som för de flesta amatörer har det böljat fram och tillbaka med aktiviteten. 1998 skaffade jag en liten hemsk digital kompakt som jag ångrar att jag började använda istället för mina analoga Canon AT1 och Rollei 35. På grund av bohemiska back-up rutiner har jag förlorat ca tio års fotande av mina barns uppväxt. Idiotiskt hur man låter sig förföras av ny teknik! I mitten av 2000-talet skaffade jag en Canon 400D och en G7 för att ersätta den hopplöst förlegade lilla kompakten men efter den första fotoglädjen dalade intresset och kom mest att handla om fotande för min hemsida. Inte förrän jag återupptog det analoga kände jag riktig fotolust. Märkligt egentligen och omöjligt att förklara med logiska argument. Det är helt känslobaserat. Har ägnat de senaste två tre åren till att inskaffa olika pojkdröms-kameror och har skåpet fullt nu. Mitt bättre jag har nu belagt mitt sämre dito med köpstopp ett tag framöver. Mitt mörkrum ligger nerpackat sedan början på -80 talet men kommer snart att packas upp efter att den husrenovering som jag håller på med just nu har blivit avklarad. Har dock framkallat min egen SV film hela tiden.

Jag är inte speciellt aktiv vare sig på fotosidan eller flickr men man kan t.ex kolla på de få bilder jag lagt upp på flickr. Mitt användarnamn är phgn2013. Vet inte hur man länkar dit...

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av RikardL » 1 juni 2014, 20:09

Välkommen Per. Kul att du hittat hit :)
Tror det är många som känner igen sig när det gäller förlorade digitala bilder tyvärr. Läste nyligen om en regissör från hollywood som tydligen förlorat sina två första filmer helt. Filmrullarna kasserades efter det att de digitaliserats, och efter en serie olyckliga omständigheter så finns numera inte ett spår kvar av dem.

Användarvisningsbild
konvalescens
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juni 2014, 14:47

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av konvalescens » 10 juni 2014, 15:36

hej på er,

olle heter jag, 21 år gammal och boendes i stockholm. minns inte riktigt hur jag hittade detta forum. det var mest en lycklig slump, jag tror att det kanske var någon som länkat hit från en i övrigt ganska inaktiv flickrgrupp.

jag har alltid gillat fotografi och har sen tidig ålder haft någon sorts naturlig fallenhet för komposition av bilder. jag köpte en (inte så bra) digital systemkamera någon gång i slutet av grundskolan som jag använde en hel del i några år. valde på grund av mitt intresse ett mediainriktat gymnasieprogram där fotoundervisning ingick. den ganska låga kvalitén på undervisningen i kombination med att mina digitala bilder blev rätt tråkiga och allmänt generiska gjorde att mitt intresse dog ut lite grann. det är så fruktansvärt många unga människor som köper dyra kameror och fotar att man liksom väldigt lätt drunknar i konkurrensen.

en dag hittade jag min mammas gamla canon-kamera från tidigt 90-tal i någon dammig garderob och bestämde mig för att testa analogt foto. jag gillade resultatet, djupet och kvalitén i bilderna och framförallt hur mitt sätt att fota helt och hållet förändrades. jag tycker om hur man med analogt foto värdesätter ögonblicket på ett annat sätt, det selektiva valet av motiv och tillfälle. istället för att komma hem från semestern med 2000+ bilder på minneskortet så har man kanske högst ett par rullar film att framkalla.

jag är inte jättepåläst när det gäller den tekniska aspekten av filmfoto och har knappt varit i ett mörkrum mer än någon enstaka gång för länge sen, men min plan är att bli bättre på det i framtiden. jag vill köpa och prova massa olika fina gamla kameror och objektiv och testa mig fram. tidigare har jag fotat mest på känsla (förvisso med okej resultat) men jobbar på att lära mig mer och mer. hoppas på att få ut nåt fint ur deltagande i detta forum!

har fotat nästan uteslutande med negativ färgfilm, men har en rulle svartvitt som inom kort ska framkallas. spännande!

min flickr finns här om någon vill kika: https://www.flickr.com/photos/smiskfisk/

lägg till mig som kontakt eller nåt.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av johan_lindgren » 10 juni 2014, 16:05

Välkommen hit! :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 10 juni 2014, 17:45

Välkommen Olle! :) Hoppas du skall trivas.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 11 juni 2014, 10:53

Hej Per! Hej Olle! Kul att ha er med oss :)

Jag har tidigare gjort en raid och länkat till forumet från lite olika platser. hittade för övrigt genom dig Olle; Swedish Analogue Photographers som jag inte kände till. såg lite bilder i poolen som jag känner igen från forumet med :)
Finns också Göteborg Filmdivision och Stockholm City On Film där på flickr med några som lägger in bilder i poolerna ibland men ingen grupp som har lika mycket diskussionsaktivitet som här.

Användarvisningsbild
meldert
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2014, 18:00
Ort: Vällingby

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av meldert » 28 juni 2014, 07:26

Hej. Jag heter Thomas Meldert och började fotografera vid 10 års ålder 1964 med pappas Nettar 515/16 och senare med en Agfa Isola I. 1974 lånade jag pappas Praktica IVB som han slutat använda och använde den flitigt i drygt tio år tills jag till sist skaffade en egen systemkamera, Chinon CE5, 1985. Sedan dess har fler kameror passerat revy och 2009 började jag medvetet samla på mig gamla kameror som fungerar och som jag använder då och då. Jag har en speciell kärlek till kameror från 50-talet och har flera från mitt födelseår.
Jag fotograferar helst i svartvitt och kopierar i eget mörkrum. Har deltagit i flera utställningar och tävlat en hel del men tävlingar har jag numera slutat med. Jag var också med och grundade fotoklubben Analogfotograferna Stockholm 2013. Klubben har ett välutrustat mörkrum i Hägersten.
Min senaste passion är storformatsfotografering med min Toyo Field 45 CF. Jag visar de flesta av mina bilder på olika ställen på nätet men mest på Fotosidan.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=107998

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av RikardL » 29 juni 2014, 12:05

Välkommen Thomas. Hoppas du kommer att trivas här. Vi är inte ett jättestort forum, men vi har det trevligt i alla fall :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jkarlsson » 1 juli 2014, 19:47

Hej Thomas, kul att se dig skriva här även om jag noterat att du varit reggad ett tag :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
meldert
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2014, 18:00
Ort: Vällingby

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av meldert » 1 juli 2014, 21:37

Jasså du! Klubbkompisar! :D

Posta ett svar