Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sv: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av monotux » 27 mars 2016, 13:02

mikael.langer skrev:I efterhand så tycker jag det blev det ganska platt, körde stand development med lite väl utspädd rodinal.
Vid framkallning sätter du primärt högdagrar, skuggor påverkas endast marginellt. Om du reducerar agitering minskar du hur ljusa högdagrarna blir, vilket sänker kontrasten. Att köra stående framkallning innebär att du sänker kontrasten signifikant.

Jag har testat att köra 1:100 (ok 1:99 om vi ska vara petiga) med dubbelt så lång tid mot 1:50, och agiterat var tredje minut. Det tog ner kontrasten en hel del, jag var även generös med exponering för att få fina skuggor.

/Tjänstgörande nörd

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av mikael.langer » 27 mars 2016, 14:28

Ja, har lärt mig det sen dess. :) Körde dessutom lite lägre koncentration än 1:100, tror jag tog 5+650 eller nåt sånt av nån okänd anledning. Bara aningen mer agitering med 1:100 brukar ge fin kontrast tycker jag, har kört inversioner vid minut 1, 2, 3 och 30 med gott resultat.
Just nu kör jag nästan uteslutande XTOL 1:1, köpte ett 5l kit när min första miniflaska rodinal tog slut. Stående framkallning med rodinal blir det typiskt om jag gissat exponeringar eller inte vet hur rullen är exponerad.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av mikael.langer » 29 mars 2016, 18:33

Konir skrev: Låter nice, får bli att kika lite på detta. :)
Side note: blandade nyss mitt andra 1l kit som jag köpte i oktober och upptäckte att det bara var 140ml bleach (ger 0.5l) istället för 280 som det ska vara Bild. Så kontrollera att allt verkligen är rätt i kittet om du kör på det.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Konir » 29 mars 2016, 19:49

mikael.langer skrev: Side note: blandade nyss mitt andra 1l kit som jag köpte i oktober och upptäckte att det bara var 140ml bleach (ger 0.5l) istället för 280 som det ska vara Bild. Så kontrollera att allt verkligen är rätt i kittet om du kör på det.
Hoppsan, hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Retligt när sånt händer. =/

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av mikael.langer » 29 mars 2016, 20:11

Konir skrev:
mikael.langer skrev: Side note: blandade nyss mitt andra 1l kit som jag köpte i oktober och upptäckte att det bara var 140ml bleach (ger 0.5l) istället för 280 som det ska vara Bild. Så kontrollera att allt verkligen är rätt i kittet om du kör på det.
Hoppsan, hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Retligt när sånt händer. =/
Ja det är ingen katastrof, bara retligt att jag inte upptäckte det förrän nu. Spädde till 600ml så det iaf täcker två 135 rullar i min dosa, ser ut att ha funkat fint ändå.


Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 maj 2016, 12:18
Ort: Malmö

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Johan » 3 maj 2016, 18:08

Tjena!

Helt ny här..! :) Visste inte ens att det fanns något forum för oss som gillar analogt, trevligt! :) Någon admin i eran flickr grupp "bjöd" in en av mina bilder till flickr gruppen och det här verkar ju vara ett trevligt ställe det här.. regga mig direkt.. grymt!

Jaha, vem döljer sig bakom det lagom anonyma användarnamnet "Johan", jo tyvärr blir det inte mer spännande än så.. Johan, 35 år. Bor i Malmö med tjejen och är just nu rätt arbetslös (långtidssjukskriven) vilket suger rätt hårt.. :( Har förvisso rätt mycket tid över (till och från) till att fotografera och labba med kemi här hemma i köket (svartvit och C41) vilket jag tycker är riktigt kul..!

Gillar även: gokart, simma, glo på tv (riktigt manligt och fin hobby!), driva folk till vansinne, hockey(!!), snusa, katter (haha), samla på saker (cd/vinyl), urban exploration och rå denim.. :p

Utöver alla dessa fina egenskaper så plåtar jag endast analogt och det är mellanformat som gäller för min del (Hasselblad), tycker 6x6 formatet passar mig alldeles utmärkt! Ibland händer det att jag dammar av mina Nikon/Canon/Leica prylar och kör småbild (mest för att se så att prylarna fortfarande fungerar..).

Mina bilder kan ses här: https://www.flickr.com/photos/60033945@N08/

Tack för mig.. :)

Bild
Senast redigerad av 1 Johan, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av vicnor » 3 maj 2016, 20:03

Tjenare och välkommen, Johan!

Härligt att det är en till från Skåne :) Själv bor jag i Lund.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 maj 2016, 12:18
Ort: Malmö

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Johan » 3 maj 2016, 22:37

vicnor skrev:Tjenare och välkommen, Johan!

Härligt att det är en till från Skåne :) Själv bor jag i Lund.
Tjena!

Tack så mycket! Ja vi skåningar måste hålla ihop! :lol:

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av johan_lindgren » 4 maj 2016, 09:30

Johan skrev:Tjena!

Helt ny här..! :)
Välkommen hit! :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 4 maj 2016, 10:11

Johan skrev:Tjena!

Helt ny här..! :) Visste inte ens att det fanns något forum för oss som gillar analogt, trevligt! :) Någon admin i eran flickr grupp "bjöd" in en av mina bilder till flickr gruppen och det här verkar ju vara ett trevligt ställe det här.. regga mig direkt.. grymt!
Hej och välkommen, Johan!

Jo, det var jag som lockade in dig i gemenskapen :D Jag gör några raider ibland på flickr efter svenska fotografer som kör analogt, denna gång hittade jag dig och dina fina bilder :)

Posta ett svar