Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 16 augusti 2017, 14:37

Tjena hej Carl Johan, och välkommen till forumet! Wow... Låter lite som ett drömscenario med mörkrum på jobbet så där. Det låter som du har en bra mentor redan men tveka inte o slänga ut en fråga eller allmän tråd här på forumet :)

ketri
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 augusti 2017, 11:03
Ort: Växjö, Småland

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av ketri » 17 augusti 2017, 09:35

Tack!

Det ska jag absolut göra och jag hoppas att aktiviteten här kommer igång lite mer nu när semestrarna börjar ta slut. :)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av luminousoctaves » 20 augusti 2017, 15:38

Välkommen Calle!
Kul att se mörkrummet, stort ju!

karlstrom69
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 januari 2018, 18:41

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av karlstrom69 » 26 januari 2018, 22:51

Hej

Kul med ett dedikerat forum för filmfoto:)
Har just registrerat mig och tänkte skriva lite om min bakgrund.
Jag är en fotointresserad man i mina bästa år (närmar mig oroväckande snabbt 50), och har fått ett förnyat intresse för filmfoto. Har använt digitalkameror under några år men det väcker inga känslor alls. Det är inte i närheten av att gå in i mörkrummet en kväll och några timmar senare komma ut med ett par kopior som man, efter hårt arbete, har gjort själv, manuellt, helt på egen hand. Kopior som man är riktigt nöjd med och dessutom vet man att det kräver tid, hårt arbete, kunskap och koncentration för att få till dem så som man vill. Att sitta vid en dator och dra i reglage är inte ens i närheten.

Jag började fota i slutet av 80-talet och fastnade direkt för svartvitt. skaffade beg. mörkrumsutrustning som jag satte upp i tvättstugan. Då använde jag 35mm-film, kameran var en Minolta 5000 och senare efter div. sommarjobb fick jag råd med en beg. Minolta 9000 med motor och ett par objektiv. Det var rena drömmen - den användes flitigt under några år och jag läste allt om foto, och upptäckte Ansel Adams och lärde mig zonsystemet. Sen efter ett tag tog intresset för telemarksåkning över och kameran låg i en byrålåda och såldes så småningom. Sen...i mitten av 2000-talet kom intresset tillbaka. Började fota med en beg. Hasselblad 501C och en Fuji GW690 inköpt billigt (digitalkamerorna började ta över så priserna var riktigt låga). Tyvärr så höll det inte i sig så lång tid pga andra omständigheter. Foto hamnade längre ner i prioritet pga livssituationen och andra intressen tog över. Jag har trots det fotat sporadiskt digitalt ända tills nu, men mest snapshots på resor mm. Nu är intresset starkare än nånsin för filmfoto och jag har sålt allt digitalt utom en kompakt.
Har nyligen köpt mig en beg. Mamiya RB67 Pro SD och även en Mamiya 645 Pro och nu blir det bara film framöver.

Det här blev längre än jag tänkte...kul att det fortfarande finns intresse för film och det verkar ju som att det kommer tillbaka till viss del.

Ha en bra helg:)
/Anders

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 28 januari 2018, 13:28

Hej Anders! Vilken resa du haft :) Det ska bli kul o se vad du hittar på med dina Mamiyor. Jag har en Mamiya M645 1000s själv och nog har man varit sugen på deras 6x7 kameror till o från... ;)

Användarvisningsbild
BossesBilder
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 februari 2019, 10:54

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av BossesBilder » 15 februari 2019, 14:27

Hej, Jag heter Bosse har plåtat sen jag var 11 år men oj det var hemskt länge sedan. Har nog provat det mesta både vad gäller kameror, film och mörkrumsarbete, hade en period i början av 2000-talet då jag kastade ut mörkrummet och började plåta digitalt, har numera byggt upp ett nytt mörkrum så idag är övervägande delen analog igen. Har tidigare även varit en väldigt aktiv fotoklubbist. Har ägnat mig mycket åt naturfotografi men även annat som resefotografi etc. Numera är jag pensionär och då kanske ni förstår att jag hunnit med en del. Format som jag använder är från halvformat småbild upp till 4x5". Ett litet axplock finns att beskåda här: https://www.flickr.com/photos/barabossesbilder/ .

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av johan_lindgren » 15 februari 2019, 15:20

Välkommen, Bosse! Oj det var mycket färg där! :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 15 februari 2019, 16:02

Ja, välkommen Bosse! Gillar Hepaticablommorna på Velvian

Är ju smidigt med flickr, lätt o fixa en bra bbc kod till o lägga bild i forumet

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Observera » 16 februari 2019, 10:18

Så roligt att du hittade hit Bosse.

Välkommen.
/Observera

- en hyllning till kornet

Nattvakten
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 december 2019, 23:29

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Nattvakten » 14 december 2019, 00:43

Hej, heter Tommie.

Hittade hit inatt och tänkte det kunde inte skada att gå med och lära sig.

Har precis återupptäckt den fantastiska känslan med film istället för digital då jag för ett par månader sedan köpte en sliten, repig och kladdig Minolta Dynax 7000i med orginal objektiv och ett Sigma, blev lite Minolta frälst och har sen dess byggt upp ett litet lager med lite blandade hus och objektiv, mycket av det ska göras rent ytligt och glas putsas osv men hoppas sen ha ett par 3 hus och några objektiv som passar mig, kommer garanterat sen ha både hus och några objektiv över och är någon intresserad kommer jag sälja dessa ytligt rengjorda och testade med objektiv och batteri så det verkar svara som det ska.

I övrigt är jag som sagt amatör, precis givit upp illusionen att en mobilkamera duger.
Gillar att fota allt möjligt, särskilt djur och natur.
Bara hunnit fota en rulle färg hittills men vill på sikt när jag utvecklats lite fotografera i svartvit och göra mina egna tavlor av dessa.
Mitt mål är väl att utvecklas som fotograf, ha så roligt som möjligt och stifta nya bekantskaper och hoppas kunna inspirera flera att upptäcka eller hitta tillbaka till att fotografera med film igen.

Väl mött.
Att läsa är att resa, att fotografera är att se.

Posta ett svar