Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av johan_lindgren » 14 december 2019, 03:36

Välkommen! Repiga brukar kamerorna vara då o då och även slitna men kladdig?? :mrgreen:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Nattvakten
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 december 2019, 23:29

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Nattvakten » 14 december 2019, 08:37

Tack så mycket :D

Tror den använts av aktuell rapport en gång i tiden... :lol:

Ne det var klister lim från någon märkning, lite flottigt och spår av någon som försökt peta bort damm med fingret från lins och sökare.
Köpte som sagt på impuls då jag såg den efter jag köpte mig en Digital Nikon D3100 att ha med ut i skog och mark och när jag stod där med en "riktig" kamera i handen så insåg jag att det var vad jag ville ha och när första bilderna var tagna och spänningen att vänta på framkallning så leta jag runt lite och kommer över en hel del Minolta hus och objektiv.
Du ska bara veta vad märkliga fläckar och hinnor det uppstått på en del kameror medans några andra är som att någon använt 1-2 veckor på 90talet för att sedan skickat i tidsmaskin, har ett par 505si och 505si super som är helt otroliga.
Att läsa är att resa, att fotografera är att se.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av johan_lindgren » 14 december 2019, 14:06

Trevligt! Ja somliga kameror är verkligen som oanvända. Under en resa till Paris i sommras kom jag över en gammal 'Lubitel 2' på en loppmarknad, den är väl inte så särskillt märkvärdig i sig självt men den var verkligen i perfekt skick eftersom den bevarats i sin skinnväska. Jag har aldrig sett en så gammal kamera se så pass orörd ut förrut. Den hade en Kodacolor II laddad och 5 bilder tagna. Kameran slutade tillverkas 1980 och filmen började tillverkas 1973, så därimellan någonstans... :-)

En 90-tals Nikon jag har också som jag vet faktiskt var kladdig, det var/är någon form av klister på bakstycket på kameran, och försöker man ta bort det så försvinner gärna mer än klistret tyvärr.

Min erfarenhet är ändå att använda kameror fungerar vanligen bättre än oanvända, sen hänger det lite på hur avancerad mekaniken är också. Den gamla Lubitelen var som helt ny även i slutaren vilket också torde vara tämligen ovanligt eftersom dom gärna kläggar igen av den gamla smörjningen när de får decennier på nacken.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

fromfarbeyond
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 januari 2020, 08:25
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av fromfarbeyond » 16 januari 2020, 08:46

Hej alla! Robin Kuusela heter jag och har hittat hit först nu. Kul med ett forum för analoga fotografer! Jag har fotat analogt i 10 år som hobby men har ännu inte framkallat film själv eller jobbat i mörkrum. Just nu gillar jag att fota med mina Pentax MX (har 2 stycken) och Hasselblad 500c/m. Genom åren har jag haft väldigt många analoga kameror men det är nog inget unikt här.
Jag lägger oftast ut mina bilder på flickr: https://www.flickr.com/photos/from_what_far_star/

Nattvakten
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 december 2019, 23:29

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Nattvakten » 20 januari 2020, 04:15

Välkommen Robin, är också ny medlem.

Väldigt snygga bilder du tagit, tyvärr inte så mycket action här vad det verkar. Kanske vaknar upp till våren.

Vet inte om man får vara så "ofin" men hitta ett forum som heter Xponerat där det är lite mer liv och dom har en dedikerad del av forumet för analogt även om alla typer samexisterar där för övrigt.

Väl mött :)
Att läsa är att resa, att fotografera är att se.

skenbild
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 januari 2020, 10:34
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av skenbild » 27 januari 2020, 10:48

Hej! Jag är yrkesfotograf sedan hedenhös. Jobbat enbart digitalt senaste 20 åren. Men nu börjar jag trappa ner lite på jobben och vill tillbaka till det analoga för att jobba med egna bilder lite mer. Dock minns jag inte så mycket och framför allt behöver jag info om var man handlar film, papper, framkallar (om man inte gör det själv) o.s.v. Jag har beställt en storformatskamera (4x5) och kommer framöver våren/sommaren att börja jobba lite med den. Och där kom en till fråga. Jag har bara beställt själva kameradelen, inget objektiv och inga filmhållare. Så då undrar jag om man kan få några tips om var man får tag i sådana saker idag? Helst i Sthlm området. Objektiv vill jag helst titta på innan jag köper, så ingen webshop för begagnat tror jag. Alla tips mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Observera » 1 februari 2020, 04:58

Välkommen Nattis!

Visst finns det ett lugn och tanke med film som saknas i den digitala världen.
Plötsligt stannar man upp och tar in så mycket mera.
/Observera

- en hyllning till kornet

Användarvisningsbild
Observera
Admin
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 januari 2018, 20:30
Ort: Stockholm

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Observera » 1 februari 2020, 05:06

skenbild skrev: 27 januari 2020, 10:48 Hej! Jag är yrkesfotograf sedan hedenhös. Jobbat enbart digitalt senaste 20 åren. Men nu börjar jag trappa ner lite på jobben och vill tillbaka till det analoga för att jobba med egna bilder lite mer. Dock minns jag inte så mycket och framför allt behöver jag info om var man handlar film, papper, framkallar (om man inte gör det själv) o.s.v. Jag har beställt en storformatskamera (4x5) och kommer framöver våren/sommaren att börja jobba lite med den. Och där kom en till fråga. Jag har bara beställt själva kameradelen, inget objektiv och inga filmhållare. Så då undrar jag om man kan få några tips om var man får tag i sådana saker idag? Helst i Sthlm området. Objektiv vill jag helst titta på innan jag köper, så ingen webshop för begagnat tror jag. Alla tips mottages tacksamt!
Hejsan Skenbild.

Välkommen hit.
När det gäller de större formaten med Linhof, Arca, Toyo et al. är jag lite obekväm. Jag har lite svårt att hjälpa dig där.
En Mamiya RB67 är det största vad jag har..

Vad är det för modell du beställt?
/Observera

- en hyllning till kornet

Posta ett svar