Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Konir

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av Konir » 2 november 2015, 23:06

Hej!

Sett att du varit online en del. Kul att du tar steget som aktiv medlem nu. Ska fatta mig kort här nu, är lite purken för stunden, har precis utmanat ödet igenom att försöka trä en för stor tråd, igenom ett för litet nålsöga allt för sent på kvällen. ;)
Trevligt att läsa om ditt återfall in i hobbyn, fick mig på lite bättre humör. ^^

Kort och gott, hej och välkommen. Ska bli spännande att se hur ditt fotande tar sig form!

Användarvisningsbild
Bjorkman

Inlägg av Bjorkman » 2 november 2015, 23:38

En till färsking här...

Jao, kort om mig så började jag för kanske 10 år sen med småfilm, farsans gamla Konica FC1 (om den nu hette så, den finns iallafall kvar) som sedan snabbt blev en Nikon F3.
Fast sen upptäckte ja formatet som ligger mig varmast, 6x6 mellanformat. Rolleiflexen är en trotjänare som alltid blir kvar, kameran jag åkte med till island utan ljusmätare och 7 rullar färgfilm, som alla blev rätt exponerade med hjälp av den tyska tabellen på baksidan av kameran, tur va namnet tror jag ;)

Efter den blev den en hasselblad 1000f, kameran ja ångrade att jag sålde för en 500cm som ja inte alls gillade. :|
Hade tänkt mig ett kombinerat digitalt/analogt system med digitalbakstycke. Men prislappen och cropfaktorn satte käpparna i hjulet.
Så då gick jag tillbaka till småfilm: Leica M6TTL och M240, helt underbara kameror. (Fast att byta från 6x6 och rutnät tar sin lilla stund.)

Jag har heltiden framkallat själv, men nu i höstas anmälde jag mig på en mörkrumskurs för att lära mig de hela ordentligt, så min DeVere 203:a får se lite rättvisa också! ;)
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator

Inlägg av johan_lindgren » 3 november 2015, 00:04

Välkommna alla som jag inte hejjat på! :D :roll:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Kontakt:

Inlägg av jojonas » 3 november 2015, 09:16

välkommen till gemenskapen, bjorkman! ännu en intressant resa in i det analoga fotandet :)
synd på din 1000f där, de är fantastiska när de fungerar. men du får visa lite bilder från island, utlandsresa med TLR är smått fantastiskt. lagom tempo på nåt sätt tycker jag.

lycka till med kursen! det är bara att starta en tråd om du undrar något så ska forummedlemmarnas gemensamma hive mind spotta ut lite svar och tankar ;)

tinfoiljesus
Admin
Kontakt:

Inlägg av tinfoiljesus » 3 november 2015, 16:27

Välkommen Bjorkman! Himla snygg tumblr du hade, så bra att jag önskar det var en flickr (så jag kunde favorita några bilder). :D Planerar du att köra endast med tyskarna nu eller kommer mellanformatet hitta in igen?

Och Sara, det var duktigt av dig att skriva till slut! ;)
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Kontakt:

Inlägg av vicnor » 3 november 2015, 19:21

Välkomna Sara och Bjorkman!

Sara: Instämmer helt att foto är en snudd på ohälsosam besatthet! Kul att ngn annan också har läst på teknis. (Jag: bioteknik) Fin insta och flickr! Analogt gör sig extra bra i sociala medier.

Bjorkman: Låter som du gått igenom en härlig skara grejer! Som det nämns innan: skön tumblr!

Användarvisningsbild
Bjorkman

Inlägg av Bjorkman » 3 november 2015, 21:11

Tackar allihop! =D

Nu när ja började prata om 1000f:en så kom suget tillbaka... En 1000f och en Aero ektar, behöver man säga något mer? ;)
Mellanformatet kan ja inte släppa, men Rollen får stå för de behovet ett tag till.

Ja ska givetvis se till å dela me mig bilder här också, de ska nämnas att de andra som va med på islandsresan va inte lika imponerade av att vänta på mig heltiden :mrgreen:

Jag vet att många använder flickr! men jag går pyttelite mot strömmen och kör Tumblr. ;)
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

jojonas
Admin
Kontakt:

Inlägg av jojonas » 4 november 2015, 10:07

Jag måste ju ursäkta mig!! Sara, jag har sett att varit ett nytt konto igång här men så när du väl skriver så missar jag?! Jag skäms :D

Nåväl, kul o ha dig med oss! Jag kan verkligen känna igen mig i vad du säger om att se det fina i vardagen.
Jag väntar med andakt på om din göteborgshumor kommer ge sig några yttringar här. Jag flyttade själv därifrån nyligen (inte infödd dock) och de som hade humorn med sig gladdes jag av ständigt :D

Tobias_N
Kontakt:

Inlägg av Tobias_N » 4 november 2015, 11:31

Jag är dålig på att välkomna nya medlemmar, så här kommer ett stort välkommen till alla som har kommit till det senaste året! :)

sara

Inlägg av sara » 5 november 2015, 23:22

Tack alla för välkomnandet! Kul att vara här! :)
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Skriv svar