Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av MonkeyShaman » 18 juli 2015, 14:07

Ljusmätare på mobilen! Till och med med en riktig spotmätare man man känna sig omotiverad till att ha med sig särskilt med en klunkig MF kamera utöver det. Men ligger den på telefon är den ju med iaf. Sen är bländarprioritet inget att fnysa åt när man skjuter film. :lol:

Sen får jag bara hålla med din gästföreläsare, du kan helt klart skilja på både animation och texturarbeten och för den delen målningar från någon som har lärt sig se ljus och någon som bara jazzar. Samma med form och komposition. Vikt och rörelse ska vi inte ens prata om utan att stöta oss med konstsverige. :roll:

Konir

Inlägg av Konir » 18 juli 2015, 14:30

MonkeyShaman skrev:Ljusmätare på mobilen! Till och med med en riktig spotmätare man man känna sig omotiverad till att ha med sig särskilt med en klunkig MF kamera utöver det. Men ligger den på telefon är den ju med iaf. Sen är bländarprioritet inget att fnysa åt när man skjuter film. :lol:
Använder inte mobil aktivt. Har en tegelsten liggandes i garderoben utifall att men nu har den inte fått koppla upp sig på över ett halvår. ^^
När jag verkligen vill få till en bild med bälgkameran eller så, brukar jag göra inställningar som jag tror skulle kunna stämma för en hyffsad exponering... sen tar jag fram en kamera med exponeringsmätare och ser hur fel jag har, korrigerar och tar bilden. Klumpigt värre men tills dess att jag fått bättre känsla för ljuset det hela får det vara. En morot om inte annat. ;)

tinfoiljesus
Admin
Kontakt:

Inlägg av tinfoiljesus » 19 augusti 2015, 00:40

Hej * (alla)

Felix heter jag men på internet gör jag mig känd som tinfoiljesus (får höra att jag har foliehatt, andra säger att jag liknar jesus) och cl3mens.

27 år ung och snart är det 21 år sedan jag fick min första kamera på 7-årsdagen. Fotandet tog fart runt 2003 i och med digitalkamera, men det var egentligen mest personligt och jag ser inte på tiden som fotohobbyns tid. I januari 2012 hade jag haft tillgång till en DSLR ett tag och börjat grotta ned mig så smått. Då kastade en kompis en Praktica MTL-50 i knäet på mig. Jag såg mig verkligen inte som fotointresserad, men blev sugen på den mekaniska tegelstenskameran.

Så var man fast.

Bild
Leker Dennis Hopper i Apocalypse Now.

Jeje, nog om prylar för tillfället. Fotograferandet i sig har skett nästan ostört sedan 2012, och jag börjar komma till insikt om vad jag tycker om, både i bild- och utrustningsväg. Först och främst fotar jag människorna i min närhet, i andra hand stadsmiljöer. Men jag vet också att jag tycker om naturens vyer, konsertfoto och kanske till och med lite arkitekturfoto. Ingen idé att begränsa sig!

Har länge haft ett estetiskt intresse, men tog tag i det först 2013 när jag sade upp mig från trygga statliga tjänsten och började plugga konst på folkhögskola. Mitt livs bästa beslut skulle jag tro. Efter det blev det lite arbetsfrihet, en kurs i visuella studier på universitetet och till hösten sätter jag tänderna i två distanskurser. Den ena är Dokumentärfotografi som bevarandepraktik, passar mig fint!

Drömmen är att få arbeta med människor i en lärarroll, gärna på folkhögskola. Har gästat lite på min gamla skola och det gav så himla mycket (vi byggde hålkameror, hihi).

Har nyligen startat blogg på http://analogier.blogg.se för att utveckla mig och bolla tankar (om inte annat så med mig själv, men kommentera gärna).
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jkarlsson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av jkarlsson » 19 augusti 2015, 12:05

tinfoiljesus skrev:Hej * (alla)

Felix heter jag men på internet gör jag mig känd som tinfoiljesus (får höra att jag har foliehatt, andra säger att jag liknar jesus) och cl3mens.

27 år ung och snart är det 21 år sedan jag fick min första kamera på 7-årsdagen. Fotandet tog fart runt 2003 i och med digitalkamera, men det var egentligen mest personligt och jag ser inte på tiden som fotohobbyns tid. I januari 2012 hade jag haft tillgång till en DSLR ett tag och börjat grotta ned mig så smått. Då kastade en kompis en Praktica MTL-50 i knäet på mig. Jag såg mig verkligen inte som fotointresserad, men blev sugen på den mekaniska tegelstenskameran.

Så var man fast.

Bild
Leker Dennis Hopper i Apocalypse Now.

Jeje, nog om prylar för tillfället. Fotograferandet i sig har skett nästan ostört sedan 2012, och jag börjar komma till insikt om vad jag tycker om, både i bild- och utrustningsväg. Först och främst fotar jag människorna i min närhet, i andra hand stadsmiljöer. Men jag vet också att jag tycker om naturens vyer, konsertfoto och kanske till och med lite arkitekturfoto. Ingen idé att begränsa sig!

Har länge haft ett estetiskt intresse, men tog tag i det först 2013 när jag sade upp mig från trygga statliga tjänsten och började plugga konst på folkhögskola. Mitt livs bästa beslut skulle jag tro. Efter det blev det lite arbetsfrihet, en kurs i visuella studier på universitetet och till hösten sätter jag tänderna i två distanskurser. Den ena är Dokumentärfotografi som bevarandepraktik, passar mig fint!

Drömmen är att få arbeta med människor i en lärarroll, gärna på folkhögskola. Har gästat lite på min gamla skola och det gav så himla mycket (vi byggde hålkameror, hihi).

Har nyligen startat blogg på http://analogier.blogg.se för att utveckla mig och bolla tankar (om inte annat så med mig själv, men kommentera gärna).
Hej och välkommen Felix! Hoppas att du ska trivas här :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Kontakt:

Inlägg av jojonas » 19 augusti 2015, 12:39

nämen hej felix! kul o se dig här :D

tinfoiljesus
Admin
Kontakt:

Inlägg av tinfoiljesus » 19 augusti 2015, 13:51

jkarlsson: Tackar så mycket!

jojonas: Jag hittade hit via APUG:s skandinaviska forum, där någon så snällt länkat hit. Men jag är förvånad att du inte tipsat mig om detta! Jag har spammat alla filmfotande kompisar med länken hit nu. :D

Väldigt kul med ett levande svenskt analogforum! Jag glömde skriva det i presentationen, men en av anledningarna till att jag gått med här (och börjat blogga) är för att få nya bekantskaper på den svenska fotoscenen (helst film-folk då), och allra helst folk som kan ses i Stockholm/Uppsala och dra ut och fota/dricka kaffe/öl och snacka foto utan att somna.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Kontakt:

Inlägg av jojonas » 19 augusti 2015, 14:53

jag trodde jag HADE sagt till dig. har spammat folk jag med så fort jag fått chansen :D
föredrar forum framför facebook och så

jojonas
Admin
Kontakt:

Inlägg av jojonas » 6 oktober 2015, 08:36

Konir skrev: Jag är 22 och har nyligen flyttat hem till Borås efter tre års studier i Trollhättan där jag läste ett program för 3D-animation och visualisering.
men du... sa du borås? har du kollat vad dom håller på med på kulturföreningen tåget? jag tror att Fredrik fortfarande roddar där. det var i deras mörkrum som jag lärde mig the path of the red light :D
http://www.taget.se/?page_id=1251

här intervjuar jag den samme för podcasten förresten https://mellanskarpaochkorn.wordpress.c ... meradagen/

de verkar ha blivit lite torsk på alternativa processer där :D men om de kör vidare på veckoträffar i mörkrummet så är det ett ypperligt tillfälle att suga i sig information. jag hade sådana "mörkrumskväller" stående i min klubb med sen.

Konir

Inlägg av Konir » 7 oktober 2015, 17:49

Visste att de höll på där men trodde att de vart sådana där digitala individer. ;)

Men detta verkar ju väldigt lovande, får ta och gå dit någon måndag och se efter vad de sysslar med. :)

sara

Inlägg av sara » 2 november 2015, 22:45

Hej på er! Hög tid att även jag kryper fram ur skuggorna...och jag lovar att inte skriva riktigt lika långa inlägg i fortsättningen. ;)

Bild20151010-DSC_6748 by Sara Joelsson, on Flickr

Jag heter Sara, är 37 år, och bor i Stockholm sedan många år men kommer alltid vara göteborgare i hjärtat. Eller åtminstone i humorn. Jag har fotograferat på ett eller annat sätt sedan jag var fem år och fick prova familjens kamera för första gången - en sån där man kunde sätta blixtkub på. Fotade väl som folk gör mest (semestrar, ridläger, födelsedagar…) fram till nån gång i gymnasiet då jag började låna pappas Pentax Spotmatic vilket grundlade min potentiellt livslånga kärlek till (eller besatthet av) kort skärpedjup. Hade däremot ingen koll på att det egentligen var bländaröppningen som bestämde skärpedjupet men lyckades åtminstone dra slutsatsen att det blev suddigare bakgrund ju kortare slutartid jag valde (!).

Pappas Pentax stannade i Götet när jag flyttade till Stockholm för att börja plugga på Teknis 1998, och istället skaffade jag en ohyggligt plastig Pentax MZ-50 med ljussvag sunkzoom som trots allt tjänade mig väl som party-SLR i helautoläge (gärna med blixt) under de kommande fem åren. “Happy snaps” med klart bättre teknisk kvalitet än genomsnittsfestbilden skulle kunna vara en rättvisande beskrivning av resultatet. Tror att jag körde sista filmrullen genom min kära plast-Pentax våren 2003 då min man och jag precis hade köpt vår första digitalkamera, men den har fortfarande sin hedersplats i kamerasamlingen.

Detta är ju trots allt ett Filmfotoforum, så låt oss snabbspola igenom nästan tio års digitalfoto (återigen semestrar och födelsedagar, mestadels), fram till sommaren 2012. Begränsade digitalkompakter och halvkassa mobilkameror hade nästan helt lyckats ta död på mitt fotograferande och jag hade börjat sukta på allvar efter att få återuppleva det där sköna skärpesläppet från gymnasietiden. Digitala spegelreflexkameror hade ju dessutom sjunkit till någorlunda vettiga prisnivåer för en instegsmodell, och några veckor efter att ha brutit armen första dan på semestern (den storyn spar vi till en annan gång) fick jag prova en polares Nikon D3100. Underbart. Under början av hösten blev jag med D3200, började fota kompisarna på diverse CrossFit-tävlingar, uppgraderade utrustningen gradvis (främst pga. kombon dåligt ljus i sporthallar + krav på snabba slutartider), och efter att ha börjat utöka andelen mer generell och “kreativ” fotografering med min nya följeslagare Nikon D610 under våren 2014 anmälde jag mig till Stockholm Fotomaraton 2014 där jag kom att träffa på bl.a. Felix (dvs. tinfoiljesus, som vi även kan tacka för att jag hittade hit).

Gick en del (riktigt bra) kurser på Fotografiska under läsåret 2014/2015, och i våras nämnde jag för en fotokursare att det vore skoj att plåta lite film igen för att se om det på ett kravlöst sätt kunde återuppväcka den fotoglädje som jag börjat tappa bort i jakten på snygga/skarpa/”bra” bilder samt den prylhets som detta trots allt medfört. Visade sig då att han satt på en Minolta X-300 som han fått av en kompis men inte använde. Hoppsanhejsan. Jag fick hem den, satte i en rulle Ilford HP5+, och på den vägen var det... En himla tur för mig att analog G.A.S. inte nödvändigtvis (vissa varumärken och kameramodeller undantagna) är riktigt lika kostsam som den digitala åkomman. Minoltan är nu återlämnad, men i det före detta spritskåpet bor istället ett gäng andra trevliga kameror i såväl småbilds- som mellanformat, som förr eller senare kommer föräras ett eget inlägg i för detta ändamål avsedd forumtråd. Men om nån är nyfiken finns några av dem här: https://flic.kr/s/aHskk5Qh8U

Mina digitalkameror (Nikon D610 och Fuji X-T1) kommer fortfarande till nytta i vissa sammanhang, t.ex. specifika uppdrag (porträtt, sport mm.) eller för vissa typer av semesterfoto där jag vill kunna få upp bilder på nätet snabbt. Men i princip allt mitt vardagsfotograferande har skett på film sedan i våras. Behövde verkligen träna på att släppa kontrollen och känner att filmfotograferandet - framförallt med äldre / enklare kameror - ger just detta.

Jag fotograferar sånt jag av någon anledning lägger märke till och som jag med hjälp av kameran vill rama in och dokumentera som ett tillfälligt utsnitt (och kanske i viss mån tolkning) av min verklighet - både för min egen skull och för att visa upp. Exempel på fototriggers kan vara skuggor (särskilt min egen), kontraster (bildligt och bokstavligt), tunnelbaneperronger, (mot-)ljus, löv, linjer, moln, lyktstolpar, stämningar...osv. Det gör mig lite extra glad om jag emellanåt lyckas uppmuntra någon annan att i högre grad se det intressanta, värdefulla, eller vackra i det vardagliga och på ytan alldagliga. Sånt vi kanske oftast bara passerar förbi - eller låter passera - utan att reflektera över att alla dessa till synes oviktiga ögonblick faktiskt kommer utgöra en stor del av vårt liv när allt summeras ihop. Och som motvikt till kritiken om att folk fotograferar för mycket istället för att “uppleva nuet” vill jag nog faktiskt hävda att jag är mer närvarande och medveten - med eller utan kamera - sedan fotograferandet blev en såpass viktig del av min tillvaro.

Sällan går jag hemifrån utan någon slags kamera och just nu blir det ofta mellanformat (t.ex. bälgkamera), gärna dia även om det kanske inte riktigt kommer till sin rätt utöver att avnjutas på ljusbordet. Älskar min Mamiya 645 pro TL, men Sprocket Rocket är inte heller fel. Framkallar inte själv (ännu) utan brukar lämna negativ film till Veikko på http://teamframkallning.se/, och dia till http://www.diabolaget.se/ (på Brahegatan). Eftersom jag har en bra digitalkamera plåtar jag av mina negativ/positiv med makroobjektiv istället för att scanna och tar sedan hand om (“kopierar”, om man så vill) RAW-filerna i Lightroom. Ser även fram emot att bli bättre på mörkrumsarbete, och har dessutom precis blivit medlem i Analogfotograferna Stockholm så kanske träffar jag några av er redan onsdag kväll? :)

Mina bilder hittar ni framförallt på Instagram (@sjoelssonphotos) och Flickr (https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/).

Ha det fint, vi hörs och ses!

/Sara
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Skriv svar