Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av tinfoiljesus » 29 december 2015, 16:44

Första rullen på ett tag nu, den var en trevlig kompis i det kalla och stagnerade december när jag behövde komma loss.

Bild

Nöjd med denna, glömde fokusera men 2 meter var visst en sweet spot för renderingen. :D
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av jojonas » 29 december 2015, 18:14

ja, trevlig!
tinfoiljesus skrev: Nöjd med denna, glömde fokusera men 2 meter var visst en sweet spot för renderingen. :D
jag har tänkt på det där med fokusering på holgan senaste tiden... jag får som svårt att minnas att jag brukar köra nånting annat än oändligt :D brukar bli närbildslinser isf... men jag provade en på "porträttavstånd", en gubbe alltså, för nåt på drygt en meter bort.

försöker minnas vad symbolerna stod för... 1m, 2m, 5m, oändligt typ? :D

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av roos » 6 januari 2016, 22:30

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av jojonas » 7 januari 2016, 07:12

Alas, poor Holga.
...
a fellow of infinite jest, of most excellent fancy.

sara
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 september 2015, 13:13

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av sara » 8 januari 2016, 22:20

jojonas skrev: jag har tänkt på det där med fokusering på holgan senaste tiden... jag får som svårt att minnas att jag brukar köra nånting annat än oändligt :D brukar bli närbildslinser isf... men jag provade en på "porträttavstånd", en gubbe alltså, för nåt på drygt en meter bort.

försöker minnas vad symbolerna stod för... 1m, 2m, 5m, oändligt typ? :D

1 m, 2 m, 6 m och 10 m enligt instruktionsboken till en av mina Holgor. :)

/Sara
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av tinfoiljesus » 8 januari 2016, 22:34

"One dude, two dudes, a group of dudes, a mountain."

Rastade min med urgröpt glugg idag i snöyran (lågkontrastväder). HP5+ som fick åka 15 minuter i HC-110B nu vilket ligger mitt emellan Ei 1600 och 3200. Hoppas hoppas, sköljer nu!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av johan_lindgren » 11 januari 2016, 13:30

Jag fick för ett par veckorsedan hem min "färg-holga" vilket förstås är en sprayad svart holga :roll: Men det blev lite jobbigt med fokusen, man får ta i som en liten blå för att justera gluggen, finns det ett "rätt sätt" att plocka bort gluggen/fokus-ringen för att skrapa bort lite färg som sannolikt är problemet här? Jag har redan priovat att "motionera" fokusen på den men det underlättade inte. Jag får garanterat isär den själv, men det verkar som att detta gjorts av flera här redan och kanske har lite erfarenhet av hanteringen ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av tinfoiljesus » 11 januari 2016, 16:20

johan_lindgren skrev:Jag fick för ett par veckorsedan hem min "färg-holga" vilket förstås är en sprayad svart holga :roll: Men det blev lite jobbigt med fokusen, man får ta i som en liten blå för att justera gluggen, finns det ett "rätt sätt" att plocka bort gluggen/fokus-ringen för att skrapa bort lite färg som sannolikt är problemet här? Jag har redan priovat att "motionera" fokusen på den men det underlättade inte. Jag får garanterat isär den själv, men det verkar som att detta gjorts av flera här redan och kanske har lite erfarenhet av hanteringen ;)
Yes. Ta bort masken, skruva bort de två små skruvarna så slutarpaketet och optiken lossnar, skruva ut den lite större skruven nere till höger en bit, vrid av linsen. Illustrerat i min Holgatråd under tekniksnack. :)

Min första holga (som nog är den mest nyproducerade) var också trög. När jag tog av optiken såg jag att gängorna var inkletade med någon sorts gucka som verkade öka friktionen. Kanske började de med detta för att komma bort från jätteslappa fokusringar? Skruva av och kolla!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av johan_lindgren » 11 januari 2016, 16:25

Bra då ska det fixas när jag skjutit ut min cross-bird rulle :mrgreen:

Båda mina 6x6/6x4,5 holgor är införskaffade under förra året, varvid den första var svart - den har klart bättre fokusering. Jag tror det är färgen i min som spökar, den är lite väl trög, sådär så man skulle nästan ta fram polygripen liksom :?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Holga lägger ned! :( -Sorg o Hyllningstråd

Inlägg av jojonas » 11 januari 2016, 16:29

johan_lindgren skrev:Jag fick för ett par veckorsedan hem min "färg-holga" vilket förstås är en sprayad svart holga :roll: Men det blev lite jobbigt med fokusen, man får ta i som en liten blå för att justera gluggen, finns det ett "rätt sätt" att plocka bort gluggen/fokus-ringen för att skrapa bort lite färg som sannolikt är problemet här? Jag har redan priovat att "motionera" fokusen på den men det underlättade inte. Jag får garanterat isär den själv, men det verkar som att detta gjorts av flera här redan och kanske har lite erfarenhet av hanteringen ;)
vad jag minns så drog jag av min bara. det är i princip bara att fortsätta skruva för närmare fokus

Posta ett svar