Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 31 maj 2017, 14:57

luminousoctaves skrev:Det låter som att din fotoklubb borde gå på Kameraloppis och storhandla istället för att använda Tradera/Blocket. :)

Det finns en herrans massa M42-optik, men det är klart, man måste ju hitta den också.
https://www.flickr.com/groups/98706667@ ... 041357931/
Om jag inte hunnit fixa fram tillräckligt med kameror innan nästa loppis så låter det som en lysande idé :D

Ja det brukar ju vara det som är kruxet... Men i det här läget så räcker "good enough" ganska långt, och vad jag förstått så ska den mesta M42-optiken vara av acceptabel kvalitet.
johan_lindgren skrev:
Snytbaggen skrev:Jag blir mer och mer inne på M42, eftersom jag har ett par gluggar för mycket jag skulle kunna bli av med då.
Säg till om du är ett par gluggar kort, jag (som säkert många andra) har några 50'or för mycket :mrgreen:
Oh, det ska jag lägga på minnet :mrgreen:

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 2 juni 2017, 09:12

Så på tal om M42 så ramlade jag på en Weist SL-35 Electronic igår på second hand, men jag hittar i princip ingen information om den mer än att den antagligen är en kamera som är re-brandad och importerad av en svensk firma. Gjord i Japan, elektroniskt styrd slutare på 1/2000 s och lite annat smått och gått. Jag har inte kameran i närheten just nu, men jag lyckades hitta lite bilder på en polsk sida. Någon som råkar känna till något mer om den?

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 2 juni 2017, 22:23

Ser ut som en tidig chinon (innan de gick över till pentax k-mount med cm och ce serierna) typ en chinon cx -deras svar på asahi pentax spotmatic kanske

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 22 juli 2017, 16:07

När jag var i Sthlm i början av juli så tog batterierna i min Nikon F3 slut. Förberedd som jag är, så hade jag ett par extra i kameraväskan. Men jag stör mig på att det inte finns ngn batterimätare på kameran, och ibland så glömmer man packa ned extrabatterier när man packar med kameran i all hast. Så jag har utifrån mina loggboksanteckningar räknat på hur mycket kameran drar så man är bättre förberedd på när det börjar bli dags.

För min modell så antar jag att kameran drar en smula ström även i avstängt läge och att varje rulle film i snitt behöver samma mängd kräm.

Så här länge höll batterierna och så här mycket fick jag fotat innan jag behövde byta mina SR44:
573 dagar och 42 rullar
168 dagar och 53 rullar.

(Motsvarande siffror för A76:
363 dagar och 22 rullar)

Jag har sen jag bytte batterier batterier för 14 dagar sen har jag fotat 6 rullar film. Alltså bör jag ha ca 89% kvar. :D

Det borde finnas fler faktorer som tex temperatur, då kyligt väder sannolikt lär höja motståndet i elektroniken. Men det bör jämna ut sig ju fler datapunkter jag får.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Senaste nytt

Inlägg av haga » 23 juli 2017, 14:31

Det kan ju vara lite olika kräm beroende på märke/tillverkare/batch också. Men håller du dig till samma märke så bör det väl räcka med en 15%-ig säkerhetsmarginal. Varta, som även tillverkar Clas Ohlsons eget märke brukar vara bäst.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 23 juli 2017, 22:23

haga skrev:Det kan ju vara lite olika kräm beroende på märke/tillverkare/batch också. Men håller du dig till samma märke så bör det väl räcka med en 15%-ig säkerhetsmarginal. Varta, som även tillverkar Clas Ohlsons eget märke brukar vara bäst.
Så klart! Jag "råkade" köpa ett 10-pack Varta SR44 på Kjell&co när det väl begav sig. Jag trodde att jag aldrig skulle använda upp batterierna innan bästföre-datumet, men jag har legat i och jag har bara två stycken kvar och de påstås gå ut i december i år (jag tar det med en nypa salt). Det blir mer Varta vid nästa inköp. :D

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 23 juli 2017, 23:08

vicnor skrev:
haga skrev:Det kan ju vara lite olika kräm beroende på märke/tillverkare/batch också. Men håller du dig till samma märke så bör det väl räcka med en 15%-ig säkerhetsmarginal. Varta, som även tillverkar Clas Ohlsons eget märke brukar vara bäst.
Så klart! Jag "råkade" köpa ett 10-pack Varta SR44 på Kjell&co när det väl begav sig. Jag trodde att jag aldrig skulle använda upp batterierna innan bästföre-datumet, men jag har legat i och jag har bara två stycken kvar och de påstås gå ut i december i år (jag tar det med en nypa salt). Det blir mer Varta vid nästa inköp. :D
Samma här, men härom dagen när jag skulle fylla på med ett nytt 10-pack så hade de bara sina egna. Återstår att se hur de levererar.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 21 augusti 2017, 11:13

Avklarade fotomaran i stockholm igår, det gick väl hyffsat. Jag körde för tredje året i rad med min Nikon F5 som jag har min kära Sigma 35/1.4 samt ett fisheye, dom kompletterar varandra hyffsat :) :-)

I år fick vi välja valfri c41 färgfilm eller några utvalda svartvita rullar, men jag valde en Kodak Ektar för att piffa upp värmen en gnutta i bilderna! Jag valde även RÖTT som tema för att verkligen slå igenom med färgen i denna lite speciella film, men det färgtemat glömde jag bort tidigt på morgonen tyvärr så det blev bara de första 15-18 bilderna med detta färgtema.

Ska bli intressant! :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 6 september 2017, 22:46

Var o fyndade lite kompakter på en bordsloppis :)
Inte hunnit testa en men två stycken med möjlighet till 28mm och en fast 35:a
Bilagor
image.jpeg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:09:06 14:45:26
Image taken on:
6 september 2017, 12:45
Focus length:
4.28 mm
Shutter speed:
1/15 Sec
F-number:
f/2.4
ISO speed rating:
500
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 4S
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Spot

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 8 september 2017, 06:41

Oj, dom där såg ju inte så dumma ut! bra pris?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar