Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av luminousoctaves » 31 maj 2017, 07:17

Om man ska bygga upp en samling gemensamma kameror där objektiven kan bytas hit och dit så tycker jag att man satsa på ett av de allra vanligare fabrikaten/plattformarna, men inte Nikon (för dyrt) eller Canon (dåligt i sammanhanget).

Minolta är ett bra val, eftersom det finns hiskligt många kameror till låga priser på marknaden. Hela SRT-serien är mycket prisvärd. Många bra gluggar.

Jag skulle undvika Miranda eftersom det är ett så marginaliserat/ovanligt fabrikat. Fina kameror, men inget man springer på särskilt ofta.

Att köra M42-fattning är smart, då har man en stor mängd kamerahus att välja mellan Pentax Spotmativ/Yashica osv, dessutom enormt utbud av objektiv. M42 är den vanligaste fattningen.

Jag kör personligen Olympus OM eftersom både kameror och optik håller hög kvalitet, är kompakta, prisvärda och framförallt väldigt vanliga. Det såldes enormt mycket Olympus OM-utrustning i Sverige då det begav sig.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 31 maj 2017, 10:51

Jag tycker det känns som att man ramlar på Minolta i princip hela tiden i second hand-butiker och liknande, så det känns spontant som ett bra val. Jag vill i alla fall köpa in kameror med någon slags ljusmätning för att inte skrämma bort de som är nyfikna, och då faller ju många M42-kameror bort. Men jag tycker samtidigt att det ger mycket mer old school-känsla, och min Fujica är hur trevlig som helst att använda. Jag får nog lite se vad jag ramlar på först och sedan köra på det.

Tanken med Nikon/Canon var mest att ha någon modernare kamera av vardera system, så att de som har gluggar skulle kunna använda dem. Till exempel så kostar en Nikon F55/60/65 inte många kronor och tar nog det mesta folk använder idag (även DX, om någon nu skulle vilja använda såna objektiv).

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: Senaste nytt

Inlägg av ahoff » 31 maj 2017, 11:11

Snytbaggen skrev:Nu ska jag på kamerajakt!
Har en fullt fungerande Canon AT-1 med en Power Winder A och en FD 50/1,8 glugg som jag inte använder. Den kan föreningen få billigt, typ 200:- inklusive frakt. PM:a om du är intresserad.
Bild
Canon AT-1 by Åke Hoff
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 31 maj 2017, 11:49

Snytbaggen skrev:Tanken med Nikon/Canon var mest att ha någon modernare kamera av vardera system, så att de som har gluggar skulle kunna använda dem. Till exempel så kostar en Nikon F55/60/65 inte många kronor och tar nog det mesta folk använder idag (även DX, om någon nu skulle vilja använda såna objektiv).
Precis, en F55 med kitglugg (zoom) lär inte kosta många kronor, viket även är vad du generellt får om du hittar en minolta.

Min Fujica ST801 har ljusmätare (men ingen automatik) har inte din det också?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 31 maj 2017, 11:57

johan_lindgren skrev:Precis, en F55 med kitglugg (zoom) lär inte kosta många kronor, viket även är vad du generellt får om du hittar en minolta.

Min Fujica ST801 har ljusmätare (men ingen automatik) har inte din det också?
Jodå, och jag vill dessutom minnas att det är enklare att hitta batterier till ST605 än de "större" varianterna. Det är kanske jag som fått det om bakfoten, men jag hade fått för mig att de flesta M42-kamerorna inte hade någon vettig ljusmätning (icke-selenmätare).

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av luminousoctaves » 31 maj 2017, 12:04

johan_lindgren skrev:
Snytbaggen skrev:Tanken med Nikon/Canon var mest att ha någon modernare kamera av vardera system, så att de som har gluggar skulle kunna använda dem. Till exempel så kostar en Nikon F55/60/65 inte många kronor och tar nog det mesta folk använder idag (även DX, om någon nu skulle vilja använda såna objektiv).
Precis, en F55 med kitglugg (zoom) lär inte kosta många kronor, viket även är vad du generellt får om du hittar en minolta.
Visserligen, men är inte halva charmen med att återgå till analogt att också plåta old school / slow photography igen, dvs helt manuella kameror med enkla ljusmätare. En sätta en kitzoom på en analog kamera med DX-kodning känns nästan som ett helgerån i sammanhanget. :) En Minolta SRT-101 med en 50mm är en helt annan upplevelse.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 31 maj 2017, 12:27

Jag tycker om M42:or, men optikutbudet är ju lite skralt. Jag hittar mest dessa i fallande ordning:
50/1.8
135/2.8 el 3.5
28/2.8
35/2.8

Dessa brukar ju kunna gå för okej priser, men när jag ville ha en 85:a var det inte lika skoj. Sedan kan man ju argumentera för att mångfald ger beslutsångest. :)

Hur stor budget har du? Hur många kameror tror du skulle behövas? Kanske kan ett lånesystem bestå av kamera + 50:a och möjligheten att låna vidvinklar och telen efter behov.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 31 maj 2017, 12:50

Jag tror vi sade ca 200 för ett hus med objektiv, och runt hundringen utan objektiv (förutsatt att vi köper in oss på ett system). Objektiv blir i så fall lite på känn, men jag tror vi sade totalt runt 4-5 kameror med oklart antal objektiv. Men i stort så låter ditt förslag ungefär som upplägget vi tänkt oss. Det är ingen brådska med att köpa in kamerorna heller, tanken är att jag ska hålla ögonen öppna eftersom jag ändå F5-ar Tradera och Blocket lite väl ofta. Men det är bra att ha en plan, så jag vet vad jag ska titta efter. Jag blir mer och mer inne på M42, eftersom jag har ett par gluggar för mycket jag skulle kunna bli av med då.
luminousoctaves skrev:Visserligen, men är inte halva charmen med att återgå till analogt att också plåta old school / slow photography igen, dvs helt manuella kameror med enkla ljusmätare. En sätta en kitzoom på en analog kamera med DX-kodning känns nästan som ett helgerån i sammanhanget. :) En Minolta SRT-101 med en 50mm är en helt annan upplevelse.
Jo jag håller egentligen med, men om det får någon mer benägen att testa kan det vara värt det, det var ändå med en F60 som jag började min analoga bana så det går ju helt klart att få folk insnöade på den vägen. I det stora hela tycker jag nog ändå att det viktigaste är att folk kommer igång och testar film, oavsett kamera :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 31 maj 2017, 13:29

Snytbaggen skrev:Jag blir mer och mer inne på M42, eftersom jag har ett par gluggar för mycket jag skulle kunna bli av med då.
Säg till om du är ett par gluggar kort, jag (som säkert många andra) har några 50'or för mycket :mrgreen:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av luminousoctaves » 31 maj 2017, 13:59

Det låter som att din fotoklubb borde gå på Kameraloppis och storhandla istället för att använda Tradera/Blocket. :)

Det finns en herrans massa M42-optik, men det är klart, man måste ju hitta den också.
https://www.flickr.com/groups/98706667@ ... 041357931/

Posta ett svar