Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 16 mars 2017, 18:14

Tobias_N skrev:Bild

Bara att invänta ett litet paket med P30. :)
Samma här! Oj vad jag reloadade sidan när deras shop skulle öppna. Bild

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 16 mars 2017, 23:03

mikael.langer skrev:Samma här! Oj vad jag reloadade sidan när deras shop skulle öppna. Bild
Jo det är tydligt att deras site tydligen gick ett hårt öde till mötes vid öppningen :D
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 17 mars 2017, 00:23

€8,50 för en rulle P30 är lite saftigt, men de behöver helt klart pengarna. Det ska bli spännande att se vad folk får resultat.

Minns dock att mr Bias sa i The Art of Photography-intervjun att de inte skulle vara den billigaste, men samtidigt inte den dyraste. Finns inte så mycket att jämföra med, men PanF+ kostar €5,95/st och Acros €7,75/st. Men visst klart billigare än JCH Pan som kostar €9,50/st på Maco, även om filmen inte direkt är jämförbar med P30...

För folk som inte såg intervjun, så är rekommenderade framkallare följande:
D96 bäst.
D76 riktigt bra.
Rodinal bra.
Xtol "intressant". (rekommenderas inte!)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 17 mars 2017, 10:18

ska bli kul o se vad ni får ur P30 filmen :)
tinfoiljesus skrev:Woho, läckert! Kör du Svema genom den? Du borde.

Expired film day gjorde att jag avslutade rullar i kameror som legat i uppåt tre år, så skönt! Nu får jag bara ta och köpa mig ett c41-kit eftersom inboxen är lagom stor (15-20 rullar).

"Tyvärr" så laddade jag även om en del kameror varav en agat. Så det finns fortfarande lika många ofärdiga rullar med suspekt färgfilm i nu. Yay..
åh, jag har inte fotat Svema faktiskt. det vore kul att prova för en ukrainsk kombo :)

lycka till med agaten osv ;)
tinfoiljesus skrev:
johan_lindgren skrev: Jag kan glädja dig med att det under årsmötet (igår onsdag) slogs igenom att c-41 kemi numer ingår i medlensavgiften på analogfotograferna :-)
Holy diver! :D
bra klubb!!! :mrgreen:

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 17 mars 2017, 21:59

vicnor skrev: D96 bäst.
D76 riktigt bra.
Rodinal bra.
Xtol "intressant". (rekommenderas inte!)
Aha intressant! Inte hunnit kolla intervjun.


Sent from my LG-H815 using Tapatalk

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 18 mars 2017, 15:13

Jag tog mig i kragen och inventerade papperssamlingen igår. Känns bra att få det nedskrivet även om det inte är så mycket att överblicka. Det ryms på två hyllplan som ni ser. Men jag tänkte börja skriva kommentarer om hur de beter sig och vad som fungerar. En del av de gamla papprena är knepiga även i lith.
IMG_20170317_182336_300.jpg
Min favorit är nog de små små papprena i 6.5x9.5. Har både Gevaert Ridax (single weight så jag tror det är tokmysigt), Agfa Brovira och Agfa Portriga i bedårande små askar. I övrigt så gillar jag Emaks K888 i lith också, men har tyvärr bara en låda 13x18.
IMG_20170317_182822_623.jpg
Totalt runt 2890 papper i 65 modeller/storlekar plus några hundra i garaget. Men det tål att utökas! Och jag misstänker att jag ligger i lä jämfört med andra här.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 19 mars 2017, 22:48

Framkallade den första rullen från Fujican idag, och som tur var verkar huset ljustätt. Ljusmätaren visar korrekt också, en del var lite underexponerat men jag tror mer på användarfel. Jag har nog blivit smått kär i den här kameran, så nu blir det dags att bygga upp en samling med M42-gluggar.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 19 mars 2017, 23:23

Finns en del trevligt! Själv har jag inte använt de beryktade takumarerna men två objektiv jag uppskattat är Pentacon 50/1.8 MC och Formula 5 200/3.5. Den senare är kanske svårfunnen, och 200 är ju inte hemskt användbart. Men big ups för 50:an, de är närmast gratis och tokbra.

Jag luftade min Praktica MTL-50 för första gången på länge och blev också lite nykär.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 20 mars 2017, 11:47

Snytbaggen skrev:Framkallade den första rullen från Fujican idag, och som tur var verkar huset ljustätt. Ljusmätaren visar korrekt också, en del var lite underexponerat men jag tror mer på användarfel. Jag har nog blivit smått kär i den här kameran, så nu blir det dags att bygga upp en samling med M42-gluggar.
Instämmer! Jag blev med Fujica förra året när jag var mer intresserad av den tillhörande glugg-samlingen, jag var mer på jakt efter en Chinon CE-II men har nog lagt det letandety på is då jag tycker Fujican är tämligen trevlig! En bra bredd på gluggar blev det snabbt också, köpte mig senast en super takumar 50/1.4 för 350kr på vår lokala klubb-auktion 8-)

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Senaste nytt

Inlägg av Snytbaggen » 20 mars 2017, 11:55

johan_lindgren skrev:Instämmer! Jag blev med Fujica förra året när jag var mer intresserad av den tillhörande glugg-samlingen, jag var mer på jakt efter en Chinon CE-II men har nog lagt det letandety på is då jag tycker Fujican är tämligen trevlig! En bra bredd på gluggar blev det snabbt också, köpte mig senast en super takumar 50/1.4 för 350kr på vår lokala klubb-auktion 8-)
Är inte det en av de som är radioaktiva? Det är ju bli strålande bilder om inte annat :D jag har lyckats få tag i ett par gluggar som ska vara bra i alla fall, men fler ska det bli. Jag hittade en Takumar 35/2.3 (tror jag, tar siffrorna ur huvudet) som har sanslöst segt fokus men ska vara ganska bra i övrigt, så det blir väl till att prova objektivreparation snart.

Posta ett svar