Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 8 mars 2017, 19:12

vicnor skrev:
tinfoiljesus skrev:Har lattjat lite med en Kodacraft-tank som jag kom över från en snäll klubbkompis. Du rullar bara upp filmen med bandpastan (kodak kallar den film apron), slänger på metallskivan och så locket. Det går att köra två småbild eller en mellanformat (vissa säger att du kan rulla på två 120 rullar och knöla in, inget jag testat). Du agiterar genom att föra den i ett åtta-mönster på en plan yta.

[...]

Och det fungerar! Jag hade mina tvivel om ojämn framkallning men icke då. Mirakel
Så coolt! Men man har så många frågor. Är det samma framkallningstider som gäller? Dels för att det är mindre vätska och dels för att framkallaren ska passera genom ett till skikt (ok, gissar att bandpastan är mest till som avskiljare).
Pastan är bara avskiljare ja. Jag har använt standardtider, men det är möjligt att ett litet påslag vore bra. Men de är inte dramatiskt underframkallade eller så. tror snarare att den rullen som blev tunn var underexponerad. Jag har använt Rodinal till några omgångar, och har bara kört 1+50 med mellanformat (7 ml framkallare jmf med 3,5 för en småbild vilket kanske är snålt). Småbilden fick 1+25. Men det var bara ett nitiskt säkerhetstänkande, jag tror nog att det kan fungera bra.

Har inte gett mig på att försöka ladda den i mörkrumssäck, kan tänka mig att det blir lite pilligt. Men mitt badrum blir mörkt nog ändå, så det är inget jätteproblem. Vet inte riktigt om det är värt besväret att leta upp en sådan här tank. Den är ju liten och ekonomisk men ingen revolution över Paterson egentligen om man nu inte har snordyr framkallare. En del påstår att den är det bästa valet för bångstyrig krullig film, det kan jag tänka mig. Idén är äldre än Kodacraft-tanken från 50-talet, jag har hittat Kodaktankar från början av 1900-talet som använder liknande lösningar, och en Leitz från 30-talet!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 13 mars 2017, 23:42

Kunde visst inte låta bli att knipa Kowa Super 66 med 150mm och 40mm (rare!) som låg ute på blocket. Bild
IMG_20170313_232507_298.jpg
Sent from my LG-H815 using Tapatalk

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 14 mars 2017, 11:36

fin fin! hur är den i handen? ser ju lite ut som en blandning av rolleiflex och mamiya press :)

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 15 mars 2017, 07:25

jojonas skrev:fin fin! hur är den i handen? ser ju lite ut som en blandning av rolleiflex och mamiya press :)
Sitter riktigt fint i handen tack vare att vinkeln på handtaget går att justera.
Och visst ser den speciell ut, lite som en bastard Love child mellan en rolleiflex och en Hasselblad, eller kanske mer rättvist att säga Mamiya C330 och Bronica Bild

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 15 mars 2017, 09:48

haha ja mamiya tlr kanske är mer jämförbart (heavy metal!)

häftigt att handtaget är justerbart

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 15 mars 2017, 16:19

laddad o klar för en testrulle :)
IMG_2196.JPG
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:03:15 15:06:11
Image taken on:
15 mars 2017, 14:06
Focus length:
4.28 mm
Shutter speed:
1/20 Sec
F-number:
f/2.4
ISO speed rating:
160
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, auto mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 4S
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Spot
tack felix och erik!

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 16 mars 2017, 00:44

Woho, läckert! Kör du Svema genom den? Du borde.

Expired film day gjorde att jag avslutade rullar i kameror som legat i uppåt tre år, så skönt! Nu får jag bara ta och köpa mig ett c41-kit eftersom inboxen är lagom stor (15-20 rullar).

"Tyvärr" så laddade jag även om en del kameror varav en agat. Så det finns fortfarande lika många ofärdiga rullar med suspekt färgfilm i nu. Yay..
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 16 mars 2017, 01:39

tinfoiljesus skrev:Woho, läckert! Kör du Svema genom den? Du borde.

Expired film day gjorde att jag avslutade rullar i kameror som legat i uppåt tre år, så skönt! Nu får jag bara ta och köpa mig ett c41-kit eftersom inboxen är lagom stor (15-20 rullar).

"Tyvärr" så laddade jag även om en del kameror varav en agat. Så det finns fortfarande lika många ofärdiga rullar med suspekt färgfilm i nu. Yay..
Jag kan glädja dig med att det under årsmötet (igår onsdag) slogs igenom att c-41 kemi numer ingår i medlensavgiften på analogfotograferna :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 16 mars 2017, 12:13

johan_lindgren skrev:
tinfoiljesus skrev:Woho, läckert! Kör du Svema genom den? Du borde.

Expired film day gjorde att jag avslutade rullar i kameror som legat i uppåt tre år, så skönt! Nu får jag bara ta och köpa mig ett c41-kit eftersom inboxen är lagom stor (15-20 rullar).

"Tyvärr" så laddade jag även om en del kameror varav en agat. Så det finns fortfarande lika många ofärdiga rullar med suspekt färgfilm i nu. Yay..
Jag kan glädja dig med att det under årsmötet (igår onsdag) slogs igenom att c-41 kemi numer ingår i medlensavgiften på analogfotograferna :-)
Holy diver! :D
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 16 mars 2017, 14:21

Bild

Bara att invänta ett litet paket med P30. :)

Posta ett svar