Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 4 mars 2017, 04:58

Första cinestill 4x5 bladen skjutna och framkallade :D Återstår att se hur det ser ut scannade också.. :roll:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 4 mars 2017, 20:17

johan_lindgren skrev:Första cinestill 4x5 bladen skjutna och framkallade :D Återstår att se hur det ser ut scannade också.. :roll:
Åh 4x5 vill jag se!

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 4 mars 2017, 20:18

Bild

Ny scanner och nytt stativ inför våren. Äntligen!

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 6 mars 2017, 07:21

mikael.langer skrev:Åh 4x5 vill jag se!
Mmm.. Jag scannade igår och har verkligen en hard time med färgfilm överlag, samtidigt vet jag inte helt säkert HUR det ska vara, det är ju trots allt en lite speciell film. Jag ska plocka fram en annan cinestill-rulle, scanna basen på den och sedan dra in den här på nytt så ska vi se hur det blir. Dessvärre gjorde jag ett fel under framkallningen i c-41, jag stabbade i för hög temp vilket tydligen inte var bra men det ska väl inte påverka bilden (än) iaf.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 6 mars 2017, 10:24

johan_lindgren skrev:
mikael.langer skrev:Åh 4x5 vill jag se!
Mmm.. Jag scannade igår och har verkligen en hard time med färgfilm överlag, samtidigt vet jag inte helt säkert HUR det ska vara, det är ju trots allt en lite speciell film. Jag ska plocka fram en annan cinestill-rulle, scanna basen på den och sedan dra in den här på nytt så ska vi se hur det blir. Dessvärre gjorde jag ett fel under framkallningen i c-41, jag stabbade i för hög temp vilket tydligen inte var bra men det ska väl inte påverka bilden (än) iaf.
Nej borde inte påverka bilden kan man tycka. Hur har du, scannat? Om du vill, och om du har rå negativ scan, så skulle du ju kunna skicka över så kan jag prova hur det blir med inverterings- och färgbalanserings-scripten jag använder. Skulle om inte annat vara lite intressant att jämföra resultaten.


Sent from my LG-H815 using Tapatalk

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 6 mars 2017, 21:27

Beställde just två stycken Recesky TLR:er (byggsats) till mig och flickvännen. 75 kr styck på ebay lät för bra för att låta bli (de dyker inte upp om man söker på recesky men däremot diy tlr).
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 7 mars 2017, 07:48

tinfoiljesus skrev:Beställde just två stycken Recesky TLR:er (byggsats) till mig och flickvännen. 75 kr styck på ebay lät för bra för att låta bli (de dyker inte upp om man söker på recesky men däremot diy tlr).
oj är dom nere så pass?! hmm...

iaf, kul grej o h ihop :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 7 mars 2017, 12:29

jojonas skrev:oj är dom nere så pass?! hmm...

iaf, kul grej o h ihop :)
Det är ett gäng olika säljare från Malaysia med identiska bilder och auktionstexter som säljer så billigt, sedan kommer de som är annonserade som Receskys för 125 kr. Det står dock Recesky på de billiga också (ifall fotona nu stämmer). Vi får se vad som dyker upp!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 7 mars 2017, 23:13

Har lattjat lite med en Kodacraft-tank som jag kom över från en snäll klubbkompis. Du rullar bara upp filmen med bandpastan (kodak kallar den film apron), slänger på metallskivan och så locket. Det går att köra två småbild eller en mellanformat (vissa säger att du kan rulla på två 120 rullar och knöla in, inget jag testat). Du agiterar genom att föra den i ett åtta-mönster på en plan yta.

Bild

Bra mycket mindre än en paterson för samma mängd film, och använder bara ~180 ml för en småbild och 350 ml för mellis. Ekonomiskt!
Bild

Och det fungerar! Jag hade mina tvivel om ojämn framkallning men icke då. Mirakel
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 8 mars 2017, 00:57

tinfoiljesus skrev:Har lattjat lite med en Kodacraft-tank som jag kom över från en snäll klubbkompis. Du rullar bara upp filmen med bandpastan (kodak kallar den film apron), slänger på metallskivan och så locket. Det går att köra två småbild eller en mellanformat (vissa säger att du kan rulla på två 120 rullar och knöla in, inget jag testat). Du agiterar genom att föra den i ett åtta-mönster på en plan yta.

[...]

Och det fungerar! Jag hade mina tvivel om ojämn framkallning men icke då. Mirakel
Så coolt! Men man har så många frågor. Är det samma framkallningstider som gäller? Dels för att det är mindre vätska och dels för att framkallaren ska passera genom ett till skikt (ok, gissar att bandpastan är mest till som avskiljare).

Förresten, den här videon måste ni titta på! Anna Bauer fotar folk backstage på modevisningar i Paris med 4x5-kamera och på Fujifilm FB-3000b (tror jag). Sören vad snabb hon måste vara, och för att inte tala om att det är viktigt att sticka ut.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.

Posta ett svar