Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 27 januari 2017, 18:04

Pratade för ett tag sen med en kollega som slutat fota analogt om att han hade lite film kvar som han inte använde, så jag erbjöd mig att köpa den av honom och det visade sig att han hade lite mer än vad jag först trodde. :)

Här följer en lista över vad jag kom över:

220:
5 rolls Fujifilm 800NPZ

120:
1 roll Fujifilm 800NPZ
4 rolls Fujifilm Provia 100
1 roll Kodak Ektachrome E100SW
3 rolls Kodak Ektar
9 rolls Kodak Portra 800
46 rolls Kodak Portra 160 NC
32 rolls Kodak Portra 400 NC
1 roll Kodak TMAX 400
9 rolls Kodak Tri-X Pan
38 rolls Kodak Tri-X 400

135:
20 rolls Fujifilm Neopan 1600
3 rolls Fujifilm Superia 400
1 roll Fujifilm Superia 100
7 rolls Fujifilm Press 800
2 rolls Fujifilm Press 1600
3 rolls Kodak Tri-x 400
4 rolls Kodak Ektachrome 64T
1 roll Kodak Portra 400 VC
1 roll Kodak Portra 160 VC
1 roll Kodak Supra 100
7 rolls Kodak Supra 800
12 rolls Kodak Elite Color 400 UC
1 Kodak Kodachrome

Mitt största problem nu är vart jag ska förvara all film då min filmkyl redan är överfull, snart dags att skicka in ett bidrag till JCH's "Show us Your Film"

Bild
Bild

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 28 januari 2017, 00:26

Tobias_N skrev:Pratade för ett tag sen med en kollega som slutat fota analogt om att han hade lite film kvar som han inte använde, så jag erbjöd mig att köpa den av honom och det visade sig att han hade lite mer än vad jag först trodde. :)

Här följer en lista över vad jag kom över:
[...]
Hoppla! Ingen dålig film-stash! Hade tänkt göra en reinventering av mitt eget lager efter helgen då jag har fotat mkt, men jag lär ligga i lä...

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 28 januari 2017, 00:29

sara skrev:Hejsan! Efter att har varit sanslöst produktiv med såväl analogfotande som digitalisering av negativ mellan våren 2015 och augusti 2016 tappade jag sedan fullständigt fart och gnista. Mycket pga. en omtumlande höst med bl.a. efterlängtat karriärbyte (från IT-styrning på storföretag till egenföretagare inom massage/foto) samt fotokursslutspurt ("Ditt Fotografiska År" på Fotografiska, med Göran Segeholm) där alla kursdeltagare skulle göra varsin fotobok i minst ett exemplar.

Eventuellt var det också så att nämnda karriärbyte lyfte en så stor mental tyngd från mina axlar att fotograferandet inte längre behövdes som terapiform och stresshanteringsverktyg i lika stor utsträckning. Om jag alls vardagsfotade var det med mobilkameran, och inte blev det bättre av att jag i början av december skaffade mig en ny mysig kamerakompis (Fuji X-T2) vars bilder på nåt magiskt sätt kommer in i datorn utan att jag behöver fota av dem på ljusbordet och som dessutom har en nästan störigt fin svartvitfilmsimulering (Acros). Men...jag tog faktiskt min kära Sprocket Rocket på vinterpromenad i rimfrosten häromveckan (får se resultatet på tisdag) och blev nu ännu mer peppad av att läsa om era återkomster och nystarter. Så nog finns det ändå analogt hopp om livet. :)

Ha det fint så länge, vi hörs!

/Sara
Jag hoppas ditt karriärsbyte går bra och jag håller tummarna för dig! En stor kram och all lycka till! :)

sara
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 september 2015, 13:13

Re: Senaste nytt

Inlägg av sara » 28 januari 2017, 13:55

vicnor skrev: Jag hoppas ditt karriärsbyte går bra och jag håller tummarna för dig! En stor kram och all lycka till! :)
Tack så mycket! :)
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Senaste nytt

Inlägg av mikael.langer » 29 januari 2017, 13:17

vicnor skrev:
Tobias_N skrev:Pratade för ett tag sen med en kollega som slutat fota analogt om att han hade lite film kvar som han inte använde, så jag erbjöd mig att köpa den av honom och det visade sig att han hade lite mer än vad jag först trodde. :)

Här följer en lista över vad jag kom över:
[...]
Hoppla! Ingen dålig film-stash! Hade tänkt göra en reinventering av mitt eget lager efter helgen då jag har fotat mkt, men jag lär ligga i lä...
Ja jisses, inte illa!

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 29 januari 2017, 14:20

Frågan är bara hur jag ska hinna använda all film... Tur att vi går mot vår i alla fall :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 29 januari 2017, 16:39

Nu har vi haft auktion på klubben efter att en bror till en kamerasamlare som avlidit dumpat allt på oss med detta syfte, så nu har man ännu fler kameror :shock: :oops: :? ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av tinfoiljesus » 29 januari 2017, 21:17

johan_lindgren skrev:Nu har vi haft auktion på klubben efter att en bror till en kamerasamlare som avlidit dumpat allt på oss med detta syfte, så nu har man ännu fler kameror :shock: :oops: :? ;)
Yes! Jag blev med fem småbildare. Jag är inne i en "liten och lätt"-fas och tänkte prova på lite nya grunkor för småpengar. För närvarande kör jag mest med en Chinon Bellami och en noname "omladdningsbar engångskamera med 28 mm-ish optik". Önskar jag kunde hitta min XA2, men jag är egentligen inte helsåld på den.

En av kamerorna är en Gilette Blue II ME 35, ful som stryk... Hoppas på intressanta resultat med svartvit film och blixt rakt på. Lånad bild:
Bild

Halina 35x ska bli kul också. Risken är väl att den är för klumpig men då får jag ha den för tillfällena där utseendet spelar roll:
Bild

Och slutligen en Petri Computor II. Kunde inte låta bli att se efter om den är trevlig. Mätsökare och 40/1.7-optik lovar gott. Jag gillar ju min Konica Auto S3.
Bild
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 30 januari 2017, 01:45

Jahaa så det var du som köpte rakhyvelskameran :-D

Här är min utökadning:
BildDSC_5669 by Johan Lindgren, on Flickr

Somliga lite mer udda än andra, jag blev smått kär i en Instamatic 500 som var allt annat än jag förväntade mig av en instamatic:

-kör 126-film (jag trodde tidigare att alla dom körde 110)
-schneider-kreuznach xenar 2.8-optik!
-B till 1/500 slutare!
-välbyggd+snygg!
-traditionell blixtsko
-inbyggd gossen ljusmätare ( woosh! ;) )

Därtill nästa kärlek; Minolta-16!!
-super-ultra-mega kompakt helt i metall!!
-helt manuell - bländare från 2.8 och slutare upp till 1/500!!
-pc-sync för blixt!
-trådutlösar-gänga!
-störtkool!
Ett packe passande mino!ta-film har jag faktiskt också men hur den ska framkallas vet jag inte än.

Jag har sedan något år lite försmak för zonfokus-kameror, tillochmed så jag föredrar dom framför rangefinder-modeller då optiken hanteras smidigard och även frambrkngar en annan form av plåtande efterssom man inte nödvändigtvis tar kameran till ögat med dom.. Därav budade jag blandannat in ett par 6x9'or som jag är lite nyfiken på.

knappa 800 rikstaler gick hela klabbet på och det är ju bara super-takumaren nere i hörnet värd ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 30 januari 2017, 13:49

trevliga fynd hörni! :D

och jag får en 16mm kompis på forumet ser jag. välkommen i klubben, johan!
jag har inte hunit framkalla nåt själv men du kan se hur jag riggat här: http://filmfotoforum.se/viewtopic.php?f ... 16mm#p6446

Posta ett svar