Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
monotux
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 19 november 2016, 17:18

Igår och idag har jag framkallat mig nästan i kapp!
  • 30 blad 4x5"
  • 4 rullar mellanformat
  • 3 rullar småbild
Nu är det bara...eh...10-15 blad kvar?

Jag håller på med en kalibreringshistoria så drygt 15 blad (varav 9 är gjorda nu) är rena testbilder men resten av bladen är från i år och några från förra året.

Användarvisningsbild
vicnor
Kontakt:

Inlägg av vicnor » 29 november 2016, 19:50

Bild

Jag har donerat lite film till en youtubekanal. Det håller på att filmas en video om det här, så jag har goda förhoppningar att det blir ngt bra av det hela. Det ska bli intressant att se vad den här $22 dyra shopping-spree på B&H leder till :)

jojonas
Admin
Kontakt:

Inlägg av jojonas » 1 december 2016, 11:02

senaste nytt är att jag inte varit inne på det känns hur länge som hellst (en vecka kanske? haha)
Fick lite fullt upp och tyckte det var tråkigt att jag inte kommer kunna bidra med nåt till fotoutmaningen...

Användarvisningsbild
vicnor
Kontakt:

Inlägg av vicnor » 19 december 2016, 19:10

DSC_0155_sm.jpg
DSC_0155_sm.jpg (237.76 KiB) Visad 4219 gånger
Filmen som jag tänker ta med när jag ska besöka mina päron och diverse vänner över jul och nyår. Troligen kommer jag bara att använda TMax400, ngn rulle Tri-X i 120 och eventuellt FP4+. Jag tänkte att det inte kan skada att ta med lite Tri-X i 135 i fall att, i synnerhet när jag vill använda upp min stash Tri-X i 135 för att ersätta den med bara TMax400. :o :shock:

PS Älskar kvalitéten på mobilbilder i halvskumt ljus! Se bara på det gröna gummibandet som blir grått över Ilford-paketet.
PS2 FP4+ är med delvis som en backup om man får slut på all Tri-X, då man kan pressa den till 1000. EI 1000 - that is!

Tobias_N
Kontakt:

Inlägg av Tobias_N » 20 december 2016, 16:43

Jag har länge tänkt på att skriva ut mera bilder, så nu har jag bestämt mig för att skriva ut alla mina analoga bilder på 10x15 papper. Jag tror det är enklare att se vad man kan göra bättre/annorlunda om man har en fysisk bild framför sig. Visst kostar det en slant men det får det väl vara värt, frågan är väl bara vart man ska förvara alla bilder framöver... :)

Bild
Bild

jojonas
Admin
Kontakt:

Inlägg av jojonas » 21 december 2016, 10:48

beundransvärt åtagande!
haha, och förvaring, ja... jag hade nog bara pulat ner dom i epsonlådorna igen :D

tinfoiljesus
Admin
Kontakt:

Inlägg av tinfoiljesus » 14 januari 2017, 17:36

Igår blev första framkallningssvängen sedan september, woho! Det känns skönt att vara igång igen, och kul att få se bilder från svunna tider (okej då, den äldsta rullen var bara från mars/april 2016). Köpte en liter Microphen eftersom jag hade så mycket underexponerat jox och bara rodinal hemma, och det är en härlig framkallare. Tycker att det blir märkbar skillnad på HP5+ när den är körd i botten (3200-ish) jämfört med andra soppor. Kanske placebo, vad vet jag. Jag är egentligen inget fan av att jaga silverkulor, hade jag haft min trogna HC-110 hade jag aldrig köpt Microphen.

Ikväll får den jobba med några Fomapan 100 jag underexponerat något steg (Holga-grejs) och kanske en Delta 3200 som är den nyligen slutförda testrullen i Isoletten jag fick i julklapp 2015. Hrrm.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
monotux
Kontakt:

Inlägg av monotux » 14 januari 2017, 18:01

Kul! Jag har inte framkallat på ett tag heller. Har dock tagit några blad med stora kameran idag vilket känns bra.

tinfoiljesus
Admin
Kontakt:

Inlägg av tinfoiljesus » 14 januari 2017, 19:25

monotux skrev:Kul! Jag har inte framkallat på ett tag heller. Har dock tagit några blad med stora kameran idag vilket känns bra.
Ja, visst känns det bra att exponera! Särskilt efter stillestånd. Jag tror inte jag tog en enda bild under oktober/november, var för hängig för att orka med det. Men nu har något lossnat, även om det var ett visst motstånd att börja slabba rullarna igen.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

sara

Inlägg av sara » 15 januari 2017, 21:53

Hejsan! Efter att har varit sanslöst produktiv med såväl analogfotande som digitalisering av negativ mellan våren 2015 och augusti 2016 tappade jag sedan fullständigt fart och gnista. Mycket pga. en omtumlande höst med bl.a. efterlängtat karriärbyte (från IT-styrning på storföretag till egenföretagare inom massage/foto) samt fotokursslutspurt ("Ditt Fotografiska År" på Fotografiska, med Göran Segeholm) där alla kursdeltagare skulle göra varsin fotobok i minst ett exemplar.

Eventuellt var det också så att nämnda karriärbyte lyfte en så stor mental tyngd från mina axlar att fotograferandet inte längre behövdes som terapiform och stresshanteringsverktyg i lika stor utsträckning. Om jag alls vardagsfotade var det med mobilkameran, och inte blev det bättre av att jag i början av december skaffade mig en ny mysig kamerakompis (Fuji X-T2) vars bilder på nåt magiskt sätt kommer in i datorn utan att jag behöver fota av dem på ljusbordet och som dessutom har en nästan störigt fin svartvitfilmsimulering (Acros). Men...jag tog faktiskt min kära Sprocket Rocket på vinterpromenad i rimfrosten häromveckan (får se resultatet på tisdag) och blev nu ännu mer peppad av att läsa om era återkomster och nystarter. Så nog finns det ändå analogt hopp om livet. :)

Ha det fint så länge, vi hörs!

/Sara
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Skriv svar