Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 8 november 2016, 13:31

Snytbaggen skrev:Köpte den här skönheten på Tradera förra veckan, jag har velat ha en gammal sovjetisk kamera ganska länge for reasons och när den här dök upp så klippte jag till på halvimpuls. Det var lite av en gamble eftersom jag inte hade någon aning om skicket, men jag tyckte att tre objektiv och ett lågt pris kändes värt det. Fjädern för slutaren behövde spännas, men utöver det så verkar den funka som den ska och ljusmätaren ger till och med utslag, men vettefasen hur rätt den visar efter så här många år.

En trevlig överraskning var att ett av objektiven var en Meyer-Optik Görlitz Orestor 135/2.8 och efter vad jag läst mig till så är den riktigt trevlig, så jag är helnöjd :D
Zenit + Meyer-Görlitz! Mysigt! Vem är inte frestad att skaffa ett M42-system? Men jag är rädd för att det skulle ge mig mer huvudvärk än glädje när det ändå handlar så pass gamla system. Jag höll en gång i en Praktica MTL5, och den var både större och tyngre än min Nikon F3 :shock: Dock grämer jag mig att jag inte slog till och langade upp 150 kr för den.

På tal om ljusmätare så har jag slagit till och köpt en. Nu när ljuset börjar tryta och man börjar pressa filmen (N+2), så är det ju bra att hålla koll på så att de viktiga skuggorna inte hamnar under zon III :P
Minolta Auto-meter III
Minolta Auto-meter III
Jag har även upptäkt Fotoaffären - Analoga utposten (Bergsgatan 9, Malmö). Lennart som driver butiken har en rätt svag internetnärvaro, vilket nog förklarar att jag inte kände till honom. Det är lite som ett halvhemligt sällskap som bara de riktigt initierade känner till. Och han hade nästan allt! Väldigt mycket beg grejer. Snubblade nästan över en Leica-förstorningsapprat på vägen in! Så klart har han även framkallare! :D
179 kr är helt ok pris för att köpa över disk.
179 kr är helt ok pris för att köpa över disk.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 9 november 2016, 20:04

Fått jobb som digitaltryckare! En av de få anställningsintervjuer där arbetsgivaren hajjar till och ser mörkrumserfarenhet som ett plus. Firar med att beställa ett färgframkallningskitt, inte riktigt bestämt mig för vilket bara. Men ingen brådska, pannan i huset har spruckit så jag kan ändå inte få till temperaturen.

När övertiden börjar lägga sig hoppas jag kunna vara mer aktiv här igen. För tillfället får jag nöja mig med att betrakta flödet ifrån skuggorna. ;)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 9 november 2016, 21:52

Kul! Var i landet?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 10 november 2016, 16:04

Rätt nöjd med att ha städat upp i frysen. Med dom nya rullarna gick det knappt att stänga längre.

Hmm... men nu finns det plats för mer helt plötsligt höhö (forget GAS, this is FAS)
IMG_1485.JPG
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2016:11:07 22:45:33
Image taken on:
7 november 2016, 21:45
Focus length:
4.28 mm
Shutter speed:
1/15 Sec
F-number:
f/2.4
ISO speed rating:
640
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 4S
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 10 november 2016, 20:53

monotux skrev:Kul! Var i landet?
Borås :/

Shit Jonas... har du prövat någon Orwo-rulle? :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 10 november 2016, 22:24

Konir skrev:
monotux skrev:Kul! Var i landet?
Borås :/

Shit Jonas... har du prövat någon Orwo-rulle? :)
jorå, funkar bara fint i mitt tycke

Bild98 racer by jonas lundström, on Flickr
suck... jag borde ladda min Kiev 6C snart igen :)


Victor fotade lite från samma batch som du kan e här: http://filmfotoforum.se/viewtopic.php?f ... orwo#p4165

Jag skulle behöva låna en kamera för orworullarna i rapid-format dock! (info: http://camera-wiki.org/wiki/Rapid_film )

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 10 november 2016, 22:47

Det börjar se ljusare ut med att hitta ett mörker i Umeå :)
Bilagor
image.png

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Senaste nytt

Inlägg av Jönsson » 10 november 2016, 22:57

Ja hallå!

Jag har varit frånvarande från forumet väldigt länge. Så senaste nytt är att jag tänkte försöka börja hänga här igen. :)

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av Tobias_N » 11 november 2016, 06:02

jojonas skrev:Rätt nöjd med att ha städat upp i frysen. Med dom nya rullarna gick det knappt att stänga längre.

Hmm... men nu finns det plats för mer helt plötsligt höhö (forget GAS, this is FAS)
Lider vi inte alla av det? Jag ska till New York nästa vecka och fick hem ett paket från Maco igår med bland annat 20 rullar hp5+ och 20 rullar Portra 400, det borde räcka för en lång weekend! :)
Senast redigerad av 1 Tobias_N, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 11 november 2016, 20:25

Sambon är på minisemester och jag är ensam hemma. Istället för att åka på fotomässan som planerat har jag framkallat de 6 första bladen från Japan och tänkte framkalla några rullar till medan jag ändå är igång.

Imorgon invigning av min nya (och efterlängtade!) 50x60-avmaskningsram. Det blir bra, även om jag inte vet hur jag ska frakta hem kopiorna eller rama in dem. :)

Posta ett svar