Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 6 september 2016, 18:32

Åh, kul med Lofoten! Hur gjorde du, laddade du om dina kasetter eller soppade du i fält?

Och eh...varför har jag inte tänkt på en sån magisk manick för? Det verkar ju vara praktiskt.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 6 september 2016, 19:33

monotux skrev:Åh, kul med Lofoten! Hur gjorde du, laddade du om dina kasetter eller soppade du i fält?
Jag hade med 10 kassetter och laddade om dom allt efterssom, jag köpte mig en liten 10x15 pärm för foton som i sig låg i en svart plastpåse (som generellt mörkrumspapper levereras i) som i sin tur ligger i mörkrumspåsen, så det funkade ju utmärkt!

Jag var först ute efter en sån här, "Fun Fotobox" med plastfickor i
Bild

Men det fick bli en liknande pärm istället efterssom den lokala bga-butiken saknade hela prylsortimentet..

Och eh...varför har jag inte tänkt på en sån magisk manick för? Det verkar ju vara praktiskt.
Ellerhur??! ;) I dessa "mobiltider" har man sällan klocka på armen längre om den inte är exklusiv som det verkar... Jag hade ett löst tidtagarur tidigare efterssom app i telefonen var allmänt bökigt så nu fick dte bli en armbandsmodell :roll:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 7 september 2016, 07:36

luminousoctaves skrev:Meh! Det är ju en DIGITAL klocka!! :? Helgerån!! :D
Haha underbart :D
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 7 september 2016, 09:25

Jag kör med gamla filmkartonger och olika påsar i den, uppmärkt med hur de ska framkallas. Innan jag hade en låda över använde jag en gammal förpackning för 5x7"-papper och olika påsar, "papperspåse N-", "plastpåse N+" och så vidare skrivet på locket. Rekommenderas men svårt om man inte har tomma kartonger :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Senaste nytt

Inlägg av johan_lindgren » 7 september 2016, 10:34

monotux skrev:Jag kör med gamla filmkartonger och olika påsar i den, uppmärkt med hur de ska framkallas. Innan jag hade en låda över använde jag en gammal förpackning för 5x7"-papper och olika påsar, "papperspåse N-", "plastpåse N+" och så vidare skrivet på locket. Rekommenderas men svårt om man inte har tomma kartonger :)
En "Add" på min pärm där som jag bör tillägga är att efterssom det är olika blad i pärmen allt efterssom jag fört över blad dit så har jag skrivit post-it lappar och satt på varje plastficka. Post-it lapparna sitter ju kvar bra efterssom pärmen naturligtvis är stängd när den inte används i påsen! Jag har även gjort en notis i telefonen om vilka blad som är på vilka sidor för att lättare kunna ladda ur flera av samma filmtyp åt gången.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 19 september 2016, 11:46

Lite av det bös jag kommit över i sommar. Försöker få liv i mätsökaren, limmet som höll glasskivorna på plats hade blivit brunt så genomsikten var näst intill obefintlig igenom den ena, dödade funktionen. Plus-X'en utgången 57, Polaroiden 91.

Glasplåtskassetterna är 14x19,5 vilket är ett nytt format för mig. Knepig jalusilösning i stället för det vanliga plåtstycket som ljustätar(vad heter det?). Fick 10 stycken dumpade i knäet, samma mått men lite olika design på låsen och så. Tror bestämt det får bli ett kamerabygge baserat kring dem. :)

Har lurkat lite i skuggorna här ett tag nu men ska försöka bli aktiv igen. Fullt upp med att söka jobb. :)

Bild

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 23 september 2016, 10:14

När folk frågar mig, då jag är ju känd som "han som fotar med film" i mitt umgänge, hur mkt film jag fotar. Så brukar jag säga ngt i stil med "Ptja, ungefär en systemkasse fylld till hälften." ;) :D
C:a två års småbildsfilmförbrukning.
C:a två års småbildsfilmförbrukning.
DSC_0018.JPG (131.91 KiB) Visad 5189 gånger
Men seriöst, jag var väldigt tidigt intresserad av hur mycket film det faktiskt blev, så man kunde få en mer greppbar uppfattning om hur mycket det faktiskt är. Så jag började spara alla tomma filmburkar. Lite som att samla på glasspinnar när man var liten, kanske? Dessutom så inbillade jag mig väl att man kommer att ha användning för de här små plastburkarna på ngt sätt...

PS Det saknas nog 2-3 Kodakbehållare och säkert en Ilford.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av monotux » 23 september 2016, 10:33

Jag tycker en kan mäta i antal negativpärmar hemma i bokhyllan istället. Eller antyder detta något om att jag bränner lite för mycket film? :-)

5 pärmar.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 23 september 2016, 10:57

Fotofestival med en del analogt, bland annat en workshop med våtplåt. Första gången de kör eventet så det ska bli intressant att se hur det blir. :)

http://www.spegla.se/

Oh, filmburkarna är asbra på att hålla tätt så om du campar är det inte helt fel att ha tändstickorna i dem. Du kan ha en jäääkla massa tändstickor i dem där. ^^

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av luminousoctaves » 23 september 2016, 11:19

monotux skrev:Jag tycker en kan mäta i antal negativpärmar hemma i bokhyllan istället. Eller antyder detta något om att jag bränner lite för mycket film? :-)

5 pärmar.
Är fem pärmar mycket? I så fall har jag grava problem.
(Pärmarna med färgnegativ har jag på övervåningen)
_DSC9293.jpg
_DSC9293.jpg (170.58 KiB) Visad 5177 gånger
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2016:09:23 11:16:57
Image taken on:
23 september 2016, 09:16
Focus length:
10.4 mm
Shutter speed:
1/30 Sec
F-number:
f/7.1
ISO speed rating:
250
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash fired, compulsory flash mode, return light detected
Camera-manufacturer:
SONY
Camera-model:
DSC-RX100
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average

Posta ett svar