Senaste nytt

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 13 februari 2016, 11:11

vicnor skrev:Luck strikes twice sägs det! Och det verkar stämma. Min Anton Corbijn-bild blev till en saltprint av den givmilde Craig. Det är knappt att man vågar lägga upp en halvdan bild på insta längre. :lol:
Vad bra den gjorde sig printad på det där viset. Det är en fin bild ifrån början, men nu poppar den verkligen.
Senast redigerad av 1 Konir, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Senaste nytt

Inlägg av Bjorkman » 13 februari 2016, 12:39

vicnor skrev:Cooolt! En Summicron? "Digitalkameran"? Antar du har en sån där Sony alfa-7? (Tittar man på youtube så är det enda folk har!)
Jajamen, ja har lyckats skaffa mig en liten summicron samling, har 35 å 90 sedan innan.
Nedå, ja kör M240 som digital =)
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Senaste nytt

Inlägg av Bjorkman » 13 februari 2016, 12:42

vicnor skrev: Luck strikes twice sägs det! Och det verkar stämma. Min Anton Corbijn-bild blev till en saltprint av den givmilde Craig. Det är knappt att man vågar lägga upp en halvdan bild på insta längre. :lol:
Bild
De där vart riktigt stiligt! Gav ett annat djup till en redan bra bild!

Jag älskar verkligen ljuset!!
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av vicnor » 13 februari 2016, 17:23

Konir skrev:Vad bra den gjorde sig printad på det där viset. Det är en fin bild ifrån början, men nu poppar den verkligen.
Bjorkman skrev:De där vart riktigt stiligt! Gav ett annat djup till en redan bra bild!

Jag älskar verkligen ljuset!!
Tack så hemskt mkt ni båda! Ljuset är en kompakt mulen decemberdag.
Bjorkman skrev:Jajamen, ja har lyckats skaffa mig en liten summicron samling, har 35 å 90 sedan innan.
Nedå, ja kör M240 som digital =)
Hoppla hoppla! Till min Nikon F3 har jag en 24:a, 50:a och 85:a, samt en 35-70/2.8-zoom (som sällan får se dagens ljus). Min egen preferens är att 35mm inte känns tillräckligt mkt vidvinkel och att blir det längre än 105mm så blir det svåranvänt i porträttsituationer.

Jag var förövrigt på loppis idag i jakt på ngt i stil med en Praktica från 80-talet, men jag kom 1½ timme efter att de slagit upp portarna så det fanns inte en enda kamera kvar (om det nu fanns ngn att börja med! Misstänker att de flesta åker direkt upp på Tradera/Blocket). Men jag hittade en Texas-räknare (TI-30XS Multiview) i mkt gott skick för en tia. Som civilingenjör kan man alltid behöva "en till" miniräknare. ;)

PerH
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 juni 2014, 12:06

Re: Senaste nytt

Inlägg av PerH » 13 februari 2016, 20:08

Jag var förövrigt på loppis idag i jakt på ngt i stil med en Praktica från 80-talet,
Jag har en att sälja om du är intresserad. Ett par tre gluggar också, men minns inte just nu brännvidden på dem… Kan kolla om du är intresserad.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 16 februari 2016, 17:08

Tänkte försöka mig på ett nytt kamerabygge. Blev frustrerad när jag inte kunde hitta någon hyvel i verkstan/snickarboden. Det hela eskalerade till en inte ännu avslutad storstädning. Långt inne i ett hörn ibland en massa traktordelar och allmänt bös fann jag något under en presenning.

Bildstorfot

Lådan är en oöppnad uppsättning med reservdelar vilket jag misstänker kan innebära att den kanske inte är fullt funktionell. Vi får se om det går att få liv i den... om det inte redan är det. ^^

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jkarlsson » 16 februari 2016, 18:06

Oh, ett litet fint reprostativ att bygga avfotningsrigg för negg också? :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 16 februari 2016, 22:44

jkarlsson skrev:Oh, ett litet fint reprostativ att bygga avfotningsrigg för negg också? :)
Aaah, det är det det är. Den fick komma in i värmen men fick sedan inte mycket till uppmärksamhet i och med att min nyfikenhet vägde över gentemot den andra mackapären kort sagt. Hm, har ju ännu inte hoppat på det här med digitalisering av negativ, lämnat in hos handel någon gång samt fotat och scannat pappersnegativ. Kanske är detta ett tecken på att jag borde ta nästa steg? :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Senaste nytt

Inlägg av jojonas » 17 februari 2016, 09:46

Konir skrev: Hm, har ju ännu inte hoppat på det här med digitalisering av negativ, lämnat in hos handel någon gång samt fotat och scannat pappersnegativ. Kanske är detta ett tecken på att jag borde ta nästa steg? :)
ja! :D

kul med dursten! en 6x9:a till och med. jag har inte sett den modellen innan

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Senaste nytt

Inlägg av Konir » 17 februari 2016, 11:39

jojonas skrev:kul med dursten! en 6x9:a till och med. jag har inte sett den modellen innan
Den verkar inte vara komplett däremot. Kan hända att det finns fler delar ute i verkstan... någonstans. Reservdelarna vart tyvärr inte riktigt vad jag tänkt mig, lyktglaset till en Volvo V70. ;)
Har problem med att den inte går att höja/sänka. Vredet sitter bomfast, men med skruvmejsel går nog det mesta att lösa på den där.
Har svårt att hitta information/manual om modellen så det kan nog finnas en anledning till att du inte sett den förut. Lite lösa forumtrådar här och var bara.

Tydligen kommer den ifrån SP's längdlabb. Räddad undan sopbingen.

Posta ett svar