The one that got away.

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

The one that got away.

Inlägg av Konir » 5 november 2015, 22:52

Ni vet den där känslan när man exponerar och känner att fan det här blev amazing, man börjar planera hur bilden ska behandlas, monteras och avnjutas. Det här blev ju så jäkla bra. Det får dessutom gärna varit en once in a life time möjlighet som krydda på moset.
Sen kommer man hem och inser att allt är bedrövligt. Något har gått snett, felexponerat, misstag i mörkrummet, satan och hans moster. Bilden man Nästan fick ligger sedan där och gnager, långt bak där i huvudet, inte för att man kan ta om den utan bara för att.

Vilka är era demoner?

För min del ligger denna långt upp i listan. Komponerade helt åt skogen till följd av en pytteliten briljantsökare och nervositeten som uppstod när det plötsligt uppenbarade sig ett gäng drängfulla bönder på den lilla åkern bakom mig. Once again, cykelsemestern förra sommaren. På midsommarafton närmare bestämt.

BildNein

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: The one that got away.

Inlägg av johan_lindgren » 6 november 2015, 00:28

Har inget direkt minne av en nu men visst har det skett :-) Har rätt lätt att släppa missöden efter några dar så... Efter att ha lärt mig att man ska kunna rädda brutalt underexponerade rullar (svv) så är jag glad att jag inte slängt dom redan!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: The one that got away.

Inlägg av jojonas » 6 november 2015, 08:22

med allt experimenterade så har jag också blivit rätt fjättrad haha. :D när polaren blev kallsvettig när han skulle framkalla en dubbelexponeringsrulle vi gjort och framkallaren var död (blev nada kvar på filmen) så skrev jag nåt i stil med "aha. ja, så kan det gå"
det får mig iofs att tänka på en några bilder jag tog med min yashica på självutlösaren när jag och en gammal polare bärsade på stranden en sommar. jag hade varit på semester och kemin var redan gammal när jag for. borde ha testat den på nån flärp eller så väl tillbaks. oh well, sånt man lär sig av :P

ah, mycket färgrelaterat verkar det som. kom på när jag skulle framkalla rullarna från en resa till paris och barcelona. jag minns inte varför men det var bråttom så inga rullar vart sköljda ordentligt. tror jag använde kasst vatten till stabben (sista steget) också.
många bilder såg ut nåt sånt här:
Bild
Barcelona preview by jonas lundström, on Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: The one that got away.

Inlägg av jojonas » 6 november 2015, 08:25

det värsta är ju när man tar en bild med typ mobilen med tanken att man ska tillbaks of fota "på riktigt" och så finns inte bilden kvar längre pga att nåt flyttats, rivits eller byggts om :P

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: The one that got away.

Inlägg av johan_lindgren » 6 november 2015, 10:01

jojonas skrev:det värsta är ju när man tar en bild med typ mobilen med tanken att man ska tillbaks of fota "på riktigt" och så finns inte bilden kvar längre pga att nåt flyttats, rivits eller byggts om :P
Tack för påminnelsen, jag har tagit några mobilbilder runt slussen här i stockholm där jag vill ha storformatsbilder innan allt är väck :roll:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: The one that got away.

Inlägg av tinfoiljesus » 6 november 2015, 11:31

För mig har det nog varit mer hoppet om hela rullar eller en serie bilder från något specifikt tillfälle.

Typ:
* Tänker mig coola närgångna headshots, fast det visar sig att jag komponerat jättefegt.
* Festbilder, men de är utan liv
* "Åh det här kommer bli kornigt och ballt" = ser ut som gröt, ibland :)
* "Här lyckades jag fånga hur det var" = njaa! Har runt 40 bilder från en jättemysig hippiefestival i somras, men tyvärr är många svåra att göra något av. Det var för mycket små detaljer för att det skulle funka i svartvitt ofta, allt smälter ihop (det var i skogen).
* När man kollar mattskivan på mellanformat eller större, gärna i naturscenarier. "ÅÅÅÅH vad snyggt!" *klick* Platt. :D

Kontentan är nog att jag behöver jobba mer med ljus/mörker och verkligen framhäva. Och komponera lite tightare, men det blir nog bra nu när jag har en 50:a istället för dessa eviga 35:or jag kört med.

För några veckor sedan var jag ute mitt i natten i dimman. Kameran på stativ och höll på med en lång exponering av min kompis på ett fält. Så hör jag någonting bakom mig. Vänder mig om och ser ett rådjur stå på en liten kulle. Bakom är det ett radhusområde inbäddat i dimma och gatljus. Hade nog blivit en mycket bra bild. ;) Men nu fick jag i alla fall en naturupplevelse.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: The one that got away.

Inlägg av johan_lindgren » 6 november 2015, 11:47

tinfoiljesus skrev:För några veckor sedan var jag ute mitt i natten i dimman. Kameran på stativ och höll på med en lång exponering av min kompis på ett fält. Så hör jag någonting bakom mig. Vänder mig om och ser ett rådjur stå på en liten kulle. Bakom är det ett radhusområde inbäddat i dimma och gatljus. Hade nog blivit en mycket bra bild. ;) Men nu fick jag i alla fall en naturupplevelse.
Trodde inte du körde med stativ ;)
Naturupplevelser ska man inte underskatta dom är bra dom med... sägs det! ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: The one that got away.

Inlägg av tinfoiljesus » 6 november 2015, 12:17

johan_lindgren skrev:
tinfoiljesus skrev:För några veckor sedan var jag ute mitt i natten i dimman. Kameran på stativ och höll på med en lång exponering av min kompis på ett fält. Så hör jag någonting bakom mig. Vänder mig om och ser ett rådjur stå på en liten kulle. Bakom är det ett radhusområde inbäddat i dimma och gatljus. Hade nog blivit en mycket bra bild. ;) Men nu fick jag i alla fall en naturupplevelse.
Trodde inte du körde med stativ ;)
Naturupplevelser ska man inte underskatta dom är bra dom med... sägs det! ;)
Haha, jag får skylla på att det var för coolt föt att låta bli! :) Och det var inte med Leican, det hade varit tjänstefel! (Plus att den har en stor gammal stativgänga som jag inte har adapter till).
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: The one that got away.

Inlägg av ostenh » 6 november 2015, 16:11

jojonas skrev: Bild
Barcelona preview by jonas lundström, on Flickr
Tycker det blev snyggt jag! :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: The one that got away.

Inlägg av jojonas » 6 november 2015, 16:30

tack, ostenh! näe, inte så illa på den. men närporträtt där personen ser ut att ha någon ohygglig åkomma på huden är det inte lika kul hehe
tinfoiljesus skrev: * När man kollar mattskivan på mellanformat eller större, gärna i naturscenarier. "ÅÅÅÅH vad snyggt!" *klick* Platt. :D
ett aber det där haha!

Posta ett svar