Komposition med udda former

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Komposition med udda former

Inlägg av Konir » 2 november 2015, 23:25

Har varit lite fundersam på det här med kompositionregler eller vad man nu bör kalla dem. Alla de exempel jag kan dra mig till minnes har visats på bilder i ett rektangulärt format vilket jag förmodar är till följd av att det i dagsläget är den vanligaste formen av utsnitt. Men hur funkar det med till exempel cirkulära format så som de JoJonas nålögekamera producerar, eller ännu hellre de i stumfilmen Körkarlen(om nom nom).

Jag antar att de flesta av dessa "regler" går att överföra rakt av men blev lite nyfiken om ni som experimenterat med format och former utöver det vanliga, komponerar efter andra principer/teorier, alternativt lägger större vikt vid någon specifik "regel" på ett sätt som skiljer sig ifrån ert fotande med vanliga format.


Nu hoppas jag att det framgår någorlunda vad jag svamlar om. Börjar bli rejält sömndrucken men ville bara få det ur mig så att jag kanske kunde få lite intressanta svar redan i morgon.

Känns lite dumt att slänga sig med ordet regler om vartannat, jag ser det mer som verktyg som man väljer efter behag... men det är en annan diskussion. ;)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Komposition med udda former

Inlägg av jojonas » 3 november 2015, 10:07

lite lustigt, normalt brukar jag vara väldigt på att snacka komposition i bild men om du frågar hur jag faktiskt gör när jag står där med kameran så tänker jag nog sällan på sånt :D

tänker att desto fler bilder man kollar på så desto mer intryck får man som man kan känna igen i andra former och applicera på de motiv man fotar. kolla på det du tycker om!

efter en kik på mina senaste rullarnas bilder så verkar jag föredra att använda skärpunkterna enligt rule of thirds på småbilden 36x24. till och med då och då på mina 6x6 bilder. hm... trodde jag mest körde bara rakt på med subjekt i mitten på dom.
det blir aningen mer subtilt dock
Bild Bild

inte så långt från tredjedels men att dra ut lite mot en sida och hålla horisontwen låg kan ändå ge en skön känsla i bilden tycker jag, lite luftigare.
Bild
men du ska man ha nåt som sticker upp lite iaf eller en intressant himmel annars kan det lätt bli lite trist
Bild


nämnda cirkulära bild -rakt på, ba! ;)
Bild

jag brukade tycka om störtande linjer från hörn till hörn men det är inte alltid jag hittar det när jag fotar..

på tal om komposition så kikade jag på denna efter lite efterforskningar på panoramakameror:
http://filmmakeriq.com/lessons/composit ... ct-ratios/

känns som jag bara doppade tårna i många olika pölar men nån poäng kanske blev värd att diskutera vidare på? :D
när jag känner för lite inspiration och allmänt fundera på "vad tycker jag om?" så brukar jag kolla igenom mina favoriter på flickr. en del är sparade där pga rent tekniskt intresse men annars är det en go gryta av godsaker :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Komposition med udda former

Inlägg av johan_lindgren » 3 november 2015, 10:40

Konir skrev:till exempel cirkulära format så som de JoJonas nålögekamera producerar, eller ännu hellre de i stumfilmen Körkarlen(om nom nom).
Skulle jag skjuta med en kamera vars bild blir rund så skulle jag nog fortfarande köra på samma "regler" som förrut dvs tredjedels eller rakt på antar jag... jag vet inte helt säkert då jag sällan tänker i dom vägarna utan ser bara på bilden i sökaren om den ser intressant ut för mig.
"Körkarlen" är jag inte bekant med, fann lite bilder på google, men vet nog inte riktigt vad i komponerandet du refererar till?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar