Våra kameror

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av panna » 8 juli 2014, 10:32

Hej! Mitt första inlägg på forumet. Kul att läsa om alla kameror! En Leica har jag aldrig fotat med, vore intressant att testa nån gång men just nu är det en flex jag är mest sugen på om jag skulle önska mig en ny kamera.

Har fler kameror än jag behöver, även om jag är säker på att en del här har fler! :) Men FE2:an hör till favoriterna. Skickar också med en bild på lite mindre kreddiga prylar, bland annat en knasig kamera vid namn Olympia, som jag tyvärr inte riktigt fick fason på. Har en oframkallad film som kan vara helt blank eller innehålla massor med häftiga dubbelexponeringar och annat.

Har även en Horizon panoramakamera som jag tycker mycket om, även om det inte alltid är helt lätt att fota med den. För den som är intresserad finns en demo här på youtube:

[youtube]a8knbwHbMAI[/youtube]

BildBild



Skickat från min iPad med Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 8 juli 2014, 10:45

välkommen, panna! :)
kul o se dig och dina kameror här. speciellt den där horizon. lite lustigt då jag drömde att jag hittade en trasig sådan inatt!! ah, horizon... it's meant to be... you and me 8-) haha :D

förresten så har jag en liknande optima, 1035, samma fast utan blixt kan man säga. riktigt trevlig kamera faktiskt! den stora sökaren är en fröjd att se igenom~

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av panna » 8 juli 2014, 11:02

Tack! Jag heter egentligen Hanna men har inte hittat nånstans man kan ställa in förnamn :)

Kul med optiman. Har en testrulle i den nu, snubblade över den på Myrorna och fastnade just för den fina sökaren :) Snygg är den också!

Horizonen är väl ingen snapshotkamera direkt men får man till det så kan det bli väldans fint.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Våra kameror

Inlägg av RikardL » 9 juli 2014, 15:54

panna skrev:Tack! Jag heter egentligen Hanna men har inte hittat nånstans man kan ställa in förnamn :)

Kul med optiman. Har en testrulle i den nu, snubblade över den på Myrorna och fastnade just för den fina sökaren :) Snygg är den också!

Horizonen är väl ingen snapshotkamera direkt men får man till det så kan det bli väldans fint.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Välkommen Hanna :)
Horizonen har jag varit sugen på länge nu. Fick upp ögoen för den när jag sökte efter alternativ till widelux (som förresten används flitigt av skådespelaren "the dude" Jeff Bridges http://www.jeffbridges.com/widelux.html)
Kollade på Horizonbilderna på din hemsida, och gillade dem mycket. Har egentligen lovat mig själv att det får vara nog med kameror nu, men det är ju å andra sidan bara ett löfte till mig själv :)

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 13:01

Fick 4 st av min käre far som är gammal stillbildsfotograf.
Har bara bild på en av de för tillfället men här kommer den. En liten minox 35 mb med original case i läder.
bild.JPG
bild.JPG (103.76 KiB) Visad 5859 gånger
Gillar den mycket eftersom den är så liten och ändå snabb plåtad. Det är scale focus så man kan inte stå och hålla på för mycket med den ändå. Skönt nu på sommaren, bara blända 16 så är allt från 2 m till oändligt skarpt :P. Ska få första rullarna nästa vecka från den så då får vi se hur det blir!

De andra tre jag fick är:
Canon f1-n (dock lite slutar problem, inte haft tid att sätta mig in i det)
Yashica lynx 5000e med original case (den verkar fungera men ska kolla om det går att få igång ljusmätaren)
Sist men inte minst en Canon a-1 med tre gluggar: 20 mm 2.8, 50 mm 1.8 och en 100m 3.5.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 11 juli 2014, 15:21

trevligt kit du har, Siompa. redo för det mesta med allt du har :)
den där 20mm har jag haft ett kort tag. fantastisk sak men jag använde den inte nog. säljer av resten av mina canon objektiv nu på tradera faktiskt.
hoppas minoxen håller bra för dig förresten. slutarn på dom verkar lätt börja strula. fantastiska kameror när de funkar :)

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 15:28

jojonas skrev:trevligt kit du har, Siompa. redo för det mesta med allt du har :)
den där 20mm har jag haft ett kort tag. fantastisk sak men jag använde den inte nog. säljer av resten av mina canon objektiv nu på tradera faktiskt.
hoppas minoxen håller bra för dig förresten. slutarn på dom verkar lätt börja strula. fantastiska kameror när de funkar :)
tackar ^^
aa gillar 20mm också, finns en bild i "posta en bild" tråden som är tagen med den. Minoxen verkar funka av allt att döma, får se när jag får tillbaka filmen vad som fastnat :P
vad är det för canon gluggar du säljer där?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 11 juli 2014, 15:37

Siompa skrev:
jojonas skrev:trevligt kit du har, Siompa. redo för det mesta med allt du har :)
den där 20mm har jag haft ett kort tag. fantastisk sak men jag använde den inte nog. säljer av resten av mina canon objektiv nu på tradera faktiskt.
hoppas minoxen håller bra för dig förresten. slutarn på dom verkar lätt börja strula. fantastiska kameror när de funkar :)
tackar ^^
aa gillar 20mm också, finns en bild i "posta en bild" tråden som är tagen med den. Minoxen verkar funka av allt att döma, får se när jag får tillbaka filmen vad som fastnat :P
vad är det för canon gluggar du säljer där?
dessa tre:
Canon 28-55mm f:3,5-4,5 FD
Canon 35mm f:2 FD
Canon 85mm f:1.8 FL

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av Siompa » 11 juli 2014, 15:52

jojonas skrev:
dessa tre:
Canon 28-55mm f:3,5-4,5 FD
Canon 35mm f:2 FD
Canon 85mm f:1.8 FL
Gillar 35 mm men vettefan om det känns motiverat om jag har en 20 och en 50 ändå

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Våra kameror

Inlägg av NiklasG » 12 juli 2014, 17:59

Nyaste tillskottet. Jag kanske skulle ropa: Äntligen! då jag längtat efter att kunna lägga mina händer på en Rolleiflex 2.8
rollei.jpg
Jag hade önskat mig en modell F men dessa tenderar att bli ganska dyra så, för närvarande ;) , nöjer jag mig med en 2.8E. Vilket nöje att använda och otroligt roligt att gå på stan och fota. Jättemånga kommer fram och pratar.

Posta ett svar