Våra kameror

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Våra kameror

Inlägg av jojonas » 4 april 2014, 16:54

Nog tycker jag om att det inte bara är kamerasnack här men ibland kan man behöva snacka av sig om nyinköp eller gamla favoriter :mrgreen:


Här är då min senaste: Fujifilm Klasse W
Denna kamera har jag väntat på att få köpa i två år nu tror jag? Jag ville köpa den ny i japan och nu när jag firade 30 år där så vart det äntligen av!

Den är faktiskt mindre än jag trott och går ned bra i byxfickan. Bilder på kameran själv luras man lite av proportionerna tror jag. Jag lade med två mynt som storleksreferens (äntligen har jag ett 100 yen mynt också som passar perfekt för batteriluckor).
Den har ett överraskande snävt område som den ljusmäter på så det passar som händen i handsken med mitt nyfunni intresse för spot-mätning. Exponeringskompensationsratten är trevlig och jag har använt den mer då den varit så lättillgänglig. En annanfavoritfunktion är att kunna ställa in så den lämnar en flärp av filmen ute vid återspolning så man lättare kan dra ut filmen vid framkallning i mörkrummet.

Ett halft dussin rullar har exponerats genom den så bilder kommer framöver :)
Bilagor
DSC_1639.JPG
DSC_1639.JPG (135.77 KiB) Visad 15581 gånger

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jkarlsson » 4 april 2014, 18:05

Nice! Letar efter en vettig kompakt som kan slinka ner i fickan men det tenderar att dra iväg i pris...
Själv har jag ett 120mm macro planar på väg hem till bladaren. Hade hoppats på att det skulle dyka upp idag men icke...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Våra kameror

Inlägg av RikardL » 7 april 2014, 11:49

Alla fotoforum värda namnet bör ju givetvis ha en sådan här tråd. Bra jojonas :) Grattis till 30 årspresenten får jag också passa på att säga.
Här är en bild på mitt senaste förvärv, en Mamiya 7ii med 80mm objektiv. Jag bara fotat 5 rullar, men än så länge känns den grymt rolig att använda.
gwd_14_696_small.jpg

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Våra kameror

Inlägg av Jönsson » 8 april 2014, 10:56

Jag tar alla på en gång!
Bild
Från höger till vänster, uppifrån och ner.
Adox Golf 1A (ej testad), Unibox (Svensk!, trasig slutare), Fujica Compact 35 (ej testad), Brownie model F (en av de första kamerorna för 120 film. Har tillhört min mormors föräldrar. Fungerar), Zeiss Ikon Nettar (fungerar), Rolleiflex Standard Compur (ej testad men verkar fungera), Holga 120 cfn, Diana, Minolta hi-matic gf (min första kamera), Minolta xg1 (ej testad), Agfa Isola 1, Minolta x-700 (min trotjänare)
Ej i bild - Nikon fm

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Våra kameror

Inlägg av johan_lindgren » 8 april 2014, 15:52

En av mina senaste,

Yashica-B
Bild

Den fungerar inte helt 100 (mekaniskt) ännu, men är en bra bit på spåren att få den i funktion. Kan jag inte använda en kamera så säljer jag den.

Jag gillar att plåta mina kameror, så det kommer nog dyka upp någrastycken här :D
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 8 april 2014, 22:57

aah... det är nånting terapeftiskt(?) med bilder av kameror :D

stefanhellberg
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 april 2014, 23:03

Re: Våra kameror

Inlägg av stefanhellberg » 8 april 2014, 23:24

Gött! Drar alla på en gång. Drömmer just nu också om en 4x5 storformat, Speed Graphic Aero Ektar.
Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 9 april 2014, 13:49

fint uppställt stefan. jag tror vi börjar vara några med klassiska bronicor på forumet, kul!
kul referensbild också... jag hade ingen aning om at contaxen var så stor.

Efvergren
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 mars 2014, 09:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av Efvergren » 10 april 2014, 10:28

Hej,

Det här blir min första post i det här forumet.
Här kommer en bild på min Canon F1n som är den kamera jag tog min senaste bild med (igår).

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Våra kameror

Inlägg av NiklasG » 10 april 2014, 10:39

Efvergren skrev:Hej,
Här kommer en bild på min Canon F1n som är den kamera jag tog min senaste bild med (igår).
Otroligt snygg kamerarem.... Var har du hittat den? Eller har du gjort den själv....

Posta ett svar