Våra kameror

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Våra kameror

Inlägg av Mattias Burling » 16 augusti 2016, 09:32

jojonas skrev: åh, det är så man suktar! trevlig filmblandning :9

hur stor är kameran förresten?
119 x 66 x 33 mm

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Våra kameror

Inlägg av haga » 17 augusti 2016, 20:45

Bild

Min samling Diana-kameror. Gjorde en liten inventering. Som ni ser har jag både en red top och en black top, känner till fyra överlevande exemplar av denna röda, superovanliga kamera. Lomography har gjort kopia på den, men det här är the real deal. ;) 620-format dessutom. Ska avyttra några kameror ur samlingen, så håll utkik på Tradera!
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 18 augusti 2016, 07:32

wow! imponerande samling! Fast jag är rätt nöjd med min (typ 151?) Diana

sara
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 september 2015, 13:13

Re: Våra kameror

Inlägg av sara » 18 augusti 2016, 09:01

haga skrev:Bild

Min samling Diana-kameror. Gjorde en liten inventering. Som ni ser har jag både en red top och en black top, känner till fyra överlevande exemplar av denna röda, superovanliga kamera. Lomography har gjort kopia på den, men det här är the real deal. ;) 620-format dessutom. Ska avyttra några kameror ur samlingen, så håll utkik på Tradera!
Whoa! Coolt! Har ingen Diana ännu, dock ett antal Holgor av olika format.
Flickr: https://www.flickr.com/photos/sarajoelsson/
Instagram: @sjoelssonphotos

Medlem i Analogfotograferna Stockholm

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av vicnor » 21 augusti 2016, 17:49

Mattias Burling skrev:
haga skrev: Grattis! Contax T2 är lite av en drömkompakt för mig. Har suktat efter en 3-4 år nu...

Är det nån större skillnad mellan Fuji Superia 1600 och Fuji Natura?
Tror det är samma. Men Natura var bra mycket billigare.
På tal om Natura 1600, av vad jag har förstått är det en annan film.

A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Våra kameror

Inlägg av haga » 22 augusti 2016, 16:17

vicnor skrev:
Mattias Burling skrev:
haga skrev: Grattis! Contax T2 är lite av en drömkompakt för mig. Har suktat efter en 3-4 år nu...

Är det nån större skillnad mellan Fuji Superia 1600 och Fuji Natura?
Tror det är samma. Men Natura var bra mycket billigare.
På tal om Natura 1600, av vad jag har förstått är det en annan film.

A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
Ser bra ut! Tack för länken till videon. Portra 400, pressad 2 eller 3 steg, kanske är ett annat alternativ. Har sett väldigt fina resultat på bl a flickr.
Min bländaröppning är större än din.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Våra kameror

Inlägg av haga » 22 augusti 2016, 16:37

sara skrev:
haga skrev:Bild

Min samling Diana-kameror. Gjorde en liten inventering. Som ni ser har jag både en red top och en black top, känner till fyra överlevande exemplar av denna röda, superovanliga kamera. Lomography har gjort kopia på den, men det här är the real deal. ;) 620-format dessutom. Ska avyttra några kameror ur samlingen, så håll utkik på Tradera!
Whoa! Coolt! Har ingen Diana ännu, dock ett antal Holgor av olika format.
Holga är ju lite mer av, om inte plastkamerornas Rolls-Royce, så är det i alla fall en välutrustad Volvo, med sina stora 6x6-negativ och relativt skarpa lins, i alla fall om man jämför med merparten av dessa Diana-inkarnationer.

Det som jag tycker är roligt med Diana-kamerorna är att de är så olika. Alla har sina egenheter, väldigt olika linser, en del är skarpa i mitten och andra är oskarpa i mitten och skarpa utåt kanterna, alla vinjetterar olika och har olika slutartider. Dessutom verkar det som att filmmasken (heter det så?) verkar vara utskuren för hand, vilket gör att varenda Diana har sitt eget fingeravtryck, man kan således se direkt på negativet vilken kamera man använt.
jojonas skrev:wow! imponerande samling! Fast jag är rätt nöjd med min (typ 151?) Diana
Diana typ 151 är väl om jag kommer ihåg rätt den vanligaste typen, också den mest pålitliga. Tro det eller ej men jag har aldrig ägt någon Diana i originalutförande, alltså en Diana som heter Diana. Detta är bara kloner/varianter med andra namn och 'Diana F' (med tillhörande blixt).
Min bländaröppning är större än din.

Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Våra kameror

Inlägg av Mattias Burling » 28 augusti 2016, 23:01

Köpte en EOS3
Helt oanvänd, fick nöjet att ta av plasten.

Testade först en rulle Fomapan200

Bild

Sen Ektar100

Bild

Bild

Mycket nöjd med köpet.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av monotux » 29 augusti 2016, 07:02

Oj, najs! Jag köpte en knappt använd nikon f100 för några år sedan, den luktade ny. Numera luktar den inte så nytt, har gått säkert 100-150 rullar nu .

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av luminousoctaves » 29 augusti 2016, 08:12

Jag har funderat på att skaffa en analog Canon EOS 1v då jag har en hel del fina gluggar till mitt digitala Canon-hus.
Är det någon som har stött på kompatibilitetsproblem mellan äldre analoga EOS-hus och senare "digitala" EOS-gluggar?

Jag har bland annat en Sigma ART 35mm/1.4 som vore kul att kunna köra analogt, den var jag tvungen att kalibrera med en USB-docka för att skärpan skulle hamna rätt på min digitala 5D mk II. Nu är visserligen digitala sensorer mycket känsligare då det gäller avståndet mellan optik och sensorplan, men ändå.

Har för mig att jag sett någon som visat bildexempel med nyare EOS-gluggar på äldre EOS-hus, några problem som uppstått i skärpa etc?

Posta ett svar