Våra kameror

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av luminousoctaves » 19 september 2016, 07:35

Skulle kunna varit! Men de hade ju dessutom en radda Leicor med svindyra gluggar som jag aldrig skulle ha råd med.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av monotux » 19 september 2016, 08:10

luminousoctaves skrev:Skapligt kompetent line-up mellanformatskameror. Separationsångesten har börjat.
_MG_1690.jpg
Det känns som att jag har motsvarande uppsättning, fast allt i budgetklassen istället. Bronica istället för Hasse, Fuji istället för Makina...

Vill inte erkänna att jag är lite avis! :)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av luminousoctaves » 19 september 2016, 08:17

Troligen ger de för ögat exakt samma resultat. Jag ångrar faktiskt att jag sålde min Yashica Mat-124G till förmån för Rolleiflex 3.5G. Rollein är så snygg och värdefull att jag drar mig för att ta med den ut och fotografera, och det är ju inget vidare då det trots allt är en kamera.


Skickat från min iPad med Tapatalk

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 19 september 2016, 08:49

luminousoctaves skrev:Skapligt kompetent line-up mellanformatskameror. Separationsångesten har börjat.
Bild
hehe när jag ser sådana line ups så påminner det lite om bilsamlare med både porshe, lamborgini och ferrari i samma garage

hur som, häftigt att se sådana definitiva klassiker uppställda på rad :)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av monotux » 19 september 2016, 09:14

Jag hade gärna använt min Rolleiflex mer, men den har så mörk sökare att det inte är kul. Bytte till en annan mattskiva men inte kommit igång än. Dessutom är det Rune Johnssons gamla så vore surt att ha sönder...

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av luminousoctaves » 19 september 2016, 14:11

Hur var Rune Johnsson som fotograf egentligen? Jag har knappt sett något av honom. Känns lite som att han hamnat i Sune Jonssons skugga. För snarlika namn liksom.

För övrigt var jag ute och drog en rulle med Rolleiflexen i förmiddags. Herregud vilken välbyggd kamera. Den klår allt, även Hasselblad.

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Våra kameror

Inlägg av mikael.langer » 30 september 2016, 17:51

Bild

"Råkade" bli med storformatare, en Dayi 4x5 shift camera med Nikkor 65mm f/4. Sneglat på den ett tag och tänkt låna av en kollega för att prova en längre tid. När han plötsligt bestämde sig för att sälja så var det bara att slå till. Bild

Använder det mesta på bilden hyfsat regelbundet. Minst blir det Yashican och Super Ikontan (och XE-1an lol) just nu. Saknas gör min CLE (slutaren hängde sig efter tre rullar buhu, går att fixa med lite tur) och Big Mini F (alltid i jackan/väskan)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posta ett svar