Våra kameror

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Våra kameror

Inlägg av johan_lindgren » 4 november 2015, 09:51

Bjorkman skrev:Som skomakare så fixar ja helt klart eget ;)
Det är samma skinn som ja har på sitsarna på mina köksstolar, om ja inte missminner mig så va de skinnet med från företaget som bl.a gjorde Hasselblads väskor som vi köpte för ett antal år sedan
Det var inte illa! Du har inte möjligen något tips till en annan om man skulle vilja klä om en kamera? Jag tänker på materialval, tjocklek eller kanske materialets behandling exempelvis om det är nått, eller köper man bara det tunnaste skinnet man kan få tag på och kladdar på med karlssons klister? :mrgreen:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Våra kameror

Inlägg av ostenh » 4 november 2015, 19:30

tinfoiljesus skrev: Bara för att bjuda på en kamerabild: min OM-2. [...] Det är verkligen en liten juvel, så smäcker och härlig att använda. [...] Tyvärr har blixtskon gått itu, så jag behöver en ny.
OM-serien har några av dom snyggaste kamerorna tycker jag. Speciellt OM-1 som är liksom mest stilren. Kanske för att jag hade en sån i ungdomen på 70-talet. :)

Vilken typ av blixtsko behöver du? Jag har några liggande.


Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Våra kameror

Inlägg av Bjorkman » 4 november 2015, 21:34

johan_lindgren skrev:
Bjorkman skrev:Som skomakare så fixar ja helt klart eget ;)
Det är samma skinn som ja har på sitsarna på mina köksstolar, om ja inte missminner mig så va de skinnet med från företaget som bl.a gjorde Hasselblads väskor som vi köpte för ett antal år sedan
Det var inte illa! Du har inte möjligen något tips till en annan om man skulle vilja klä om en kamera? Jag tänker på materialval, tjocklek eller kanske materialets behandling exempelvis om det är nått, eller köper man bara det tunnaste skinnet man kan få tag på och kladdar på med karlssons klister? :mrgreen:

Ang. materialet så bör de vara tunt som nämt men det kan även vara till fördel med lite stel pappersliknande känsla, inte det lättaste att få tag i... Men någon bokbindare kan nog ha något. Och i lim väg skulle ja rekommendera kövulfix, jag har sån att sälja men skinn kan det vara värre med.
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av tinfoiljesus » 5 november 2015, 01:06

ostenh skrev:OM-serien har några av dom snyggaste kamerorna tycker jag. Speciellt OM-1 som är liksom mest stilren. Kanske för att jag hade en sån i ungdomen på 70-talet. :)

Vilken typ av blixtsko behöver du? Jag har några liggande.

Det är ju verkligen en härlig kamera. Just OM-1 har jag inte använt men kan tänka mig att det är lika mysigt. Mätaren på min fick spunk idag och underexponerade något gruvligt, och tycktes sedan underexponera lite mindre. Dags för batteribyte antar jag.

Det ska visst vara en type 3 för att få TTL med T20-blixten som jag har. Kolla gärna om du har! :)
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Våra kameror

Inlägg av ostenh » 5 november 2015, 09:09

tinfoiljesus skrev:
Det är ju verkligen en härlig kamera. Just OM-1 har jag inte använt men kan tänka mig att det är lika mysigt. Mätaren på min fick spunk idag och underexponerade något gruvligt, och tycktes sedan underexponera lite mindre. Dags för batteribyte antar jag.

Det ska visst vara en type 3 för att få TTL med T20-blixten som jag har. Kolla gärna om du har! :)
Ska kolla men är inte säker om jag har en typ 3. Håller tummarna för att ett batteribyte fixar mätningen!


jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av jojonas » 5 november 2015, 09:56

felix, om du inte redan kör SR44:or i kameran så är det ett tips för jämnare mätning.

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Våra kameror

Inlägg av ostenh » 5 november 2015, 17:04

jojonas skrev:felix, om du inte redan kör SR44:or i kameran så är det ett tips för jämnare mätning.
Just det, det t.o.m. SKA vara SR44 (silveroxid) i OM2, inte LR44 (alkaliska) enl Olympus rekommendationer. Alkaliska batterier tappar i spänningsnivå i takt med att de förbrukas, vilket leder till mätfel. Allt detta känner du förmodligen till redan. :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av tinfoiljesus » 6 november 2015, 12:24

Jag tog en titt nu, och visst var det LR44... Och de verkade ligga kring 1,2-1,3 volt obelastade, så de åkte i batteriinsamlingen. Har ett vagt minne om att Kjelle inte hade SR44 sist jag skulle shoppa loss på ett tiopack, så jag fick nöja mig. Men då vet jag!

Tills vidare får den ligga tom tillsammans med alla andra (för tillfället) färdigskjutna kameror. Jobbar ju hårt med att minska till bara en laddad svartvitkamera och en färgfilmskamera.

Om någon har en täckplatta till filmframdragningen på undersidan av en OM-2 får de gärna säga till! Jag har winder och plattan följde inte med, så jag kan inte köra utan.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Våra kameror

Inlägg av ostenh » 6 november 2015, 15:54

tinfoiljesus skrev:Om någon har en täckplatta till filmframdragningen på undersidan av en OM-2 får de gärna säga till! Jag har winder och plattan följde inte med, så jag kan inte köra utan.
Dom där plattorna är hårdvaluta. Skulle själv behöva åtminstone en... ;)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Våra kameror

Inlägg av tinfoiljesus » 6 november 2015, 20:30

Ach, typiskt. Undrar om de finns på de billigare OM-modellerna? Får forska lite.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Posta ett svar