Grejen ni älskar att hata

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Grejen ni älskar att hata

Inlägg av tinfoiljesus » 28 augusti 2015, 02:41

Må det vara en film, kamera, fotopapper, mörkrumskemikalie eller tillbehör. Släpp loss!

Jag öppnar med Kodak Tri-X. Fy *"#% för dess krullighet när den torkar. Sedan så upplever jag att den tar mycket längre tid att fixera än HP5+ och APX100 också, vilket gav mig några backjobb i början av karriären. Att den sedan är dyrare i bulkrulle än färdiga kassetter gör det ju än mer kasst. Jag bulkladdar HP5+ för 33 kr/36 exp (då räknar jag in en del av frakten från Maco). Tri-X därifrån UTAN frakt landar ju på 44 kr rullen. För att toppa av det hela så är den inte det minsta lik vad som förr kallades Tri-X, så alla gamla hyllningar gäller en utdöd föredetting. Den faller i ett tråkigt fack mellan HP5+-grit:en och Delta 400/T-Max 400:s fina korn.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av MonkeyShaman » 28 augusti 2015, 03:10

120rullar. :evil:

Att relativt moderna fönsterkameror inte visar när du korsar närfokus gränsen.
Senast redigerad av 1 MonkeyShaman, redigerad totalt 28 gånger.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av jojonas » 28 augusti 2015, 09:47

Kameror som NÄSTAN fungerar. dom kan dra torrskott fine, gå igenom en rulle flera bilder och sen börjar det...


kan för övrigt hålla med om Tri-X. tycker slutresultatet ser fint ut med lagom korn och pressar nice men det är fan inte värt det.
hehe, klagade för victor igår också hur länge det tar och fixera t-max med :P

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av johan_lindgren » 28 augusti 2015, 09:58

Bilden får väl tala för sig själv ;)

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av tinfoiljesus » 28 augusti 2015, 13:33

jojonas skrev:Kameror som NÄSTAN fungerar. dom kan dra torrskott fine, gå igenom en rulle flera bilder och sen börjar det...


kan för övrigt hålla med om Tri-X. tycker slutresultatet ser fint ut med lagom korn och pressar nice men det är fan inte värt det.
hehe, klagade för victor igår också hur länge det tar och fixera t-max med :P
Ååh. Ja! Har haft två olika kameror som börjat käka sprocket holes efter några få bilder. En Optima 200 som bara var arg och en Canon MC som troligtvis dränerade batterierna på 10-12 bilder och sedan började slira?

Jao, absolut inget fel på bilderna Tri-X ger (även om jag kanske föredrar lite mer grit då, men i Rodinal är den fin). Men det jobbigare arbetsflödet, höga priset och möjligheten att stödja Ilford och få en lika bra produkt gör Tri-X till förlorare.

Dagens rant: Patersonspolar i något annat än minimal luftfuktighet. Grr. Under sommaren har jag haft jätteproblem att ladda i mörkrumssäcken, det blir snabbt fuktigt och filmen fastnar. Ni vet den där härliga känslan när det börjar gå lite trögt och kanske rent av gnisslar lite, givetvis innan du ens hunnit med att spola på 2/3 av rullen. Du VET att du är toast, men försöker ändå. Har fått ljustäta badrummet och köra på, vilket var ganska trevligt ändå.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av panna » 28 augusti 2015, 16:38

Jag har varit noggrann nu på sistone med vädring av grejerna efter typ två rullar när jag laddar. Tar lite extra tid när man laddar en femdosa men är värt det! Har iofs ett minitält så det blir kanske lite mindre klibbigt än med säck.

Annars är det kul på framkallningskvällar med fotoklubben när man får fatt i en svettig säck efter att fem andra kämpat tappert med den...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av panna » 28 augusti 2015, 16:43

Annat värmerelaterat bök är när man försöker kyla 30-gradig Xtol till 20 grader med hjälp av 23-gradigt kranvatten (är det varmt länge får jag inte ut kallare i kranen). Efter några såna tillfällen har jag börjat förvara en liten flaska Xtol i kylskåpet sommartid.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av vicnor » 30 augusti 2015, 12:44

Vad mkt käbbel det var om Kodaks finfina Tri-X! Excellenta hudtoner och en väldigt förlåtande emulsion! Tycker att HP5+ har lite för tråkig kontrast, lite för mild. Förvisso har Tri-X förbättrats med åren, men själva essensen finns kvar. Dessutom, Kodak behöver pengarna. Analogvärlden skulle vara mkt tråkigare och fattigare utan Kodak.

Ngt jag ogillar är att Fujifilm planera höja priserna inom kort och ta bort vissa sorter. Det har föranlett mig att beställa en hel drös film från Maco så sent som idag.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av Konir » 1 september 2015, 13:24

Personligen tycker jag illa om Fuji 120-rullar. Jag får dem aldrig att inte bli lika tätt packade som Kodak eller Ilford efter att de exponerats och tagits upp på rullen vilket resulterat i en del oönskade ljusläckor när man plockar ur dem. Sorg.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Grejen ni älskar att hata

Inlägg av tinfoiljesus » 1 september 2015, 21:22

Konir skrev:Personligen tycker jag illa om Fuji 120-rullar. Jag får dem aldrig att inte bli lika tätt packade som Kodak eller Ilford efter att de exponerats och tagits upp på rullen vilket resulterat i en del oönskade ljusläckor när man plockar ur dem. Sorg.
Nu har jag inte pangat så mycket Fuji men har du testat att använda en Fujispole som take up också? En del har problem om de kör olika märken.

Dagens minirant: Fuji Superia 400. Det är inte en dålig film, men jag tycker att den skiftar mot magenta väldigt lätt. Jämfört med Superia 200, 800 och 1600 är det en definitiv skillnad. 800 är nog min favorit-Fuji. Billig för sin hastighet och krispig. Den eller 1600 i 120 hade varit underbart.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Posta ett svar