Favoritfilmen (färg)?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av vicnor » 18 maj 2015, 09:37

Jag tycker att man ser mkt svartvit film här i tråden, så jag undrar vilken er favoritfärgfilm är (och på resp format!).

En anledning till att jag frågar är att jag slogs av att Fujifilm Pro 160NS bara finns på mellanformat och som bladfilm, och Pro 400H finns bara som småbild- och mellanformat. Dessutom slog det mig att en kompis som fotar mkt med färgfilm helst använder Portra 400 på småbild, men Portra 160 på mellanformat.

Min tes är att faktorer som pris (långsammare film är billigare), att man är committad till färre bildrutor (mindre upplevt behov av flexibilitet), större krav på skärpa (mindre korn i långsammare film. kanske har man stativmed sig?) osv, gör att man väljer en långsammare film för större bildformat och typ tvärt om när man har fotar med småbildskamera.

Vad säger ni? Vilken är er favoritfilm på respektive format?

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av haga » 18 maj 2015, 18:40

När det gäller negativ färgfilm så stöder jag Kodak eftersom det i mina ögon är det enda bolag som visat att de satsar och vill vara kvar i branschen. Jag får känslan av att Fuji drar sig tillbaka mer och mer när det gäller negativ färgfilm för professionellt bruk. Fuji Reala 100 och Fuji Pro 800Z, för att nämna två fina filmer, har ju slutat tillverkas. Även vissa andra filmer har under senare tid upphört i vissa format.

Använder mig, som du säger, generellt av snabbare film ISO 400 (och 800) när jag fotograferar småbild, och något långsammare film när jag fotograferar mellanformat. Småbild använder jag inomhus, till gatufoto, snapshots av rörliga motiv osv. Mellanformat, eftersom utrustningen är klumpigare (förutom möjligen Holga och Diana), använder jag mer till porträtt och naturfoto osv.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av vicnor » 18 maj 2015, 20:04

haga skrev:När det gäller negativ färgfilm så stöder jag Kodak eftersom det i mina ögon är det enda bolag som visat att de satsar och vill vara kvar i branschen. Jag får känslan av att Fuji drar sig tillbaka mer och mer när det gäller negativ färgfilm för professionellt bruk. Fuji Reala 100 och Fuji Pro 800Z, för att nämna två fina filmer, har ju slutat tillverkas. Även vissa andra filmer har under senare tid upphört i vissa format.
Du har nog rätt där! Vi får inte glömma att Kodak vidarutvecklade Portran för inte så länge sen.

Det verkar som jag har korn på något eftersom du bekräftar det jag anat! Fotar tyvärr extremt lite färg, men kanske blir det mer? En av de som undervisar på fotoklubben vill att vi köper in C41-kemi.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av jojonas » 18 maj 2015, 20:41

oj... vet inte om jag har någon favorit. jag har mest skoj och provar olika fortfarande nya hela tiden.

måste säga att jag inte blivit lika förtrollad som vissa andra av dom nya portrafilmerna. 400 känns lite platt och 160 ger naturliga fina färger men inte som.. mer.

dom färgneg som jag varit mest nöjd med är olika VC varianter på gamla portran eller Kodaks Profoto XL i mellanformat.
jag har två rullar fuji pro 160ns som jag ser fram att prova samt en rulle ektar som sitter i min mamiya m645 1000s.

för 34mm har jag varit rätt nöjd med fujifilm superia :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av RikardL » 31 maj 2015, 19:48

Jag är mycket nöjd med portra 400. Lite sugen på att testa en riktigt grovkornig film dock :)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av monotux » 31 maj 2015, 22:02

Jag har mest skjutit skitfi...Fuji Superia i 100, 200, 400 & 800, småbild. Några rullar Porta 160VC i mellanformat...men jag vet inte. Det är för mycket besvär i förhållande till vad man får ut (färgbalansera, skanna...) för att jag ska gilla färgfilm. Då skjuter jag hellre digitalt där jag har en helt annan kontroll och smidighet.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av jojonas » 1 juni 2015, 19:25

gillar hur den här killen fotar samma motiv med en massa olika filmer
https://www.flickr.com/photos/eyetwist/ ... 4545022447 -pick your favorite! :D
RikardL skrev:Jag är mycket nöjd med portra 400. Lite sugen på att testa en riktigt grovkornig film dock :)
jag tyckte jag såg johan här på forumet fick tag i en del gammal färgfilm. det är nog ett sätt att få färgkorn ;)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av NiklasG » 26 juni 2015, 17:47

De gånger jag fotar färg så är det uteslutande Portra. Färgen man kan få ut ur dem är helt enastående i mitt tycke. Fuji har jag aldrig kommit överens med, färgmässigt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av jojonas » 3 juli 2015, 15:19

tyckte den här sidan var lite kul att bläddra igenom. mycket billigare filmsorter om man är intresserad av sånt
http://curatingcuteness.com/2013/05/35mm-film-guide/

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Favoritfilmen (färg)?

Inlägg av vicnor » 3 juli 2015, 22:49

jojonas skrev:tyckte den här sidan var lite kul att bläddra igenom. mycket billigare filmsorter om man är intresserad av sånt
http://curatingcuteness.com/2013/05/35mm-film-guide/
Jag är trollbunden! Mycket bra länk!

Posta ett svar