IR fotografering

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: IR fotografering

Inlägg av NiklasG » 27 maj 2015, 11:59

jojonas skrev:fick inte riktigt till min. verkar som det behövs mer exponering än vad jag trodde. solen låg rätt så lågt också när jag fotade så det kan ha gjort sitt med.
Jag antar att du har rätt i att det behövs rejält med mer i exponering och därmed en rejäl minskning i framkallning. Jag ska ta och pröva någon gång, nu när jag har ett ir filter. :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: IR fotografering

Inlägg av NiklasG » 27 maj 2015, 12:04

vicnor skrev:Hade inte ngn aning om att IR krävde så mkt ljus/värme. Men låt mig också kommentera om något helt annat än exponeringen! ;)
I och med att det inte finns några riktigt kraftiga ir filmer längre (med känslighet på 800 nm och mer) efter att efke gått i konkurs och Kodak lagt ner tillverkningen av sin så får man själv skapa effekten genom ökad exponering. Vad jag förstått så kunde man få en kraftig ir effekt med ett vanligt rödfilter och någorlunda normal exponering med de kraftigare filmerna.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: IR fotografering

Inlägg av jojonas » 27 maj 2015, 19:37

vicnor skrev: Sjukt fräck komposition med staketet och handsken. Väldigt mycket 70-tals thrillervibbar! Gillart!
haha och läderpaj till råga på allt. jag kanske ska göra en detektivserie i bildform? ;) fast nu är det väl varmt för pajen iaf :P
NiklasG skrev:
jojonas skrev:fick inte riktigt till min. verkar som det behövs mer exponering än vad jag trodde. solen låg rätt så lågt också när jag fotade så det kan ha gjort sitt med.
Jag antar att du har rätt i att det behövs rejält med mer i exponering och därmed en rejäl minskning i framkallning. Jag ska ta och pröva någon gång, nu när jag har ett ir filter. :)
ja, nån annan hade faktiskt fått till hyffsade IR-bilder med filmen. en polare gissade att fomas ökända reciprocitetsavvikelse spelade in lite i mina resultat

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: IR fotografering

Inlägg av johan_lindgren » 27 maj 2015, 21:50

Framkallade en rulle av Rollei's Infrared -film häromdan, här är ett par av dem :-)
Har kört med cokins ir filter.

Bild
Yashica-Mat
f/22 1sek

Bild
Yashica-Mat
f/4 1/60s
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: IR fotografering

Inlägg av NiklasG » 29 maj 2015, 09:58

johan_lindgren skrev:Framkallade en rulle av Rollei's Infrared -film häromdan, här är ett par av dem :-)
Har kört med cokins ir filter.
Bild 2 var supercool!

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: IR fotografering

Inlägg av johan_lindgren » 29 maj 2015, 21:51

NiklasG skrev:Bild 2 var supercool!

Tackar! Jag tyckte dom båda såg väldigt photoshoppade ut själv, som om man pushat fram himlen på 1'a bilden och lagt på grov vignettering på 2'a bilden, men dom är så gott som rakt från scannern! :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: IR fotografering

Inlägg av Konir » 16 juli 2015, 01:20

I och med att det inte finns några riktigt kraftiga ir filmer längre (med känslighet på 800 nm och mer) efter att efke gått i konkurs och Kodak lagt ner tillverkningen av sin så får man själv skapa effekten genom ökad exponering. Vad jag förstått så kunde man få en kraftig ir effekt med ett vanligt rödfilter och någorlunda normal exponering med de kraftigare filmerna.
Innebär detta att mitt 830 nm filter enbart går att nyttja i den digitala världen då? :|
Ny här förresten. Hej! :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: IR fotografering

Inlägg av jojonas » 16 juli 2015, 23:05

nåt sånt konir. fast efkefilm går hyffsat att få tag i fortfarande vad jag hör.

välkommen förresten! skriv gärna nån rad i introduktionstråden :)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: IR fotografering

Inlägg av Konir » 16 juli 2015, 23:12

Rackarns, får gå på lite jakt och hoppas på det bästa helt enkelt. Vore kul om filtret kom till användning, det gör sig inte väl som prydnad.

Är det 720 nm som är aktuellt nu då?

Will do, ska bara få någon minut till övers. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: IR fotografering

Inlägg av jojonas » 16 juli 2015, 23:19

jepp, med 720nm så kommer du långt. både de mer känsliga emulsionerna samt dom som just toppar över 730 eller så. trafikkamera-film ofta till exempel (survelliance var det?)

Posta ett svar