Våra mörkrum

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Våra mörkrum

Inlägg av jojonas » 22 mars 2014, 19:18

Fasta lokaler eller toaletter med förstoringsapparater som riggas upp och ned... låt oss se!

Jag är inhyst i Fotoklubb Prismas lokaler på Hisingen, Göteborg. http://fkprisma.wordpress.com/
Jag var ordförande och mörkrumsansvarig tills just nyligen då jag vill försöka få mer tid för mörkrumsarbete.

Här är en bild som Fabricio på klubben har tagit. Det syns inte riktigt men vi hör närmast kameran en Durst Laborator 1200 som tar upp till mindre storformat, sen en Durst M601 för mellanformat och sist en Leitz Focomat v35 för 135-film.

Vi kör enbart med paterondosor och vi har gemensam kemi för basbehoven. Längst in i hörnet till höger (bakom Fabricio) så har vi våran skölj och den går ut till samlingslokalen så man kan plocka upp printar och sätta dom i rack för torkning eller i maskinen för att platta till printarna (vad den nu kallades).
Bilagor
(c) Fabricio Gatica
(c) Fabricio Gatica
mörkrummet-fkprisma-fabricio-gatica.jpg (60.97 KiB) Visad 13516 gånger
Senast redigerad av 1 jojonas, redigerad totalt 7 gånger.
Anledning: laddade upp bild på nytt

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av jkarlsson » 22 mars 2014, 19:28

Får gå förbi klubbens mörkrum en dag och ta en bild. Är relativt nyinrett i en gammal konsumbutiks källare :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Våra mörkrum

Inlägg av NiklasG » 23 mars 2014, 09:44

Kul idé. Lägger upp en egen bild lite senare. Blir lite avis på eran möjlighet till storformat... :-)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Våra mörkrum

Inlägg av NiklasG » 23 mars 2014, 09:53

Här kommer två bilder på "mitt" mörkrum. Det drivs av fotoklubben Fornby http://www.fornby.nu utanför Borlänge och har väl sett aktivare dagar än dessa då i stort sett endast jag brukar komma in med jämna mellanrum. Vi har, om jag minns rätt, 14 förstoringsapparater varav 3 kan ta negativ upp till 6X9, 1 DeValt och 2 Durst Laborator 900. De övriga apparaterna består av 4 Leitz och resten är enklare Durst som jag inte kommer ihåg beteckningen på.

Bilderna är tagna med Nikon F3 med nikkor 24mm och laddad med TriX vilken framkallades i D76 1+1

Bakom mig i andra bilden är ljusslussen ut till en korridor med plats för filmframkallning.

För priset av 700kr/år får man använda lokalerna hur mycket man vill och då ingår kemikalier: framkallare, stopp, fix, HCA och vätmedel. Just nu är det TMax för film och Ilford Multigrade för papper, men vi letar efter alternativ och mina funderingar angående det kommer att dyka upp i en annan tråd inom kort.
Bilagor
droom2.jpg
Droom1.jpg

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av jkarlsson » 23 mars 2014, 11:38

Herrejävlar, där snackar vi utrymme! :D Kul att det ändå har fått finnas kvar. Har det varit någon form av utbildningsverksamhet med tanke på storleken på lokal?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Våra mörkrum

Inlägg av NiklasG » 23 mars 2014, 11:57

Jodu, här finns det plats... Tyvärr så är jag nästan ensam därnere nuförtiden. Lokalerna ligger i källaren till en folkhögskola och det förekommer lite undervisning där, även idag. Som tur är så har styrelsen för fotoklubben bestämt att mörkrummet får vara kvar så länge det finns kemikalier att köpa. Själv skulle jag nästan vilja K märka lokalerna. Ett problem finns dock på himlen och det är att Landstinget som äger lokalerna och driver folkhögskolan vill grönflagga hela verksamheten och för oss betyder det att vi har vissa restriktioner på vilka kemikalier vi kan använda...

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av jojonas » 23 mars 2014, 14:48

gillar utrymmet!
ser ut som ni har en smidig liten papptork till vänster i andra bilden?

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Våra mörkrum

Inlägg av NiklasG » 23 mars 2014, 19:16

Det är en liten pappersskölj, torken är på andra sidan väggen till höger på samma bild. Där har vi reproställning, planpressar och en studion med blixtar och bakgrunder.

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Våra mörkrum

Inlägg av ShimmeringGrains » 4 april 2014, 22:36

Okej, nu ska vi se om det här funkar...
Några bilder på mitt mörkrum, alldeles nybyggt, och i efterhand, rätt så litet... Men härligt att ha ett eget...
Dry side.jpg
Bilagor
Wet side 1.jpg
Wet side 1.jpg (181.8 KiB) Visad 14995 gånger
Wet side 2.JPG
Wet side 2.JPG (138.48 KiB) Visad 14995 gånger
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Våra mörkrum

Inlägg av kokoskorpen » 4 april 2014, 23:44

Gud så lyxigt. När jag blir stor ska jag också ha ett mörkrum.

Posta ett svar