Posta era fynd

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av luminousoctaves » 10 december 2015, 20:19

Kul! Återupplivar gärna den här tråden, kamerafynd är det man lever för. :)

Genom åren har det blivit en del. Några jag minns på rak arm:

1. En äldre gubbe jag brukade småsnacka med på en lokal loppis tipsade om att han hade en hög gamla Olympus OM-prylar hemma (jag hade en OM-1:a runt halsen) som han ville bli av med. Jag hängde med hem och fick köpa en skokartong med grejor för några hundringar. Bland innehållet fanns en supervidvinkel, Olympus OM-Zuiko 18mm f/3.5... värdet ligger på mellan 5.000 - 8.000 beroende på skick.
Jag hade ärligt talat ingen aning om värdet där och då och fick en chock när jag kom hem och kollade ebay. Den är sjukt rare och extremt populär då den i princip saknar distortion. Har fortfarande kvar den!

2. ...Jag var helt med på noterna när jag klev in på en annan loppis, flera år senare, och fann en intressant kompaktkamera i lådan "10 kronor". En Contax T2. I nyskick. Yay!! Problemet var att jag inte hade en spänn på mig. Jag fick paniklåna en tia av min kompis som stod utanför och åt en varmkorv... Ni kan ju räkna ut att han har "klejmat" den där kameran i efterhand ett antal gånger. Contaxen såldes för 2.400 kronor några månader senare. En nätt vinst på 240 gånger pengarna. Svårslaget.

3. Jag satte ut en annons i en lokaltidning. "Köpes: gamla kameror". Jag fick svar från en kvinna som ville bli av med en jäkla massa bråte som hennes pappa, notorisk kamerasamlare, hade lämnat efter sig. ”Du får rubbet för 1000 kr”. Jag åkte dit, och kom hem med 89 kameror... för 1000 kr... det är drygt 10 kr /st. Okej, det mesta var ren skit. Men i högen av skräp hittade jag bland annat en Mamiya C220 med två gluggar samt en Robot Royal 36. Jag gick plus med andra ord.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av tinfoiljesus » 10 december 2015, 21:16

Några fynd eller åtminstonde bra priser har det blivit för mig med!

1) En Olympus OM 50/1.4 i perfekt skick för 200 kr på Myrorna

2) En kille på Fotosidan sålde en massa Canon FD-grejer och jag tog hela kitet för 5000 kr. En Canon New F1, Canon T90, Speedlite 300TL, Canon nFD 24/2, Canon nFD 35/2, Canon nFD L 85/1.2 (bara den värd runt 4000), Canon nFD 85/1.8, Canon nFD 100/4 Macro, mellanring FD50 och en Canon nFD 200/2.8.

3) Var och köpte lite fotopapper av en blocketmänniska en gång och hon nämnde att de hon delade studio med hade en del film att sälja. 10 kronor rullen kylförvarat och utgånget för 10-15 år sedan. Inte världens mest säkra affär, men jag slog till. Runt 80 rullar färgfilm i 120, hälften Ektachrome. Och så ett gäng lådor bladfilm, Ektachrome och Plus-X. Kanske 80 blad dia och 50 Plus-X. Tror jag gav runt tusenlappen för alles. Testandet har gått långsamt, har fortfarande bara bränt av lite Ektachrome 400X och EPP 100. 400:an är lite svag i svärtan men duger att scanna. 100:an är fin!

4) Som en del i en lite dyr Olympus XA-affär fick jag även köpa film för 250 kr. Det var 61 meter perfekt Ektachrome 100S, 122 meter Kodak diadupliceringsfilm, 20 rullar Kodak EDUPE, 20 rullar Fuji Press 800 och säkert något mer... Hehe.

5) Nöjd med Leicaköpet också. 2000 kr för en Leica IIIf med Elmar 50/2.8, båda i bra skick. Slutaren går på alla tider, mätsökaren är topp och det är bara småskavanker på kameran. Elmaren är fin men liiite olja på bländaren. Bara Elmaren verkar värd bortåt 1500-2000 kr en bra dag. Woho!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Posta era fynd

Inlägg av Konir » 12 december 2015, 20:28

Shit vad mycket film folk kommer över. Vill också ha en anledning att skaffa en filmfrys. ><

Rotade runt i garaget och hittade en oöppnad förpackning ID-11. I och med att det är en tvåkomponentslösning som är ordentligt försluten tror jag att den borde klarat sig fint, pulvret har inte klumpat sig av fukt eller så. Någon som har erfarenhet av denna framkallare?

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av jkarlsson » 12 december 2015, 22:47

Har egentligen fullständigt köpstopp men smög iväg ett bud på en hög med framkallningsdosor i rostfritt + spiraler till dessa för ett par veckor sedan och vann auktionen. Funderat på att gå över till dessa då de är lite snålare i kemiåtgång men fan vet om jag kommer palla med att lära om laddningen. Åkte iaf och hämtade på vägen hem från jobbet från en mycket trevlig man från Litauen. Han skickade även med en rätt rejäl lunta med gamla papper från sovjet. Oklar status på de ännu men ändå jäkla spännande att testa.
12106720_1640265166222190_6261381379652754795_n.jpg
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Posta era fynd

Inlägg av Konir » 12 december 2015, 23:27

Wow! :o

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta era fynd

Inlägg av johan_lindgren » 13 december 2015, 03:11

jkarlsson skrev:... Han skickade även med en rätt rejäl lunta med gamla papper från sovjet. Oklar status på de ännu men ändå jäkla spännande att testa.
I värsta fall så kanske det går att lith'a iallafall :D
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av vicnor » 13 december 2015, 11:55

Vilka kap folk har gjort! Vilka fynd har jag själv gjort? De är inte lika imponerande men de tåls väl att nämnas.

1. En tjomme gav bort en fullt fungerande Pentax MV med 50/2, Makinon 135/2.8, manualer och blixt - för att han stoppat in batteriet bakochfram. Allt i princip nyskick. Sålde det för ca 500 kr.

2. 5 rullar Fujifilm Acros (135) för 65 kr/st på Brunos. Jag vet inte om det var tryckfelsnisse som varit framme, men strax efter att jag hämtade ut rullarna i Sthlm i somras så kostade de 95 kr/st. När jag beställer dem från Maco så kostar de ca 75 kr/st om man slår ut frakten. Mycket trevlig film, även om jag hellre vill använda TMAX 100 för landskap pga priset.

3. Nikon FE (krom) i nyskickt och utan skavanker för 300 kr. Kanske ingen kamera man blir direkt upphetsad över, men de går för det dubbla på ebay. Den fungerar som backup till min F3:a och som turistkamera.

4. Carl Zeiss Jena Sonnar 2.8/180 för Pentacon Six, 1000 kr (inkl frakt). Det var en märklig annons på tyska ebay, och bilderna på objektivet var inte de bästa. Fullt fungerande och i bra skickt för att vara 40 år gammalt. Har sett dem gå för 2-3000 kr.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av jojonas » 14 december 2015, 07:39

Konir skrev:Shit vad mycket film folk kommer över. Vill också ha en anledning att skaffa en filmfrys. ><

Rotade runt i garaget och hittade en oöppnad förpackning ID-11. I och med att det är en tvåkomponentslösning som är ordentligt försluten tror jag att den borde klarat sig fint, pulvret har inte klumpat sig av fukt eller så. Någon som har erfarenhet av denna framkallare?
det ska va nemas problemas så kör på bara :) blanda i varmt vatten (hellst uppvärmt kallt vatten I guess) så det löser upp sig lättare om det skulle vara nån klump ändå.

jag har använt kodaks motsvarande, D-76, från riktigt gamla förpackningar (gamla rostiga burkar och annat haha) och de har fungerat klockers.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Posta era fynd

Inlägg av Konir » 14 december 2015, 09:17

jojonas skrev:jag har använt kodaks motsvarande, D-76, från riktigt gamla förpackningar (gamla rostiga burkar och annat haha) och de har fungerat klockers.
Låter lovande. ^^

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta era fynd

Inlägg av monotux » 14 december 2015, 09:25

Jag sprang på ett mörkrum på en bakluckeloppis för några år sedan, där en ordentlig uppsättning ståltankar såldes av. Jag köpte två tankar, en för 2x135 och en för 4x135 plus spiraler för att fylla båda för...var det 50 kr?

Jag har dock fått betala för detta i efterhand, jag lär mig aldrig hur man laddar småbild i dessa hållare...

Posta ett svar