Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 9 mars 2016, 15:36

tinfoiljesus skrev:Det var ett väldigt häftigt perspektiv, mycket djup i bilden. Gillart, och tonaliteten tilltalar också. Jag vet att du är noggrann i mörkrummet, och det kommer till sin rätt med så pass knepiga negativ. Kudos!

Ps: Jag tror också på vätmedel. Händer mig ibland men brukar inte påverkar framkallningen nämnvärt vad jag kan se. Men agitering kan bli svårt.
Tack! 35 mm är fint. Lånade ut min älskade 50 mm i nästan ett år till en kompis och blev kompis med 35 mm under tiden. Nu är femtian tillbaka så jag planerar ha kul med den igen.

Jag upptäckte väldigt nyligen hur mycket vätmedel 5 ml är, jag har använt kanske 1-2 ml per liter vatten och ändå fått torkfläckar. Nu när jag börjat använda 5 ml (som manualen säger...) har jag inte haft problem med torkfläckar. Mystiskt. :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 10 mars 2016, 12:21

monotux skrev:Jag upptäckte väldigt nyligen hur mycket vätmedel 5 ml är, jag har använt kanske 1-2 ml per liter vatten och ändå fått torkfläckar. Nu när jag börjat använda 5 ml (som manualen säger...) har jag inte haft problem med torkfläckar. Mystiskt. :)
Oj såpass! Själv har jag gått ner i mängd :-) jag har iofs gått över till Yes, men från att ha skvätt i några droppar Yes i dosan så tar jag numera bara en knapp droppe på fingrarna, gnuggar lite med fingrarna och doppar sedan i dosan. Jag märkte att när man droppade Yes i dosan så föll bara dropparna till botten, sen när man började agitera lite så exploderade det nästan, men hela poängen är att döda ytspänningen, så detta räckte mer än nog om jag bara "pajjade" droppen innan den hamnade i dosan :roll: ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 10 mars 2016, 13:33

johan_lindgren skrev:
monotux skrev:Jag upptäckte väldigt nyligen hur mycket vätmedel 5 ml är, jag har använt kanske 1-2 ml per liter vatten och ändå fått torkfläckar. Nu när jag börjat använda 5 ml (som manualen säger...) har jag inte haft problem med torkfläckar. Mystiskt. :)
Oj såpass! Själv har jag gått ner i mängd :-) jag har iofs gått över till Yes, men från att ha skvätt i några droppar Yes i dosan så tar jag numera bara en knapp droppe på fingrarna, gnuggar lite med fingrarna och doppar sedan i dosan. Jag märkte att när man droppade Yes i dosan så föll bara dropparna till botten, sen när man började agitera lite så exploderade det nästan, men hela poängen är att döda ytspänningen, så detta räckte mer än nog om jag bara "pajjade" droppen innan den hamnade i dosan :roll: ;)
Själv har jag investerat i ett gäng engångspipetter från Panduro. Även om det kanske är +/- 20% (grav uppskattning) av vad som står på skalan så får man iaf samma mängd varje gång :) Jag har kört samma pipette ett tag nu till Mirasol, men sköljer ur pipetten noga efter att jag använt den.

Har också kört Yes ett tag, men tyckte det var svårt att hitta en vettig balans mellan för mycket och för lite. Antingen var det skumexplosion eller så var det knappt ngt skum alls. En droppe till 500 ml ljummet vatten var i regel för mkt (vill jag minnas), i synnerhet om man sen ska invertera tanken i en minut eller två. Agepon är i princip glorifierat Yes. Mirasol rekommenderas varmt. En väl spenderad 100-lapp i kampen mot vattenfläckar och dammkorn.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 11 mars 2016, 10:04

bra tips om pipetterna där viktor. jag gissar att de inte kostade skjortan heller? panduro har funnits ett tag i umeå nu, man kanske borde gå in o kika på sortimentet...

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 11 mars 2016, 18:18

jojonas skrev:bra tips om pipetterna där viktor. jag gissar att de inte kostade skjortan heller? panduro har funnits ett tag i umeå nu, man kanske borde gå in o kika på sortimentet...
34 kr för ett 5-pack. Markerade från 0,5ml till 3,0ml. Skulle inte ta skalan på allt för stort allvar då jag inte har kontrollmätt dem. Men mellan tummen och pekfingret så verkar skalan hyffsat rimlig.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 13 mars 2016, 13:32

Bild
EXIF: Nikon F3HP med CZJ Biometar 2.8/120. f/2.8, 1/60s. TMX framkallad i D76 (1:1).

Mer adapterfotografi! Tog denna i öppen skugga med relativt mycket infallande diffunderat ljus (LV 9). I vanliga fall (typ 400TX) så hade det inte varit ngt problem, men TMX verkar behöva generöst med kontrastrikt ljus för att glänsa.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 13 mars 2016, 17:03

härlig bild! ser ut som ett sånt där äventyrarporträtt till en bok eller nåt. "how to survive in the wilderness" :D

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 13 mars 2016, 19:13

jojonas skrev:härlig bild! ser ut som ett sånt där äventyrarporträtt till en bok eller nåt. "how to survive in the wilderness" :D
Hahaha! tack tack :D Jo, karln är ju ändå från de småländska skogarna. Så den gissningen är väl inte helt åt pepparn!

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Bjorkman » 19 mars 2016, 09:54

Bild

Bidrar med en bild jag tog i höstas i Falun på Street Food marknaden som var på besök.
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 19 mars 2016, 20:47

det är härligt med foodtrucks! finns för lite sånt i sverige.. vad hände med saluföring via lucka också förresten? hade funkat bra nu när jag tutar runt med barnvagn :D

Posta ett svar