Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av kokoskorpen » 29 mars 2014, 11:14

En bild från Vindö Bygg (som jag tycker är ett snyggt ställe).
Bild
Skumt, bilden blir beskuren i min webläsare..

Mamiya 7
65mm/4
Portra 400
Epson V500

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av RikardL » 29 mars 2014, 12:29

kokoskorpen skrev: Jäkligt coolt hårt ljus i den där bilden. Vet inte om det är bilden som luras, men hon ser ut som en simmare.
Tack. Haha, ja det gör hon faktiskt, men jag tror mest det är tröjan hon har som gör henne extra bredaxlad :)
kokoskorpen skrev:En bild från Vindö Bygg (som jag tycker är ett snyggt ställe).
Skumt, bilden blir beskuren i min webläsare.
Ja det var satt en max bredd i css:en som gjorde att bilder bredare än 700px beskars. Jag har fixat så att de skalas ner, ifall de är större. För att det ska märkas kanske du måste refresha.

Riktigt fin bild förresten. Första färgbilden på forumet :)


Jag bidrar med en bild på min gode vän, och skidfixare, Dani. Okay Shop, Engelberg.

Bild

Nikon FM2
Nikon 28mm 2.0 ai-s
Kodak Tri-X på 800
Rodinal, 20 grader, 17min
Scannad på Epson 4490

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av NiklasG » 31 mars 2014, 08:30

Tri X och Rodinal är en riktig hit alltså. Det blir nog den kombon som jag kör med i sommar.... :)

Den här bilden tog jag för några år sedan på en midsommarafton på väg till ett firande. Vi hade hoppat ur bilen och min äldsta dotter ser med nervös spänning på firandet, medan jag sprang fram och tog en exponering. Jag kallar bilden "utanförskap" för det var det jag kände när jag såg scenen framför mig. Bilden är beskuren i mörkrummet och det som retar mig nu i efterhand är att jag inte tänkte på att ta bot den störande grenen som sticker fram uppe i högra hörnet.... Och nu finns inte det här papperet kvar :evil:

Nikon Fm3A
Nikkor 28/2.8 Ai
Plus X
D76 1+1

Fujimoto G70 med kondensorljus
EL-Nikkor 50/2.8
Exponerat: 20s på f/5.6
Papper: Adox Nuance Normal (Efke K888)
Framkallad i Ilord mg i 5 min
Tonad i Selenium 1:10 i ca 1 min
Bilagor
utanförskap.jpg

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av RikardL » 31 mars 2014, 16:31

Gör det NiklasG :) Personligen gillar jag Tri-X och Rodinal mycket. Rodinalen står sig ju rätt länge och det är dessutom billigt (i alla fall när man mest kör 1:50 eller mer utspädning). Sedan scannar jag mina bilder, och förminskar dem innan jag postar på nätet. Det är möjligt att det ser annorlunda ut när man kopierar på riktigt.

Gärdsgården som "stänger ute" henne från firandet, tillsammans med perspektivet skapar en stämning som rimmar mycket bra med titeln "Utanförskap". Jag störde mig faktiskt inte alls på fläcken uppe i högra hörnet, kanske för att det också finns något (en stolpe?) i vänsterkant som balanserar det hela.

Att jobba med olika perspektiv för att sätta stämningen är en av de saker jag lovat mig själv att bli bättre på :)

Min nästa bild visar ett gäng skärmflygare. Det var kraftiga uppåtvindar den dagen.

Bild

Nikon FM2
Nikon 105mm 2.5 ai
Kodak Tri-X på 800
Rodinal, 20 grader, 17min
Scannad på Epson 4490

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av NiklasG » 31 mars 2014, 16:57

RikardL skrev: Sedan scannar jag mina bilder, och förminskar dem innan jag postar på nätet. Det är möjligt att det ser annorlunda ut när man kopierar på riktigt.
En viss skillnad kan man se och det är framförallt i hur kornet ser ut, iaf om jag jämför med skannade negativ från min canon 8800f. Det blir skarpare och "renare", men överlag så återfinner man samma härliga, mustiga, gråskala. Med ett bra papper kan man få underbart skimmer i högdagern när man framkallar i rodinal, kan man säkert få med andra framkallare också men det har jag inte lyckats med....

Intressant att du pressar filmen i vad som synes vara högkontrastscen. De ser ut att vara ganska högt uppe.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av RikardL » 31 mars 2014, 17:06

NiklasG skrev: Intressant att du pressar filmen i vad som synes vara högkontrastscen. De ser ut att vara ganska högt uppe.
Ja jag har valt att köra på ie800 i stort sett alltid. Det blir smidigare då jag ofta har samma rulle ute som inne ,och ibland vill frysa rörelse med snabba slutartider :) Ute använder jag dessutom ofta ett gulfilter och mer sällan ett rödfilter. Men att pressa ett stop med tri-x är ju egentligen inte så mycket.

Jag har testat mig fram till ett framkallningsrecept som jag nu tycker fungerar ok i de flesta scenerna. 17 minuter totalt i 20 grader, 1:50. 30 sek initial lugn agitering, sedan 2 långsamma halvvändningar med tvist i början på 2a minuten. Sedan samma sak i början på varje minut till och med den 15e, efter det får den stå orörd fram till 17e minuten då jag häller ut och stoppar. När jag agiterade varje minut, så tyckte jag att mellantonerna ofta blev lite för mörka jämfört med högdagarna. Den extra tiden jag låter framkallaren vila verkar lyfta mellantonerna mer mot där jag vill ha dem.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av NiklasG » 31 mars 2014, 17:19

Det gör du rätt i... Riktigt bra resultat. och så mycket enklare att koncentrera sig på motivet då man inte behöver fundera över vilken film man har i eller hur man ska framkalla.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av RikardL » 31 mars 2014, 17:26

NiklasG skrev:Det gör du rätt i... Riktigt bra resultat. och så mycket enklare att koncentrera sig på motivet då man inte behöver fundera över vilken film man har i eller hur man ska framkalla.
Tack, ja det är lite roligt att ett av argumenten mot film och för digitalt är det "stora" problemet med iso. Att man är fast i ett läge med film. Jag känner mig inte alls fast, utan snarare fri :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av NiklasG » 31 mars 2014, 17:34

RikardL skrev:Att man är fast i ett läge med film. Jag känner mig inte alls fast, utan snarare fri :)
Som Jean Paul Sartre sa: Jag var aldrig så fri som under ockupationen av Paris. Istället för alla dessa val man ställs inför i vardagslivet, som val av tandkräm etcetc då det bara fanns ett märke, så kunde jag ägna min tid åt något viktigare; tänka. :D

edit: fritt citerat ur minnet...

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jkarlsson » 31 mars 2014, 21:45

Det finns ju onekligen sämre inlåsningar än tri-x och rodinal :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Posta ett svar