Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 3 april 2014, 15:30

Här en bild jag tog för några årsedan när jag bodde i helsingborg, jag valde då att använda ram (länkad från flickr).
Jag snubblade över någon tråd när folk spydde på att man satte en egen ram såhär, vad tycker ni?
Det slutade med att jag gjorde tunnare och tunnare ramar för att sedan ta bort dem helt.

Det är väl en annan sak när man sätter en passepartout på en fysisk bild än i datorn.

Bild
Nikon FA
Nikkor 105/2.5
Kodak Tmax
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av NiklasG » 3 april 2014, 17:28

Jag gillar personligen när det finns svarta ramar, framförallt vid svartvita fotografier. Det definierar och på något sätt stärker bilden. I mörkrummet så brukar jag försöka att kopiera hela negativet med svart kant och då det inte går pga att jag måste beskära bilden så har det hänt att jag tar bort negativet och efterbelyser en svart ram.

Jag kan tänka mig att det finns motiv där det inte passar men i bilden du publicerat tycker jag att det passa utmärkt.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jkarlsson » 3 april 2014, 19:02

På rätt motiv så tycker jag verkligen att det kan göra något bra så låter ju lite märkligt att döma ut det helt enligt mig :) Var lite anti till att ha med negativramen först när jag började kopiera i mörkrum då det kändes som lite instagramram över det men what the hell, vad har jag att skämmas för? Det är väl på mörkrumskopior som det ska finnas om någonstans :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 3 april 2014, 21:58

Så trevligt, jo jag tycker också det passar ganska bra. Möjligt det kan störa om ramen är svartare än det svartaste i bilden kanske?

Här är en annan lika gammal bild, också med ram men i färg...

Bild
Nikon FA
Micro-nikkor 55/2.8
Kodak Ektar
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av kokoskorpen » 3 april 2014, 22:52

johan_lindgren skrev:Så trevligt, jo jag tycker också det passar ganska bra. Möjligt det kan störa om ramen är svartare än det svartaste i bilden kanske?

Här är en annan lika gammal bild, också med ram men i färg...

Bild
Nikon FA
Micro-nikkor 55/2.8
Kodak Ektar
Sjukt fint! 8-)

tycker kanske inte att ramen behövs.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 4 april 2014, 12:56

intressant diskussion om ramar!

när jag tänker efter så blir det oftast svarta ramar vid kopiering för mig men inte när jag digitaliserar. hm... iofs kanske inte så konstigt då inte alltid hela ramen syns när man skannar heller.

för att det inte bara ska bli text i detta inlägg så kommer här en skanning av en kontaktkopia -lithframkallad såklart ;) som jag har inramad och hängande på jobbet.

Bild
RikardL skrev:
NiklasG skrev: Intressant att du pressar filmen i vad som synes vara högkontrastscen. De ser ut att vara ganska högt uppe.
Ja jag har valt att köra på ie800 i stort sett alltid. Det blir smidigare då jag ofta har samma rulle ute som inne ,och ibland vill frysa rörelse med snabba slutartider :) Ute använder jag dessutom ofta ett gulfilter och mer sällan ett rödfilter. Men att pressa ett stop med tri-x är ju egentligen inte så mycket.

Jag har testat mig fram till ett framkallningsrecept som jag nu tycker fungerar ok i de flesta scenerna. 17 minuter totalt i 20 grader, 1:50. 30 sek initial lugn agitering, sedan 2 långsamma halvvändningar med tvist i början på 2a minuten. Sedan samma sak i början på varje minut till och med den 15e, efter det får den stå orörd fram till 17e minuten då jag häller ut och stoppar. När jag agiterade varje minut, så tyckte jag att mellantonerna ofta blev lite för mörka jämfört med högdagarna. Den extra tiden jag låter framkallaren vila verkar lyfta mellantonerna mer mot där jag vill ha dem.
tack för receptet!
jag har i princip aldrig kört tri-x innan (avskräckt av t-max som jag inte gillar tror jag) så det här ska provas

förresten, du kan ju alltid sätta en passepartout på din "utanförskap". en tanke bara.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 4 april 2014, 16:25

jojonas skrev:jag har i princip aldrig kört tri-x innan (avskräckt av t-max som jag inte gillar tror jag) så det här ska provas
Oj inte gilla tmax, får man fråga varför? :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 4 april 2014, 16:57

johan_lindgren skrev:
jojonas skrev:jag har i princip aldrig kört tri-x innan (avskräckt av t-max som jag inte gillar tror jag) så det här ska provas
Oj inte gilla tmax, får man fråga varför? :)
för lila i basen.
krullar sig för mycket.
för långa fixeringstider.

annars fin t-kornsfilm :)

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av ShimmeringGrains » 5 april 2014, 13:18

Ska väl också ta och slänga upp en bild, en som jag dessutom har gjort "från ax till limpa" ;)
Den är tagen med min Zero 612F (pinnhålkamera)och zone plate inställning, och Fuji Acros 100, framkallad i Kodak Tmax dev 1:4.
Sen är den framkallad i mitt mörkrum på Fomatone MG FB 131, med lithframkallare LD20.
Scannad från kopian (min logga är tillagd i Lightroom före export till nätet)
Pinhole and lithprint1.jpg
Pinhole and lithprint1.jpg (194.11 KiB) Visad 15206 gånger
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 5 april 2014, 17:45

läcker bild, marie. jag tycker lithprocessen passar den fint~

Posta ett svar