Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 4 november 2015, 16:28

vicnor skrev:Bild
EXIF: Pentacon Six TL med Carl Zeiss Jena Biometar 2,8/120. f/2.8, 1/1000s. ORWO NP22 @ EI 50 framkallat i Kodak D76 (1:0).

Man kan inte direkt säga att det fanns ngt dynamiskt omfång att prata om med den här filmen som gick ut i januari 1985. Skuggteckningen var minst sagt blygsam. Filmkornen hade börjat klumpa ihop sig och man kan urskilja viss pappersstruktur på filmens glatta sida. En trevlig bild dock!

Filmbyte c/o jojonas.

nog omfång för att fånga en skön känsla av ljus
Senast redigerad av 1 jojonas, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 4 november 2015, 16:33

jojonas skrev:nog omfång för att fånga en skön känsla av ljus
Tack tack! lite tricks i PS skadade ju inte, kan jag säga ;) :lol:

Men tack för bytet! :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 4 november 2015, 16:42

nemas problemas :) kul o höra om dina erfarenheter med dom.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 5 november 2015, 15:55

Bild
EXIF: Pentacon Six TL med Carl Zeiss Jena Biometar 2,8/120. f/2.8, 1/500s. ORWO NP22 @ EI 100 framkallat i Kodak D76 (1:0)

Mer ORWO-goodness! Den första rullen ORWO som jag fotade. Den hade en viss doft redan när man öppnade foliet, men inte överdrivet mer än tex Fujifilm Acros. När jag skulle framkalla så försköljde jag. Tvättarna nr 2 och 3 (5 st totalt á 30s kont ag) var kraftigt lila och luktade rätt så kraftigt. Antihaleringslagret som sköljdes bort. Nr 4 hade snarare en gul-grön nyans. Framkallaren och fixern hade en påtaglig doft efter att de blivit använda. Den andra rullen ORWO (tidigare bild) hade inte alls den här tydliga doften, eller problemet med att antihaleringslagret släppte så markant i försköljningen, trots att båda var från samma batch och hade samma utgångsdatum (jan 1985). Den ena har väl legat i en byrålåda i ett par år medan den andra har legat i kylen.

Jag märker nu att toppen av bilden inte är lika mörk. Jag undrar om det inte beror på att den delen av filmen inte är lika märkt av åldern. Hade den varit underframkallad så hade den snarare haft ännu sämre skuggteckning. Kanske kommer det fler ORWO-rullar i framtiden? Kul film utan prestationsångest. Rekommenderas för tvångslöst fotograferande.

Filmbyte c/o jojonas.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 6 november 2015, 12:34

Till skillnad från "The one that got away" så fick jag en överaskning när jag häromdan framkallade min sista rulle ur en (Lomography) Diana F+ och fick där med denna:

Bild
184 Retro80s 09 by Johan, on Flickr
Diana F+ med Rollei Retro 80s framkallad i Caffenol-CL.

Rullen har suttit i sedan WWPD och jag drog mig verkligen för att ta med den ut men slutligen tog filmen slut och av 12 exponeringar så blir det faktiskt en bild på 5 av rutorna..
Maken till otillförlitlig kamera, den får en klassisk Holga att framstå som en tank :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 8 november 2015, 23:03

Bild

Första bilden tagen med Chamonix:en!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 9 november 2015, 07:57

kul bilden var länkad till bloggen, oscar :)

trots strul så fick du ändå till det tycker jag. nog kan du i denna se att det rymms mycket detaljer i sånt stort negativ!
hoppas det löser sig med förstoringsapparaten. är det så att du rent behöver en separat del för 4x5?

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av monotux » 9 november 2015, 08:23

jojonas skrev:kul bilden var länkad till bloggen, oscar :)

trots strul så fick du ändå till det tycker jag. nog kan du i denna se att det rymms mycket detaljer i sånt stort negativ!
hoppas det löser sig med förstoringsapparaten. är det så att du rent behöver en separat del för 4x5?
Tack!

Jag behöver en negativhållare för 4x5" snarare än 9x12 cm, och ett 150 mm objektiv. Den variabla kondensorn tar jag bort för så långa brännvidder.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av johan_lindgren » 11 november 2015, 11:29

Ny bild, och för en gångs skull i färg :P Tog den här bilden igår, så det var en av de sista på rullen, den hade suttit i sedan februari så det var dax att avsluta den :roll:

Bild
119 Crossbird 26 by Johan, on Flickr
Recesky DC67 TLR
Rollei Crossbird 200
Framkallad med Digibase c-41 (den öppnade kemin hade även något år på nacken...)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av ahoff » 13 november 2015, 19:33

Bild
Sergel by Åke Hoff, on Flickr

En bild från plattan tagen i våras. Tror det var halvtaskigt solarväder den dan.
Kamera: Rollei 35 SE
Film: Rollei Retro 80S
Soppa: Rodinal
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

Posta ett svar