Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 8 oktober 2015, 19:06

klassisk emulsion ;) eller mjuk emulsion kan man säga :P man får vara varsam med efken..

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av tinfoiljesus » 8 oktober 2015, 22:08

Jesus. Jag har inte varit med om liknande, men har heller aldrig använt Efke. Foma sägs ju vara det sköraste som finns idag, men där har jag bara stött på väldigt skumma skador i emulsionen (som inte ser ut att komma från fel vattentemp/avtorkning).

Bild
Ser ut som jag gått på Christer Strömholms fotoskola va? :roll: Beskuren från FP4+

Det kommer nog mer, jag satt fyra-fem timmar idag med scannern.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 9 oktober 2015, 08:34

är det lust jag ser i din blick? ;) men fan.. vilken goding. ska se fram o se vad du använder den till för bilder

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av roos » 9 oktober 2015, 11:06

vicnor skrev:Bild
EXIF: Pentacon Six TL med Carl Zeiss Jena Biometar 120mm f/2.8. f/4, 1/250s. Fujifilm Acros framkallat i Kodak D76.

Så det var på hög tid att jag la upp lite mellanformatbilder. Min kompis Sten har en Epson V700 som jag får använda ibland. Det är lite frustrerande att det finns ett digitalt brus i skanningen, som jag inte ser på mina småbildsskanningar av Acros.
Det här ser inte ut som ett scannerproblem utan som ett efterbehandlingsproblem. Har du dragit för mycket i clarity eller skärpa över hela bilden. Så här blir det om man bara drar ner lite:

Bild

Om du testar det på orginalbilden så ska du se att det blir finfint.

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av roos » 9 oktober 2015, 11:13

vicnor skrev:Ah! En Helios 44! Ok, det är väl överlag rätt hipster att syssla med analogfoto, men en Helios 44 är väl typ en fotografisk IPA från Brooklyn? ;) :lol:

Nog med skojandet! Härlig snurr! Som givet att fota runda saker med gluggen! Spännande komposition. Ser på flickr att det är Efke.
Då måste jag vara dubbelhippster. Jag har ju två, en från Ryssland och en från Tyskland, använder dem bara digitalt dock, så ni slipper se mina hippsterbilder.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 10 oktober 2015, 10:39

roos skrev:Det här ser inte ut som ett scannerproblem utan som ett efterbehandlingsproblem. Har du dragit för mycket i clarity eller skärpa över hela bilden.
Jag har faktiskt inte reflekterat över den möjligheten. Dock, det är inget jag noterat med mina småbildsskanningar av Acros. Det är nog fullt rimligt att man ökar mängden eller tydligheten av elektroniskt brus när man drar i clarity- och vibrance-reglagen. Men i grund och botten så har mellanformatsbilder (från Epson V700) mer brus än småbildsbilder (från Plustek 8100). Jag skannar med Silverfast 8 med båda skannrarna, så det är inget med mjukvaran som skiljer sig.

ostenh
Inlägg: 31
Blev medlem: 2 november 2014, 11:44

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av ostenh » 10 oktober 2015, 18:53

Tog en rulle med en kamera ur fadersarvet. Blev lite förvånad över att allt verkar fungera, t.o.m. ljusmätaren funkar perfekt. Den lilla uppfällbara lucken ger två olika mätområden, i princip dagsljus alt. inomhus. Hörn och kanter på objektivet är rätt så kassa om man ska vara ärlig, jag tror det framgår av bilderna. Men mitten är fullt användbar. Roligt att resultatet blev över förväntan.

Postar några naturbilder. :)

Zeiss Ikon Contina, Tmax400, D-76, Plustek 7100, Adobe Lightroom.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Tobias_N » 10 oktober 2015, 20:14

En bild från min första rulle Agfaphoto APX 400,

Canon EOS 1V, Canon EF 70-200 2.8 IS II, Agfaphoto APX 400, Xtol, Pakon F-135+

BildDreaming by Tobias Nykänen, on Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 11 oktober 2015, 22:12

Tobias_N skrev:En bild från min första rulle Agfaphoto APX 400,

Canon EOS 1V, Canon EF 70-200 2.8 IS II, Agfaphoto APX 400, Xtol, Pakon F-135+
Härligt porträtt! Det ser ut som en fin film! Enkel att framkalla? Vad är det för framkallare du använt?

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Tobias_N » 11 oktober 2015, 22:43

vicnor skrev:
Härligt porträtt! Det ser ut som en fin film! Enkel att framkalla? Vad är det för framkallare du använt?
Tack, jag använde Kodak Xtol 1+1 (har bara använt den och D76 men trivs bättre med Xtol). Jag föredrar nog HP5+ men det kan bero på att det är den svartvita filmen jag använt mest.
Senast redigerad av 1 Tobias_N, redigerad totalt 12 gånger.

Posta ett svar