Planer för hösten?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Planer för hösten?

Inlägg av jkarlsson » 5 augusti 2014, 18:00

Sommarsemestern börjar närma sig sitt slut för de flesta och vardagen drar snart igång igen med jobb och allt vad det innebär.

Har hunnit tänka efter en del vart jag vill ta vägen med mitt fotande under semesterns lata dagar. Svaret är definitivt mer filmfoto med fokus på småbild med 35mm-gluggar. Har uteslutande använt 50mm innan men har mer och mer fastnat för ett något vidare perspektiv där 35mm passar perfekt. Gillar hur det stämmer lite bättre med ögats synfält.
Jag kommer köra på med tri-x och rodinal och pusha ett steg eller två. Har bestämt mig för att skippa stand development och framkalla med normal agitering istället och verkligen se till att få en fast rutin med detta. Anledningen är att jag fick en hel hög med negativ mer eller mindre ojämnt framkallade i sista batchen med stand. Jag började testa hej vilt för att försöka reda ut vad som var fel och fann mig med väldigt märkliga resultat som jag inte var nöjd med. Så back to basics igen.
Leican kommer få arbeta hårt och kommer få en voigtländer 35mm f2,5 pannkaka monterad inom kort för att göra den så liten och enkel som möjligt. Jag kommer fortsätta köra utan mätare för att tvinga mitt huvud att tänka mer på ljus.

Tanken är att det ska bli mer gatufoto igen. Tid i mörkrummet står också som vanligt väldigt högt på listan.
Och forumhäng för den delen.

Har ärligt talat inte hunnit med riktigt att vara här så mycket som jag tänkte när vi drog igång det hela i våras. Det tar lite mer tid än jag kanske först trodde men det är också roligt då det känns som att vi har en väldigt trevlig liten community som sitter inne med en hel del kunskap och många roliga och trevliga människor. Är väldigt stolt och glad över vad vi alla har åstadkommit.

Vad har ni andra för planer inför hösten/framtiden? Vad vill ni göra mer av? Vad vill ni göra mindre av?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Planer för hösten?

Inlägg av Siompa » 5 augusti 2014, 18:36

Nu när jag kommit igång med filmfotandet på allvar (typ 15 rullar sen juni) så känner jag att plånboken skriker efter att jag ska framkalla själv. Så det blir mitt höstprojekt!

Ska köpa mig grejer i veckan tror jag och börja testa. Kommer med största sannolikhet leta efter tips här hos mer erfarna :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Planer för hösten?

Inlägg av jojonas » 6 augusti 2014, 13:10

efter utställning på planket göteborg nästa vecka och flytt i slutet av månaden så kommer det handla mycket om att få till en helt ny rutin för filmframkallning och mörkrumsdelen. så det blir spännande!

annars, podcasten har haft lite sommarsemester och den skall dras igång igen! :mrgreen:

jag funderar också på att skriva lite mer. vissa saker passar inte podcastformatet helt. till exempel så slängde jag iväg ett utkast med kameratankar till http://www.35mmc.com/ kanske blir det mer sånt framöver? (jag har en text att skriva till hans traveling yashica också)

just det, ag kommer även vara med i The Great Transatlantic Pinholga Filmswap Project! så det blir kul :)

RikNik
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 juli 2014, 14:33
Kontakt:

Re: Planer för hösten?

Inlägg av RikNik » 6 augusti 2014, 13:19

Min 7 veckor sommarsemester börjar idag [WHITE SMILING FACE]Har jobbat som en galning i sommar och fotat betydligt mindre än normalt.
Mina närmsta fotoplaner är att fota 35mm färgfilm på min kommande asienresa. Det blir mestadels Ektar 100 men även lite adox Color Implosion för skojs skull. Utrustningen blir en elektronisk styrd och en mekanisk som backup. Troligen tar jag med mig Nikon FA och Fm2n alternativt Minolta XD7 och SRT303b.
Efter semestern är mitt mål att fota övervägande mellanformat, både färg och svartvitt. Jag ska experimentera mer med långa slutartider när det blir mörkare på kvällen. Patric Joust är en stor inspirationskälla gällande nattfoto. https://m.flickr.com/#/photos/patrickjoust/

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Planer för hösten?

Inlägg av jojonas » 6 augusti 2014, 13:49

RikNik skrev:Min 7 veckor sommarsemester börjar idag [WHITE SMILING FACE]Har jobbat som en galning i sommar och fotat betydligt mindre än normalt.
Mina närmsta fotoplaner är att fota 35mm färgfilm på min kommande asienresa. Det blir mestadels Ektar 100 men även lite adox Color Implosion för skojs skull. Utrustningen blir en elektronisk styrd och en mekanisk som backup. Troligen tar jag med mig Nikon FA och Fm2n alternativt Minolta XD7 och SRT303b.
Efter semestern är mitt mål att fota övervägande mellanformat, både färg och svartvitt. Jag ska experimentera mer med långa slutartider när det blir mörkare på kvällen. Patric Joust är en stor inspirationskälla gällande nattfoto. https://m.flickr.com/#/photos/patrickjoust/
patric är ju fantastisk! jag led med honom när fuji meddelade att de skulle sluta med sin sista tungstensbalanserade film.

jag kan tipsa att ektar går bra att pressa ett eller två steg. blir lite mer tryck i den då.
Bild
oops! ursäkta stor bild. men den syns ju bra iaf :lol:

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Planer för hösten?

Inlägg av johan_lindgren » 7 augusti 2014, 14:27

En annan har ingen semester, eller jag valde bort det snarare, är fortfarande inte riktigt van vid tanken att man bara ska vara ledig helt plötsligt och eftersom inga planer var gjorda så har jag i vanlig ordning jobbat hela sommaren. På grund av gott om fritidsintressen så har jag verkligen inget problem att släppa jobbtänket efter arbetstid eller bara ta det lugnt 8-) .

Har eventuellt en plan på att dra iväg nån helg när bladen på träden är så röda som möjligt, kanske ett återbesök ut mot värmland och en enorm bilkyrkogård där, men vi får se :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

PerH
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 juni 2014, 12:06

Re: Planer för hösten?

Inlägg av PerH » 7 augusti 2014, 23:02

Ska äntligen få möjlighet att packa upp mitt sedan trettio år nerpackade mörkrum. Även om det finns en go känsla i att fota analogt och skanna så ger det ju ändå inte den magiska känslan när bilden växer fram på fotopappret i badet efter belysningen. Som jag minns det i alla fall. Trettio år är en lång tid att försköna och förstora...

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Planer för hösten?

Inlägg av Jönsson » 3 september 2014, 22:51

Förutom spendera tid i mörkrummet och hålla igång fotandet som vanligt så vill jag
- experimentera mera. Långa slutartider, filter, infrarött osv
- försöka påbörja någon form av projekt
- fota fler spelningar. Har märkt att jag tycker det är väldigt roligt.
- bygga fler nålhålskameror

Sen så fick jag ett kit med lithframkallare förra veckan så det ska jag pröva på.
Borde kanske försöka skaffa en scanner med.

Posta ett svar