Utlåning

Märk din annons "K/S/B:" och rubrik på aktuell vara.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Utlåning

Inlägg av tinfoiljesus » 21 augusti 2015, 00:49

Många här verkar tycka om att testa nya grejer, jag själv inkluderad (även om jag försöker motstå). Nu tänker jag inte motstå men ändå försöka värna om allas ekonomi lite.

Vad sägs om att låna av varandra?

Detta bygger ju på ömsesidigt förtroende, och helst ska man väl kunna ses för att slippa priset och risker med frakt. Ett alternativ är ju också att bara låna under en eftermiddag och ta en promenad tillsammans? Jag är sugen på en del dyra saker och vill därför gärna ha klämt på dessa innan så jag vet om det verkligen är något för mig.

Vad jag har att låna ut:
* Canon SLR (optik kan ordnas, har bl.a 17/3.5, 24/2, 35/2, 50/1.8, 85/1.2L och 85/1.8 för den som är nyfiken): T90 (med 300TL-blixten för TTL), New F1 med fet motor, FTb
* Olympus OM-2 med winder och 50/1.8
* Kiev 88CM med 45/3.5 och 80/2.8
* Polaroid Land 100
* Graphex Crown Graphic storformatare med 6x7-rullfilmhållare, 9x12 och 4x5-hållare, polaroidbakstycke för 100-film
* Holga 120 om nu någon inte testat sånt
* Zeiss Ikonta A 521 (6x4.5, 75/3.5 triplet)
* Canon halvformatare: Dial 35 och Demi EE17

Vad jag främst söker:
* Leica M2 (gärna med 35:a)
* Leica M3 (gärna med 50:a, men kniper det har jag en ryss att sätta på ifall du är rädd om glaset)
* Olympus Pen F
* Pentax Auto 110
* Möjligen någon top of the line bälgkamera (ingen triplet, med RF (helst kopplad))
* 8x10-kamera

Och jao, det är inga saker jag vill bli av med (just nu iaf). Ömsesidiga byten föredras, och jag kommer vara picky med hur de dyrare grejerna lånas ut (så klart!).
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Utlåning

Inlägg av Konir » 21 augusti 2015, 11:59

Låter som en trevlig idé även om jag själv känner mig en aning segregerad här i Boråstrakten. ;)

För tillfället har jag två saker som jag känner att de gärna får åka land och rike runt och som för min del går snabbt och smidigt att packa.

* Zeiss Ikon Box-Tengor: Format 6x9

* Plaubel Rada: En rullfilmshållare för blad eller glasplåtskameror. Är lite osäker på format, hela saken är aningen bredare än en 120-rulle. Precis samma modell som på denna bild:
http://www.rockycameras.com/ekmps/shops ... ekm%5D.jpg


Sen har jag en del saker jag kan tänka mig att låna ut över dagen eller på någon promenad så som Felix sa.

* Nikon FM2 med normalobjektiv
* Olympus XA4
* Certix 6x9 Bälgkamera
* Någon Minoltatjofräs
* Pentax 6x7 MLU med 35/4.5, 45/4, 105/2.4 och 165/2,8

Om det är något jag söker är det rullfilmshållare i olika storlekar. Har en del gamla glasplåtskameror som väntar på bättre dagar.

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utlåning

Inlägg av MonkeyShaman » 22 augusti 2015, 00:17

radan är en 620-120 hållare, har någon däremot en 70mm burk hållare/kamera är jag hel på då enda gången jag ger mig i kast med mellanformat på ett tag är om den har en burk. Undantaget direkt positiv.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Utlåning

Inlägg av Konir » 22 augusti 2015, 00:27

MonkeyShaman skrev:radan är en 620-120 hållare, har någon däremot en 70mm burk hållare/kamera är jag hel på då enda gången jag ger mig i kast med mellanformat på ett tag är om den har en burk. Undantaget direkt positiv.
Ah jo, 120-film kör jag i min rada. Det jag är osäker på är vilket format själva fästet, anslutningen om man så vill, gentemot kameran är utav. Har inte så bra koll på bladfilmsvärlden och dess måttenheter.

Nu är jag lite förvirrad. Vad menar du med burk?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Utlåning

Inlägg av johan_lindgren » 22 augusti 2015, 01:22

Konir skrev:* Plaubel Rada: En rullfilmshållare för blad eller glasplåtskameror. Är lite osäker på format, hela saken är aningen bredare än en 120-rulle. Precis samma modell som på denna bild:
http://www.rockycameras.com/ekmps/shops ... ekm%5D.jpg
Med rullfilmshållare för storformatskameror tänker jag snarare på ett sinar-bakstycke jag fick till min 4x5'a som heter "sinar zoom" och med valbart format från 6x4,5 till 6x12 - är den där "radan" en äldre motsvarighet eller missade jag något? :-)

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Utlåning

Inlägg av Konir » 22 augusti 2015, 02:11

Precis samma sak skulle jag tro. Men denna har en fast storlek och verkar bara kunna köra 6x6 och 4,5x6 exponeringar. Ska tilläggas att jag är osäker på om den funkar i bladfilmskameror eller enbart i apparater avsedda för glasplåt. Verkar finnas en djungel där ute vad det gäller standard för glasplåtshållare, en plåt kan funka utmärkt på en kamera men inte fästa på nästa trots att det är samma format. På så vis är jag lite förvirrad vad det gäller radan. Får den i alla fall att funka på min ena kamera... nästan... med lite hjälp av en hårsnodd sitter den på plats... om man inte tittar på den.

Mest intresserad av om den får för sig att sitta som en smäck på någon annans kamera. Är som sagt oklar på vad fasen den kräver så ser utlåning som en möjlighet att pröva den på fler kameror och på så vis komma fram till vad som funkar och inte. :D

*Edit
Ser nu att någon klottrat "Wound on twice for 8 (6x9 cm)" på radan så jag antar att det kanske är det som gäller... märks det att jag inte använt den här allt för mycket? ;)

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utlåning

Inlägg av MonkeyShaman » 28 augusti 2015, 03:02

Jag tror du får mäta vad som ska vara bladfilms hållar ersättningen (proffs term, bli inte ledsen om du aldrig har hört det förut 8-) )
då rada tillverkade hållare till flera format från 6.45x9 mellanformat till 5x11 bladfilm.

70mm fanns det 50 exponerings rullar för hasselblad(bl.a) till :o :
Bild
BildBild

Posta ett svar