Semesterångest

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Semesterångest

Inlägg av NiklasG » 29 april 2014, 17:11

Vad ska man ta med sig...

Står i valet och kvalet om vilken utrustning jag ska ta med mig och utmanarna är: Rolleicord IV vs Nikon F2. Först tänkte jag att det blir båda och det är nog det som det i slutändan blir, men det blir tungt att bära på och känner jag mig själv rätt så blir jag splittrad i vad för typ av bilder jag vill ta. Fördelen är att man har en större valfrihet. :?

Hur resonerar ni och hur skulle ni göra? Vi åker i morgon kväll och blir borta i nästan en månad...
Bilagor
semesterångest.jpg
semesterångest.jpg (225.92 KiB) Visad 10564 gånger

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Semesterångest

Inlägg av jkarlsson » 29 april 2014, 17:47

Jag var nyligen en långhelg i Rom och tog med mig både bladare och nikon fm2. Bladaren behöver en väska enligt mig då det blir för otympligt annars. Då jag mest hela tiden släpar på en väska oavsett så spelar det mig inte så stor roll så det var faktiskt mellanformatet som blev mest använt under resan. Har en uppkommande fjällvandring och även en tågluff till sommaren och står inför samma dilemma där och då är vikt än mer kritiskt. Just nu lutar det faktiskt åt att jag kommer offra något annat i packningen för att få med en mellanformatskamera då jag helt enkelt uppskattar det mer och tenderar därför att använda det mer. Är det inte jättetrångt i väskan så ta med bägge annars ta den du använder/gillar mest.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Semesterångest

Inlägg av NiklasG » 29 april 2014, 21:02

Hade jag haft en bladare eller liknande så hade valet varit enkelt, fast det låter besvärligt vid fjällvandring eller tågluff. :) Själv så kommer jag sitta i proppfull bil så jag slipper tänka på vikten. Det enda som kan vara problematiskt är sambons blick när jag plockar fram det jag vill ha med mig ;) Fast hon blir glad när vi gör fotoböcker över våra resor... :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Semesterångest

Inlägg av jkarlsson » 29 april 2014, 21:24

Jaa, det känns som en utmaning som skulle kunna sluta med viss ånger men vad fan, vad gör man inte för att få en potentiellt bra bild ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Semesterångest

Inlägg av johan_lindgren » 29 april 2014, 23:49

hehe ta med bägge två, sen turar du om från dag till dag vilken kamera du går med.
Jag går sällan hemmifrån med mindre än 3 kameror om jag ska iväg nånstanns...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Semesterångest

Inlägg av jojonas » 30 april 2014, 10:41

en månad?? då hade jag tagit båda :)

så här körde jag i japan: småbild runt halsen för snabba skott och mellanformat i axelväska för när jag tycker den och det kvadratiska formatet passar.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Semesterångest

Inlägg av NiklasG » 30 april 2014, 10:43

johan_lindgren skrev:hehe ta med bägge två, sen turar du om från dag till dag vilken kamera du går med.
Jag går sällan hemmifrån med mindre än 3 kameror om jag ska iväg nånstanns...
3 kameror.... 8-)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Semesterångest

Inlägg av NiklasG » 30 april 2014, 10:43

jojonas skrev:en månad?? då hade jag tagit båda :)

så här körde jag i japan: småbild runt halsen för snabba skott och mellanformat i axelväska för när jag tycker den och det kvadratiska formatet passar.
Så blir det nog. :)

Angående en månad så är det så att jag och min sambo plockar ut föräldraledighet en månad och, på var sitt barn, och passar på att åka på bilsemester. Hur länge vi blir borta är inte bestämt, det beror lite på väder och lust då vi ska bo i tält... :D

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Semesterångest

Inlägg av jojonas » 30 april 2014, 11:09

NiklasG skrev:Angående en månad så är det så att jag och min sambo plockar ut föräldraledighet en månad och, på var sitt barn, och passar på att åka på bilsemester. Hur länge vi blir borta är inte bestämt, det beror lite på väder och lust då vi ska bo i tält... :D
fasiken, det där får jag lägga på minnet för framtiden. låter riktigt kul! :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Semesterångest

Inlägg av johan_lindgren » 30 april 2014, 13:03

NiklasG skrev: 3 kameror.... 8-)
Minst :lol:

När jag åkte till Öland med motorcykeln för ett par årsedan nu var det min digitala D200, Bronica S, Nikon FA samt förståss 2-3 gluggar till vardera av dessa! Min ena sidoväska var endast fylld med fotoprylar då!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar