Jag - komplett mörkrumsnoob

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av RikardL » 20 maj 2016, 18:18

Hej allesammans,

Jag har precis hämtat upp en förstoringsapparat - en kaiser v350 - som jag tror täcker mina behov, i alla fall så här i början på karriären. Helt nybörjare som jag är har jag en bunt frågor och flera lär det väl bli.
1) Papper
Jag vill förstora på fiberpapper (fick dock med en hel del rc att leka med) och har tänkt beställa Ilford multigrade fb classic och framkalla i ilford multigrade framkallaren. Vad tror ni om det? Det borde väl bli en rätt neutral ton, dvs inte speciellt kallt eller varmt?

2) Skålar
Behöver jag också beställa. Måtten som står på skålen, brukar de vara för pappersstorleken eller är det yttermåtten? Tex ifall jag beställer 24x40 cm papper borde då dessa skålar funka http://www.ars-imago.ch/laborschale24x3 ... 10949.html ?

3) Få fiberpapperet helt plant när det torkat.
Har läst en del om att det gärna buktar och krånglar så förbenat. Några tips på hur man går till väga? Någon press vete tusan ifall jag kommer att skaffa dock.

4) Förstora utan avmaskningsram
Jag fick med en som går upp till 18x24 cm, men jag har tänkt förstora på 24x30 papper. Bör jag skaffa en större avmaskningsram eller funkar det utan? Jag läste om någon som blötte undersidan på papperet för att det skulle ligga helt plant när han förstorade utan ram.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av johan_lindgren » 20 maj 2016, 18:50

Kan tipsa om en pappersframkallare som funkar superbt på vår klubb och som har bra hållbarhet!
https://www.macodirect.de/en/chemistry/ ... veloper-1l

Papperstorkar som är förhållandevis små är i princip gratis då dem så gott som ges bort till höger och vänster tycker jag - vore jag dig och skulle köra fiber i den storleken så skulle jag nog skaffa en sån:
trockenpresse.JPG
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av RikardL » 20 maj 2016, 18:58

Tack ska du ha för tipsen. Ja, jag kanske skulle hålla ögonen öppna efter en sådan där torkare/press. Ifall den inte är så skrymmande så kan det vara ide.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av jojonas » 20 maj 2016, 23:06

skummade igen nu bara men appropå fråga 4 så brukade jag köra mina pappersark under glasskiva. det kan va ett tips kanske

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av johan_lindgren » 21 maj 2016, 08:16

jojonas skrev:skummade igen nu bara men appropå fråga 4 så brukade jag köra mina pappersark under glasskiva. det kan va ett tips kanske
Jo, fördelen med pressen ovan är väl främst just att den värmer, och det är en duk så det inte klistrar sig.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av jojonas » 21 maj 2016, 13:48

skålar är jag rätt så säker på att de skriver ut innermåtten.
storlekerna överenstämmer då mycket mellan vanliga papperstorlekar och trågmåtten
johan_lindgren skrev:
jojonas skrev:skummade igen nu bara men appropå fråga 4 så brukade jag köra mina pappersark under glasskiva. det kan va ett tips kanske
Jo, fördelen med pressen ovan är väl främst just att den värmer, och det är en duk så det inte klistrar sig.
jag tänkte ang frågan om att Förstora utan avmaskningsram :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av johan_lindgren » 21 maj 2016, 16:35

jojonas skrev:jag tänkte ang frågan om att Förstora utan avmaskningsram :)
Aha! Jovars en glasskiva kan ju funka! Inför vår klubbs utställning förra året började jag med att prova att dränka pappret i vatten innan jag belyste det, jag gjorde dock missen att doppa --> skrapa --> placera under apparaten, när jag i efterhand på grund av damm-problem insåg att man skulle förstås skrapa den på sin plats under maskinen om man ska köra den metoden ;)
Jag använde då det för att försöka få en extra skärpa på pappret för att det skulle vara så absolut platt som möjligt, vilket kan vara ett problem när pappret skruvar på sig redan innan man belyst det..!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av luminousoctaves » 25 maj 2016, 09:28

Glanspressar har vi diskuterat tidigare (försökte hitta i forumdjungeln men det är rätt mycket nu...). Jag skulle inte rekommendera en begagnad press för att torka fiberpapper. Dels blir printarna inte helt plana, dels riskerar man att kontaminera papperet med kemikalierester från tidigare.

- Jag rekommenderar att lufttorka printarna i några timmar, och när emulsionen är torr lägg den i bokpress.
- Alternativt våtmontera med syrafri tejp och torka över natten, lite mer jobb men mycket bättre resultat.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.


Angående glanspress: Vänder man printarna med emulsionen mot plåten blir de extremt glansiga, ganska häftigt, men tyvärr får de i 9 fall av 10 en ojämn yta. Så i praktiken helt oanvändbart. Vänd alltså emulsionen mot tyget (som måste vara helt rent!).

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av RikardL » 27 maj 2016, 17:25

Oerhört roligt det här med mörkrum. Jag har gjort ett trettiotal mindre kopior på gammalt rc papper (som verkar funka ok trots att det har 10 år på nacken). Idag började jag med fiberpapper och kopierade upp en bunt testremsor. De lufttorkar just nu, både hängande och liggande. Jag tänkte som så att de får torka bäst de vill, sedan lägger jag dem under något plant och tungt i ett dygn eller så :) Blir det ok så kör jag nog vidare på den simpla metoden :)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av luminousoctaves » 27 maj 2016, 18:28

RikardL skrev:Oerhört roligt det här med mörkrum. Jag har gjort ett trettiotal mindre kopior på gammalt rc papper (som verkar funka ok trots att det har 10 år på nacken). Idag började jag med fiberpapper och kopierade upp en bunt testremsor. De lufttorkar just nu, både hängande och liggande. Jag tänkte som så att de får torka bäst de vill, sedan lägger jag dem under något plant och tungt i ett dygn eller så :) Blir det ok så kör jag nog vidare på den simpla metoden :)
Tänk på att när printarna har torkat så går det inte att forma dem längre. Lägger du en torr print i bokpress så händer det inte mycket.
Ska du plana ut torra fiberprintar måste de fuktas först.

Posta ett svar