Det sämsta med att fota med film....

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 21 juli 2015, 15:13

haga skrev:
vicnor skrev:
MonkeyShaman skrev:Att batterier till fullgoda och till och med fantastiska kameror inte görs längre så man alltid måste hålla andan och hoppas oxid batterierna räcker. Som förövrigt måste bytas en gång i halvtimmen. :x

Att udda kameror och filmer som tilltalar dina bildlustar för dagen inte går över 1/500.
I hear you!! Mätprisman till Pentacon Six verkar gå att kompensera mot nya batterier genom att ställa in 2/3 steg lägre ISO (åtminstone för ISO 100 & 400). Dock blev jag chockad när jag insåg att 1/1000s och Tri-X på en solig dag tvingar en att blända ned till f/11, vilket också råkade vara typ sunny-sixteen.
Ibland kan man behöva ett ND-filter eller två. Har skaffat ett till min Hasselbladare av denna anledning du beskriver. Vill man ha lite bokeh när man tar porträtt en solig sommardag så blir det svårt, vid f/11 eller f/16 är nästan allt i fokus även på mellanformat.
ja, jag köpte ju en mätsökare tidigare i sommar. toppade på 1/250 men ett objektiv som gick till 1.8
som tur var fick jag med ett starkt ND-filter :P

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av haga » 21 juli 2015, 15:58

En ryss?
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 21 juli 2015, 20:58

haga skrev:En ryss?
en yashica faktiskt. nåt med kombinerad bländare och slutare i tight utrymme som gjorde att det vart så
Bild
https://www.cameraquest.com/yash35cc.htm

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av johan_lindgren » 22 juli 2015, 08:04

Är det jobbigt med 1/250 så kan man ju skicka en tanke till "Exa" kamerorna, varav somliga har begränsningen från 1/25 till 1/150 plus Bulb... :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av vicnor » 22 juli 2015, 13:39

haga skrev:Ibland kan man behöva ett ND-filter eller två. Har skaffat ett till min Hasselbladare av denna anledning du beskriver. Vill man ha lite bokeh när man tar porträtt en solig sommardag så blir det svårt, vid f/11 eller f/16 är nästan allt i fokus även på mellanformat.
Sant sant! Fast i sådant fall får det bli till Biometar-objektivet (120/2.8) som har en vettig och normal filtergänga på 67mm x 0.75mm. Flektogonen (50/4) finns ens på kartan. 86mm x 1mm (!!!). Det är väl i princip bara östtyska filter som passar. Med vidvinkel så vill man nog allt ha en del skärpedjup ändå.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av monotux » 22 juli 2015, 23:07

Man kan ju köra långsam eller halvsnabb film också. Jag kör det senare och tycker ISO64 funkar bra även när det är ljust, som bäst f5,6 på 1/500. Vill man verkligen spexa kan man ju köra RPX25 [WHITE SMILING FACE]

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av jojonas » 23 juli 2015, 07:55

monotux skrev:Man kan ju köra långsam eller halvsnabb film också. Jag kör det senare och tycker ISO64 funkar bra även när det är ljust, som bäst f5,6 på 1/500. Vill man verkligen spexa kan man ju köra RPX25 [WHITE SMILING FACE]
jomen visst! jag har lite Efke 25 i min LC-A just nu faktiskt :D

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av haga » 23 juli 2015, 09:45

jojonas skrev:jomen visst! jag har lite Efke 25 i min LC-A just nu faktiskt :D
Efke 25 i Rodinal 1:50, en superkombo som ger den finaste graderingen av negativ jag någonsin sett i alla fall. Tack för att du påminde, måste fylla på förråden av Efke 25 medan tider är. Den ser fin ut den där Yashica-kameran. Liten och nätt. Har en Yashica Electro 35 GSN, men den är ju stor som en systemkamera.
vicnor skrev:
haga skrev:Ibland kan man behöva ett ND-filter eller två. Har skaffat ett till min Hasselbladare av denna anledning du beskriver. Vill man ha lite bokeh när man tar porträtt en solig sommardag så blir det svårt, vid f/11 eller f/16 är nästan allt i fokus även på mellanformat.
Sant sant! Fast i sådant fall får det bli till Biometar-objektivet (120/2.8) som har en vettig och normal filtergänga på 67mm x 0.75mm. Flektogonen (50/4) finns ens på kartan. 86mm x 1mm (!!!). Det är väl i princip bara östtyska filter som passar. Med vidvinkel så vill man nog allt ha en del skärpedjup ändå.
Det finns inga adaptrar att köpa på ebay för de där udda linserna? Kineserna tillverkar ju nästan allt nu för tiden. Sen gäller det ju att man får grejerna också. Har blivit blåst fler gånger än att jag fått grejerna när jag handlat från Kina. Eller i bästa fall 50/50. Kineserna har förstört marknaden med sina "grey market items", man pressar priserna med undermåliga produkter som man i vissa fall bara har på bild. Man kör rutinmässigt med: "Sorry Sir, it got lost in the mail." Ett varningens finger.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av MonkeyShaman » 24 juli 2015, 18:05

Handla bara av verifierade toppsäljare så löser det sig. Det är allt som oftast Legofabriker som behöver varenda krona från standard produktion tills dagen någon kommer med en namngiven cnc produkt.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Det sämsta med att fota med film....

Inlägg av haga » 25 juli 2015, 18:09

Jo, det är det jag har gjort. Brukar ha 99.8% i positiv feedback som riktlinje. Men likväl så har jag blivit blåst 50% av gångerna jag handlat från just Kina. Har använt mig av ebay månatligen sedan 1999 och det är de senaste åren som det spårat ur totalt.

Köparskyddet som Paypal erbjuder är fullständigt värdelöst. Försökte använda mig av köpskyddet för något år sedan när jag köpt en vidvinkel-lins från ett företag som kallar sig Shutterblade. De skickade en lins som hade slutaren uppspänd och den var dessutom oljig och ihopkleggad - man hade inte ens bekymrat sig om att lägga nån form av skum eller skyddsplast i FedEx-kartongen. Så jag skrev ett vänligt brev och frågade vad de höll på med. Fick då svaret att 90% av deras kunder inte vet hur man använder en kamera och så hade rövhålet bifogat en instruktionsbok. Paypals köpskydd erbjöd mig 50% av summan jag köpt linsen för, minus tull och frakt, och jag skulle dessutom returnera linsen, vilket skulle ha inneburit att jag gått ännu mer back än om jag behöll linsen och rövhålet på bilden här under skulle kunna ha krängt linsen till ytterligare nån stackare. $444 i sjön.

Bild

http://stores.ebay.com/ShutterbladeStor ... eZL2QQtZkm
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar