Plötsliga framkallningsproblem

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av vicnor » 10 november 2014, 22:20

jkarlsson skrev:Usch, sånt här vill man ju inte höra när man väl börjat settla på en framkallare. Har läst någonstans att folk upplevt att rodinal dött efter ganska lång tid i öppnat tillstånd men inte upplevt själv. Överväger att gå över till att hälla över det på en liten glasflaska istället för plastflaskan som det kommer i.
Kanske inte helt oväntat. Tex Kodak uppmanar folk att framkalla sin färdigblandade D76 (från pulver) inom 2-6 månader, om jag inte minns fel.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sv: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av jkarlsson » 11 november 2014, 10:53

vicnor skrev:
jkarlsson skrev:Usch, sånt här vill man ju inte höra när man väl börjat settla på en framkallare. Har läst någonstans att folk upplevt att rodinal dött efter ganska lång tid i öppnat tillstånd men inte upplevt själv. Överväger att gå över till att hälla över det på en liten glasflaska istället för plastflaskan som det kommer i.
Kanske inte helt oväntat. Tex Kodak uppmanar folk att framkalla sin färdigblandade D76 (från pulver) inom 2-6 månader, om jag inte minns fel.
Just rodinal är å andra sidan känd för just sin hållbarhet så det är lite tvetydigt. Men det är väl som med all kemi att man bör ta till de försiktighetsåtgärder som går om man planerar att ha den förvarad under lång tid.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av jojonas » 11 november 2014, 11:35

ja, rodinal är i regel inga problem at låta stå på hyllan några decennium. hm.. diafine ska ju ha superb hållbarhet också vad jag hört.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Plötsliga framkallningsproblem

Inlägg av johan_lindgren » 11 november 2014, 12:04

jkarlsson skrev:Usch, sånt här vill man ju inte höra när man väl börjat settla på en framkallare. Har läst någonstans att folk upplevt att rodinal dött efter ganska lång tid i öppnat tillstånd men inte upplevt själv. Överväger att gå över till att hälla över det på en liten glasflaska istället för plastflaskan som det kommer i.
Jag tror inte rodinalen är felet här. Efter lång diskussion om vad det kan bero på så kom vi in på vattnet i lokalen som enda gimensamma nämnare i slutändan... det var som sagt bara rullen som inte försköljdes som det fanns bilder på, men det var totalt två rullar (väl??) som framkallades i I den relativt nyspädda D76 varav även en som inte fungerade alls. Man kan bolla länge om varför det inte fungerade utan att få ett svar tyvärr...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar